Bukefalos 28 år!

Klippt svansrot!

Rea

Trådstartare
Alla är vi olika och tycker att olika saker är fint. Själv är jag löjligt förtjust i tjocka vågiga svansar som INTE är snaggade på sidorna av svansroten :devil:, nu var ju min häst klippt just så när jag köpte honom ( fy fy puman_22 ;)) och jag gråter blod varje gång jag står och petar i utväxten :cry:.
Hur lång tid ska det behöva ta innan den vuxit ut egentligen, och vad kan man göra för att "snygga" till svansen under tiden den växer ut
 
Du får väl bara vänta..... ;)
Tkr också det är extremt fult med klippta/ryckta svansar! Fläta är fult det med.... :p
 
Du får väl bara vänta..... ;)
Tkr också det är extremt fult med klippta/ryckta svansar! Fläta är fult det med.... :p

Fast i LERIGA Skåne är det underbart att göra en grov fläta av hela svansen så håller den sig relativt ren :love:. Bara till att borsta av ytlig lera och pälsglansa när man flätar upp den till ridturen och sen när pållen ska ut i gen så flätas han, inte så vackert men effektivt! :D
 
Ang svansfläta: Inte vackert, visst. Men är det inte också en rejäl risk för hästen - om den fastnar med svansflätan någonstans så kan väl hela svansen slitas av!? :eek:
Inför tävling, i transporten möjligen. Det blir ju vackert vågigt av det!
Skåne-leran får man viska bort, och schamponera svansen då och då. Pälsglans hjälper, även utan svansfläta.
 
Ang svansfläta: Inte vackert, visst. Men är det inte också en rejäl risk för hästen - om den fastnar med svansflätan någonstans så kan väl hela svansen slitas av!? :eek:
Var menar du att han skulle fastna? :crazy:Vilken är den rejäla risken som skulle innebära att hela svansen skulle slitas av???Använder ett ynka litet gummiband och iomed att svansen är så pglansad så ringlar den ju upp bara gummibandet brister. Jag förstår inte riktigt, förklara hur/var.
 
Det tar väldigt lång tid!!! När jag köpte min ponny var han fint snaggad på sidorna och jag ville att det skulle växa ut! Ett tag stod det rakt ut på sidorna =(
Nu har det gått 2 1/2 år och utväxten är ca 15 cm så det tar LÅNG tid!!! =( Så med stora hästen har jag gett upp det och klipper på, har ingen lust att så ha en så ful svans på en tävlingshäst!
 
det sägs att gud inte skapade nån brådska... de kan man ju diskutera. även i de här fallet
 
Det tar EVIGHETER (hmm näh inte riktigt men...) Ponnyn kliade av sig mitten av svansen helt och hållet i somras, juli ungefär när hon hade problem med ischias och värmen och det har väl växt kanske fem-sju centimeter sedan dess. Snigelfart men nu är det iaf "snyggt".
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min skrivlust går i vågor, och lagom till att jag nu började känna att ebb håller på att vända till flod när det gäller min skrivklåda...
Svar
6
· Visningar
2 886
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 024
Senast: Pudlan
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 707
Senast: em-pirre
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 082
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp