Blandat
Hästnyheter Bloggar Bildgalleri Om Bukefalos
Annonser
Hästar Låna häst Sadlar Produkter Tjänster Andra På gång Företag
Hästar
Hästmänniska Hästvård Foder Hästhantering Ridning Utrustning Avel Gnägg
Grenar
Generellt Övriga Dressyr Fälttävlan Hoppning Islandshäst Körning Trav Western
Övrigt
Ungdom Senior Förälder Hund Katt Andra djur Hem & hobby

Trädgård & växter klippa ner häck

Inlagd i 'Hem & hobby' startad av noble art, 8 Aug 2009.

1. noble art

noble art Måndansare

jag undrar när man ska klippa ner häcken, alltså en gammal häck som är 2,5 meter hög, men jag vill klippa ner den till ca 25 cm för att förnya den. ska man gör det höst eller vår?

2. Amadeus

Amadeus Guest

Sv: klippa ner häck

Beror på vad det är för häckväxt. En del kan man heller inte ta så hårt på en gång, utan man får ta det i etapper.

3. noble art

noble art Måndansare

ok, och såklart vet jag inte vad det är, dock ej leguster, eller bok för dem känner jag igen. kan man ta med en gren till ngn som säljer häckar o fråga? ska kanske kolla i ngn trädgårds bok med bilder oxå...

4. lady_vip

lady_vip Galaxhoppare

Spirea? Googla det, cotoneaster är också ganska vanlig häckväxt. Sätt in en bild så kan vi nog identifiera det till dig:)

5. Amadeus

Amadeus Guest

Smart. Då kan dom oxå tala om hur och när du ska klippa

6. tomten

tomten Guest

vi har då aldrig haft problem att stubba häckar jäms med backen, däremot får man ta de i rättan tid.

7. lady_vip

lady_vip Galaxhoppare

Fast ex en tujahäck är ju ingen hit att jämna med marken... Det är ganska viktigt vad det är för häck.

8. noble art

noble art Måndansare

det är ingen spirea, för det vet jag ju oxå vad det är kom jag på. Har inget foto, får försöka fixa då jag hinner.
    Den blommar inte, bara blad, ganska små, och påminner lite om syren på växt sättet inne i häcken, lite vedig typ...