Bukefalos 28 år!

Klippa Klor?

Min hund måste klippas klor på var tredje vecka trots promenader på varierat underlag och många timmars grävande här och där
Men jag får hjälp av en granne då hunden har lärt sig att hon kan slippa undan här.
Tidigare åkte jag till veterinären en gång i månaden typ.
 
Min klipps efter behov och det varierar. Ibland växer dom som ogräs men för det mesta räcker det med en gång i månaden.
 
Jag klipper gärna så kort som möjligt, tikens klor växer som ogräs och jag klipper dem kanske två gånger i veckan? Ändå är de alltid för långa :mad:
Äldsta hanens klor är en dröm att klippa, det är bara själva klon som växer sig lång, pulpan stannar kvar i kort läge. De växer långsamt, men även om man glömt klippa på ett tag så kan man klippa tillbaka dem till ursprungsläget tack vare att pulpan är fortsatt kort.
 
Denna tycker jag är ganska bra som förklarar om hundars klor.

Exact det har var vad Lisa muttrade nar hon klippte ner Diva's klor betydligt mer an jag vagade. Precis i samma vinklar. Jag ser helt klart skillnad i hur Diva star och gar. Hennes klor tog inte i golvet nar hon stod still, daremot nar hon gick. Nu ar hon ocksa kort nog att inte horas (eller bara ibland da hennes klor vaxer sa fort) nar hon gar som vanligt och hon star annorlunda nar hon star rakt upp och ner pa golvet. Trots att klorna inte tog i nar hon stod tidigare heller.
 
Det verkar som att jag har fått till det faktiskt.
Och så fick jag svar på min fundering om man inte kan använda en Dremmel, och det kunde man ju.
Jag slipar istället för klipper (har mindre hundar). Har en batteridriven Oster-slip för hundar, men vet många som använder t ex Dremel. Det enda man ska tänka på är att "dutta" med slipen och inte hålla för länge mot klon, då det riskerar bli varm då :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 347
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag har två stycken hundgårdar idag, varav den ena är 28kvm och den andra är 46kvm. Det är plattor längs med kanterna, och så är...
Svar
1
· Visningar
1 171
Senast: Gnist
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 397
Senast: Jamtland
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 159
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp