Klippa häst i augusti?

amandacarlsson

Trådstartare
alltså , hjälp mig nu hörreni. min häst har redan fått avsevärt mycket päls, han rids 5/6 dagar i veckan och svettas vid varje pass. skulle ni klippa? är det korrekt vinterpälsen då blir förstörd? eller är det bara att man inte ska klippa för sent på året innan sommaren??
:confused::crazy:
 
Jag vet flera som har klippt redan. Min håller på att sätta vinterpäls nu så visst kan det påverka vinterpälsen på något höger, men du kanske fortsätter raka hela vintern? Eller bara ser till att hästen har täcken i höst. :D
 
Jag vet flera som har klippt redan. Min håller på att sätta vinterpäls nu så visst kan det påverka vinterpälsen på något höger, men du kanske fortsätter raka hela vintern? Eller bara ser till att hästen har täcken i höst. :D

Ja jag fortsätter ju i vinter :) klipper han jämt över vintern bara att han fått annorlunda mycket nu redan :) och täcken har han ju såklart. Blir nog klippa innan träningen på söndag då så han inte försvinner helt i sin svett :bump:
 
Ja jag fortsätter ju i vinter :) klipper han jämt över vintern bara att han fått annorlunda mycket nu redan :) och täcken har han ju såklart. Blir nog klippa innan träningen på söndag då så han inte försvinner helt i sin svett :bump:
Jag klippte min häst förra helgen, kände att det inte var något att vänta på. Skulle ju ha klippt henne i vilket fall och i den här värmen kändes det bättre med en klippt, då jag har en äldre häst som börjat sätta mer vinterpäls.
 
Jag klippte min häst förra helgen, kände att det inte var något att vänta på. Skulle ju ha klippt henne i vilket fall och i den här värmen kändes det bättre med en klippt, då jag har en äldre häst som börjat sätta mer vinterpäls.

Min är också äldre! Kanske därför han fått mer päls?
Då kör jag nog på.. :)
 
FUnderar också på att klippa. Har gjort det så många år på alla våra hästar i omgångar och beroende på hur mycket de är igång.
Jag har aldrig funderat på hur det förstör pälsen eller inte och har aldrig haft några problem med förstörd vinter- eller sommarpäls.
 
alltså , hjälp mig nu hörreni. min häst har redan fått avsevärt mycket päls, han rids 5/6 dagar i veckan och svettas vid varje pass. skulle ni klippa? är det korrekt vinterpälsen då blir förstörd? eller är det bara att man inte ska klippa för sent på året innan sommaren??
:confused::crazy:
Klipp. Klipper du nu lär du väl vilja klippa i vinter med? O då spelar de ingen roll! :)
 
Jag funderar på att klippa min också, men har inte riktigt bestämt mig...
Han är 13 år, går något varje dag, sen är det inte alltid jag just rider (kan vara longering eller tömkörning också!). Han hade fällt typ 90% av förra årets vinterpäls till midsommar nu, men tänkte att "jaja, de sista stråna rasar väl snart". Men så nu under sommaren har han bara blivit mer och mer långhårig :eek: Nu ser han ut som en långhårig, halvlockig angora-kanin. Under magen är håren säkert 5-7 cm långa och han är öht väldigt "raggig"! :wtf: Och såklart blir han ju jättesvettig...
Men han börjar ju bli gammal, så att pälsfällningen inte fungerar längre är väl sånt man får räkna med...
Kan också tillägga att han är en irländare/korsning av grov typ, men med högst oklart förflutet, och pass utfärdat förhållandevis sent i livet... Så vet inte riktigt vad han är för ras, om nu det spelar roll för bedömningen.
Vad tycker ni, skulle ni klippt eller inte nu? :)
 
Jag funderar på att klippa min också, men har inte riktigt bestämt mig...
Han är 13 år, går något varje dag, sen är det inte alltid jag just rider (kan vara longering eller tömkörning också!). Han hade fällt typ 90% av förra årets vinterpäls till midsommar nu, men tänkte att "jaja, de sista stråna rasar väl snart". Men så nu under sommaren har han bara blivit mer och mer långhårig :eek: Nu ser han ut som en långhårig, halvlockig angora-kanin. Under magen är håren säkert 5-7 cm långa och han är öht väldigt "raggig"! :wtf: Och såklart blir han ju jättesvettig...
Men han börjar ju bli gammal, så att pälsfällningen inte fungerar längre är väl sånt man får räkna med...
Kan också tillägga att han är en irländare/korsning av grov typ, men med högst oklart förflutet, och pass utfärdat förhållandevis sent i livet... Så vet inte riktigt vad han är för ras, om nu det spelar roll för bedömningen.
Vad tycker ni, skulle ni klippt eller inte nu? :)
13 år och gammal? Är du seriös? En 13-åring är inte gammal och ska inte ha problem med fällning. Låter som den kan ha ppid (cushing)..
 
@Magoulias @Efwa
Tack för input! Nej, jag har också haft på känn att något är lurt...
Men med tanke på vissa omständigheter är jag snarare inne på att han kanske är äldre än utgivet, då hans historik är något oklar, och ja, han på flera sätt (bl.a. pälsen!) ger ett väldigt "gammalt uttryck". Red senast en 19 åring i går på ridskolan, som var som rena unghästen jämfört med honom....
 
@Magoulias @Efwa
Tack för input! Nej, jag har också haft på känn att något är lurt...
Men med tanke på vissa omständigheter är jag snarare inne på att han kanske är äldre än utgivet, då hans historik är något oklar, och ja, han på flera sätt (bl.a. pälsen!) ger ett väldigt "gammalt uttryck". Red senast en 19 åring i går på ridskolan, som var som rena unghästen jämfört med honom....

Mmm, om du upplever honom som gammal så kan det också var ett symptom. Även om vissa hästar är så som "personer" eller om de blivit satta som yngre vid försäljning.
Men just det där med halvlockig päls är det som verkligen gör att jag blir orolig.
 
Jag funderar på att klippa min också, men har inte riktigt bestämt mig...
Han är 13 år, går något varje dag, sen är det inte alltid jag just rider (kan vara longering eller tömkörning också!). Han hade fällt typ 90% av förra årets vinterpäls till midsommar nu, men tänkte att "jaja, de sista stråna rasar väl snart". Men så nu under sommaren har han bara blivit mer och mer långhårig :eek: Nu ser han ut som en långhårig, halvlockig angora-kanin. Under magen är håren säkert 5-7 cm långa och han är öht väldigt "raggig"! :wtf: Och såklart blir han ju jättesvettig...
Men han börjar ju bli gammal, så att pälsfällningen inte fungerar längre är väl sånt man får räkna med...
Kan också tillägga att han är en irländare/korsning av grov typ, men med högst oklart förflutet, och pass utfärdat förhållandevis sent i livet... Så vet inte riktigt vad han är för ras, om nu det spelar roll för bedömningen.
Vad tycker ni, skulle ni klippt eller inte nu? :)


håller med föregående talare att då är nog något fel. 13 är absolut inte gammalt! min herre ( som jag förövrigt klippt nu och gick jättefint pass efteråt utan en massa svett) är 22 i vinter. Så att han sätter mer päls förstår jag. plus att han är en stor d .ponny, ponnyer brukar bli ganska fluffiga överlag.
skulle kolla upp min häst om jag var du!
 
@Magoulias @Efwa
Tack för input! Nej, jag har också haft på känn att något är lurt...
Men med tanke på vissa omständigheter är jag snarare inne på att han kanske är äldre än utgivet, då hans historik är något oklar, och ja, han på flera sätt (bl.a. pälsen!) ger ett väldigt "gammalt uttryck". Red senast en 19 åring i går på ridskolan, som var som rena unghästen jämfört med honom....
Det låter precis som min 23-åring som fick PPID. Jag trodde också att han vara bara gammal och behövde mera päls. :( Att hans kusin från samma gård hade tunn fin vinterpäls var ju lite konstigt ;)
 
Klipper nästan alltid i augusti-september - har en islandshäst som sätter vinterpäls relativt tidigt, och jag tycker det är NU han behöver bli av med päls för att inte svettas floder. Längre fram i vinter behövs ju pälsen på ett annat sätt :D
 
Klippte valacken idag, spårklippning. Han har satt päls förr så här tidigt men det är så olika från år till år.

Det blev iallfall en hel del.
 
Både ponnyn och halvblodet ska klippas inom kort. Ponnyn troligen i morgon för hon sover inne. Halvblodet sover ute fortfarande så han får vänta ett tag tills även han börjar sova inne.
Behövs det klippas sånger jag det oavsett när
 
Både ponnyn och halvblodet ska klippas inom kort. Ponnyn troligen i morgon för hon sover inne. Halvblodet sover ute fortfarande så han får vänta ett tag tills även han börjar sova inne.
Behövs det klippas sånger jag det oavsett när

Ah förstår med utevistelsen. Han klipptes och är hel nöjd. Kmr få klipp mer i vinter men men. Stor skillnad på svetten när jag rider :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 230
Senast: JohannaB
·
Hästvård Nu ser jag många diskussioner ang att klippa och inte klippa hästen. Och då ser jag många kommentarer som påstår att deras häst får...
Svar
10
· Visningar
1 151
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 429
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp