Klinik eller inte... *långt*

MiaMaria

Trådstartare
Jag har en olycksdrabbad 1-åring. Någon här kanske redan läst om vad hon gått igenom- en senskada i februari i år, allvarlig kolik, allvarlig skada på carpus (punkterad led+infektion) och sen erhlichias...

Vid röntgen av carpus i slutet av sommaren, såg man pålagringar. Inte så stora, men så pass stora att veterinären redan då kunde säga att hon aldrig kommer att bli en normal ridhäst. Hon skickades hem, vi fick äntligen lov att släppa ut henne, och återbesök bokades två månader senare. Hästen har inte varit halt mer än i det akuta läget. Hon har varit vid gott mod under hela boxvilan och alla klinikbesök/vistelser. Senan är nu helt läkt, utan komplikationer.

Dagen för återbesöket blev hon hastigt sjuk och det konstaterades ehrlichias. Jag bestämde då, tillsammans med veterinär, att skjuta på återbesöktet några månader. Jag tyckte att hon redan varit med om så mycket, och jag kunde inte på något sätt se att hon led av sin skada.

Det har nu blivit dags att beställa tid för återbesök. Det är bara det att det tar emot att köra iväg med henne. Hon går nu på lösdrift med en annan ettåring. Hon rör sig mycket (5 hektar skog och äng) och verkar nöjd i största allmänhet. Hon haltar inte och verkar röra sig obehindrat, men området kring carpus är fortfarande svullet (ej varmt). Hon reagerar inte alls när jag tar eller trycker där. När hon ligger ner kan hon inte böja in sitt ben under sig, men annars märks inte stelheten. Hon lyfter lätt benet, och inga problem när hovslagaren verkar.

Nu är jag i valet och kvalet... känner inte alls för att åka till klinik just nu. Skulle så gärna vilja lämna henne ifred och i lugn och ro i sin hage, iallafall över vintern. Samtidigt kommer oron ibland - gör jag rätt? tänk om hon har ont? tänk om pålagringarna nu är så stora att de påverkar henne när hon rör sig? Har hon bekymmer som jag inte ser?

Hur hade ni gjort?? Hur ska jag tänka?? :confused:
Vet inte hur man kopierar in bild här, men skickar länk på hur hon såg ut i augusti, några veckor efter den långa boxvilan (7 månader).

http://www.pixbox.se/pic_show_id23622333.html
 
Sv: Klinik eller inte... *långt*

Hadde jag kännt som du så hadde jag nog väntat med ÅB till våren.

Du känner ju din häst och tycker du att hon verkar mår bra så gör hon säkert det också.

Lycka till!
 
Sv: Klinik eller inte... *långt*

Tack!

Ja, så känner jag. Sen ibland blir jag helt snurrig... :crazy:
 
Sv: Klinik eller inte... *långt*

Är återbesöket bara för att kolla om hon har ont av benet eller är det även för att bestämma hur man ska gå vidare med ev. behandling?

Är någon mer behandling utesluten så hade jag kunnat avvakta så länge hon verkar må bra. Finns chansen att hon kan fungera som ridhäst och man ev. ska gå vidare med någon behandling så är återbesöket säkert viktigare.

Hur har du det med försäkringen? Det kan ju vara så att du kommer in i en ny självriskperiod om du väntar vilket kan vara onödigt.
 
Sv: Klinik eller inte... *långt*

Återbesöket är till för att se hur stora pålagringarna är. De utvecklades snabbt till att börja med, så man vill se om de stannade av eller fortsatte bildas. Hon kommer i vilket fall inte att behandlas mer. Enligt veterinären kommer hon inte att fungera som ridhäst. Vi har valt att ha henne kvar ändå, då vi tror att hon kommer att kunna ha det bra som avelssto. Även veterinären trodde det skulle fungera. Min tanke har varit lite att vänta och se, och att hon skulle få vara ifred på lösdriften efter den långa boxvilan.

Vi kommer in i en ny självriskperiod oavsett om vi åker nu eller i vår.
 
Sv: Klinik eller inte... *långt*

Du känner ju din häst och om hon verkar att må bra så skulle jag avvakta med återbesöket eftersom ingen mer behandling skulle göras.
 
Sv: Klinik eller inte... *långt*

jag hade nog tyckt att de vore skönt å veta statusen. För de verkar som om du är nervös för ett mer negativt besked? Om du är de tycker jag inte du ska skjuta upp det, ifall att de nu skulle vara väldigt negativt så tycker jag det vore bäst för hästen att du får beskedet redan nu.

Sen att du vill att hon ska ha en härlig vinter, det är en annan sak! Men jag tror inte hon skulle känna sig störd eller stressad av att åka en sväng å bli rönktad. Det är en förhållandevis enkel procedur.
 
Sv: Klinik eller inte... *långt*

Från början resonerade jag som du gör. Sen när jag väl såg att hon, trots skadan, verkar glad och nöjd bestämde jag mig för att behålla henne oavsett vad röntgen kommer att visa. Jag har givetvis diskuterat detta med veterinären, och hon menar att även om hon får ytterligare pålagringar kan hon fungera utmärkt som avelssto.

Eftersom jag tycker att jag ser att hästen mår bra, kommer jag inte att kunna ta bort henne i nuläget, oavsett vad röntgen visar. Så tänker jag iallafall nu. Men visst, vad som händer den dagen kan jag inte vara helt säkre på. Det är kanske det jag drar mig för också, att få veta...

Det är en enkel procedur rent praktiskt, men känslomässigt är det svårare. Du har säkert rätt i att hästen inte skulle känna sig störd av att åka iväg, men vi har varit iväg med henne så oerhört många gånger och det är ändå en omställning som jag hade önskat slippa ett tag...
 
Sv: Klinik eller inte... *långt*

Då tycker jag att ni ska åka iväg å göra nåt som hästen tycker om, trots sin ringa ålder. Åka nånstans å ta en prommenad eller nåt..

Hade en häst jag skulle rida igång (min avatar), som hade kotledsinflammationer på alla 4 å i vissa ben på flera leder.. Han blev inte bara sprutad i alla leder på en gång, de var också tvivelaktiga i sin hantering mot honom.

Han blev då skitnervös bara han såg en transport efter det. Så när han hade blivit mer friskförklarad så åkte vi iväg å busade lite i ett ridhus, så han hade nåt positivt i huvudet ang transporter.

Sen tog jag hand om honom, han var fortfarande nervös gången efter vi hade hoppat honom men han klev på rakt av ändå. Sen när jag tog hand om honom blev han en väldigt glad häst, tyvärr höll inte hans ben ens för prommenader så sista färden blev hem, för att där avlivas när allt var klart med försäkringsbolaget... :( Dock så var han för en gångs skull glad över att se en transport!

Det jag menar då är att försök å ge henne så mkt positivt tänkande som möjligt nu, för ska hon in i avelsboxen så blir de många turer med transporten!
 
Sv: Klinik eller inte... *långt*

Jo absolut kommer vi att försöka ändra det negativa åkandet till något positiv, men inte just nu med alla snö... Tanken var att hon skulle få ta det lugnt i vinter. Hon är ju bar 1,5 år. Hon är väldigt mycket hanterad, med tanke på den långa boxvilan och allt hon varit med om. Hon var ju bara 8 månader när hon skadade sig...

Sorgligt med din häst... :(
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 154
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 295
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 242
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp