Klippa manen med sax..

Smimla

Trådstartare
Min hästs man sitter oerhört hårt och hon tycker inte om att bli ryckt (milt uttryckt - hon blir hysterisk), den kombon är ingen hit och jag får därför klippa med sax.

Hon har väldigt tjock man och kanten blir mindre snygg. Har klippt med uttunnings sax vid några tillfälle men tycker inte att det blir bra..

Någon som har tips på hur man kan klippa för att få en snyggare klippning?

Kanske också tips om de finns någon typ av klippning som framhäver nacken lite extra?
 
Jag klipper med sax. Jag har saxen lite snett uppåt och toppar som frisörerna gör. Använder urtunningssax efter det sen.
 
Använde alltid sax och urtunningssax. Ibland även rakmaskinen.

Man får klippa med viss teknik och inte bara "rakt" av för då blir det i mina ögon iaf en ful rak kant.

Ett tips är att fråga en frisör för råd, det gjorde jag faktiskt :)
 
Jag klipper alltid och låter den undre delen av manen vara en aningens kortare och det yttersta håren lite längre, då ser manen inte så tjock ut och det blir jämt och snyggt.
 
Jag har också en häst som avskyr att bli ryckt, så jag klipper med en solocomb. Det blir kanske inte riktigt lika snyggt som om man rycker, men det är ändå ljusår bättre än om man klipper rakt av med sax :).
 
Jag klipper alltid manen på min häst.antingen tar man slinga för slinga och "skär" av i rätt längd, alltså saxen med hantagen uppåt, drar den lodrätt neråt över slingan så den inte blir spikrakt avklippt. Eller, så klipper man av hela manen 1-2 cm längre än man vill ha slutresultatet, sedan tar man saxen igen, lodrätt eller 45 graders vinkel och klipper rakt/snett upp i manen för att "runda till" topparna och få avklippta kanten mjukare.

Har hästen från början "lagom" tjock man har jag börjat kamma manen rakt upp och klippa av. ser snyggt ut på de partier av manen som är lagom tjocka, men min häst har tjockare man på 1/3 av sin hals, där blev det lite fult men jag kan leva med det. Detta rä egentligen enklaste sättet tycker jag att få manen snygg med sax, har hästen supertjock man och man vet om det kan man klippa den långa manen längre än man tänkt från början. sedan när man kammar ner manen igen, klippa de längsta stråna rakt/snett av (saxen 45 grader mot manen, typ) så ser den bra ut. Lite svårt att förklara i text, en video vore ju lättast.
 
Min hästs man sitter oerhört hårt och hon tycker inte om att bli ryckt (milt uttryckt - hon blir hysterisk), den kombon är ingen hit och jag får därför klippa med sax.

Hon har väldigt tjock man och kanten blir mindre snygg. Har klippt med uttunnings sax vid några tillfälle men tycker inte att det blir bra..

Någon som har tips på hur man kan klippa för att få en snyggare klippning?

Kanske också tips om de finns någon typ av klippning som framhäver nacken lite extra?

Jag brukar först klippa "rakt" sen tagga med saxen rakt underifrån så att den inte blir så "klippt-efter-en-kastrull-rak",utan naturligt ojämn, det tar lite tid men blir bra.
 
Jag klipper alltid. Hade för många år sen en häst som blödde i mankammen av att bli ruckt, så därefter slutade jag med det. Klipper som lejnun och andra med att först klippa rakt och sen uppåt för att tunna kanten.

Lite lång man, men rakt avklippt är den inte. Och den är galet tjock...
19984_10205238753400293_8610213647819750627_n.jpg


Lite mer välvårdad
1012390_10204015601222253_259289710277601230_n.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132
Hästvård Hej! Har tidigare enbart haft hästar med väldigt lite manväxt. Tunn och stripig om den blev för lång, funkade att rycka och blev...
Svar
5
· Visningar
1 004
Senast: saffran
·
Kropp & Själ Jag har väldigt långt hår och det är för det mesta uppsatt i en fläta. Ibland behöver jag få topparna klippta. När jag hade sambo var...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 285
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 132
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp