Kliva upp tidigt

Aslan

Trådstartare
jag har fått ett industrijobb, 2 skift. Jag måste på morgonväckan kliva upp äckligt tidigt. Klockan står på 3,30 varenda morgon i fem dagar. Jag går på kvällen och lägger mig vid ca 20 och somnar kanske runt 21, ibland 20,30. Jag känner mig hyfsat pigg men vet inte om jag lurar mig själv. Sover jag för lite? Hur mycket sover ni? När går ni och lägger som också börjar äckligt tidigt?
 
Fyhelvete så okristligt. Jag som tycker det är jävligt att gå upp vid 5 :o

Men ja, du får sova ikapp på helgen antar jag. Det finns ju gränser för hur tidigt man kan gå och lägga sig, men med de arbetstiderna hade jag lätt kunnat sova vid 20. Hade en period jobb som krävde väckning 4.20 och då la jag mig senast 20.30, var så dö att jag inte hade några problem alls att somna trots att jag var inneboende i en tvåa där det dessutom fanns hundar...

Pratade med en läkare om detta med sömn pga mitt skiftjobb. Han sa att man faktiskt kan sova ikapp förlorad sömn, men däremot inte sova i förväg. Så om jag normalt sover 7 tim/natt och sedan under 4 dagar jobbar natt och bara sover 5 tim/dygn så ligger jag ju 8 tim back sedan som jag kan se till att sova lite extra återstående 3 dygn...
 
Nu är jag iofs sjukskriven för tillfället och sover då jag blir trött, men har gått 3, 4 och 5 skift senaste 4,5 åren, förmiddag är mitt största problem, jag sover då jag är trött helt enkelt, nu har jag ju senaste månaderna gått 3-skift och då har vi jobbat Vecka 1 förmiddag, vecka 2: 3 nätter 2 eftermiddagar och vecka 3 2 eftermiddagar 2 nätter så mest blir det ju kvällar och nätter, börjar 6 på förmiddagen och brukar kliva upp kring 5, är inte sån som vill duscha och pyssla på morgonen utan kliver upp och far i princip.

Eftersom jag är både kvälls öehm nattmänniska och dessutom mest jobbar dom tiderna så skiter jag helt enkelt i att vända på dygnet till förmiddag, jag sover alltså då jag behöver, oavsett om det är hela eftermiddagen eller inte, det är de som har funkat bäst för mig, sen är jag ju kanske inte den mest underhållande att leva med :P
 
Jag har visserligen aldrig börjat så tidigt. Dock hade jag en period ca 6 månader där jag kunde jobba till 22 på kvällen, var i säng tidigast 23.30 och skulle sedan upp kl 5 för att hinna stallet innan jag började jobba igen kl 7. Så ja det går! Sedan får du helt enkelt lyssna på din kropp, hur mycket den orkar, det beror ju också på hur ditt liv ser ut i övrigt.
Jag tror det är svårt för dig att lägga dig tidigare. Beror på hur mycket sömn du behöver också. Antingen ta igen lite på lediga dagar eller ta en kort tupplur när du kommer hem.

Hur länge har du jobbat så? Tar ju ett tag för kroppen att vänja sig också. Jag har även jobbat omvänt, slutat mellan 4-6 på morgonen. Passade inte mig alls då jag har svårt att sova när det är ljust ute. Minsta lilla ljud väckte mig och sedan kunde jag inte somna om... Hade jag alltid jobbat så kanske jag hade vant mig men nu var det väldigt skiftande tider och ibland började jag istället vid halv 8 på morgonen.
 
jag har fått ett industrijobb, 2 skift. Jag måste på morgonväckan kliva upp äckligt tidigt. Klockan står på 3,30 varenda morgon i fem dagar. Jag går på kvällen och lägger mig vid ca 20 och somnar kanske runt 21, ibland 20,30. Jag känner mig hyfsat pigg men vet inte om jag lurar mig själv. Sover jag för lite? Hur mycket sover ni? När går ni och lägger som också börjar äckligt tidigt?

De dagar jag jobbar tidigt går jag upp 3.45, brukar försöka lägga mig vid 21 tiden då. Jag jobbar dock inte alltid tidigt så när man måste ställa om från att ha jobbat em. pass brukar det vara svårare och då somnar jag inte för ens 22 tiden. Känns som lagom att försöka lägga sig 20-21 om man ska upp runt 3 tiden. Man kan ju ta igen det lite på helgen :)
 
jag har fått ett industrijobb, 2 skift. Jag måste på morgonväckan kliva upp äckligt tidigt. Klockan står på 3,30 varenda morgon i fem dagar. Jag går på kvällen och lägger mig vid ca 20 och somnar kanske runt 21, ibland 20,30. Jag känner mig hyfsat pigg men vet inte om jag lurar mig själv. Sover jag för lite? Hur mycket sover ni? När går ni och lägger som också börjar äckligt tidigt?

Blir det inte 7 timmars sömn? Det är väl nog för en vuxen kvinna :) Sen kan man ju passa på att sova några timmar mer på helgerna. Så tror inte det är något fara så länge du inte börjar må dåligt. Du får lyssna på din kropp helt enkelt.
Det är iaf betydligt mycket mer sömn än de flesta jag känner, 4-7 timmar brukar de flesta jag pratar med sova. Inte mer. Men det beror väl på vilken typ av jobb och vilken typ av människor man omringar sig med anar jag :D
 
Min väckarklocka ringer 04 och jag brukar då gå och lägga mig 20-21. Jag tycker det viktigaste är att försöka hålla rutinerna och inte skjuta alltför mycket på dygnet på helgerna. Jag hade nog haft svårt att jobba skift, jag behöver rutinen för att det ska funka i längden.
 
Jag dör lite när jag läser att ni kliver upp runt 3-4, jag är absolut inte tillverkad för den sortens sömnrutin. :p

Däremot sover jag sällan mer än 5-6 h i veckorna och max 8 h på helger. Det funkar fint för mig men pojkvännen är levande död med samma sömnschema. Han måste sova minst 8 h på veckodagar för att överleva och kan utan problem sova riktigt länge lediga dagar. Vansinne, tycker jag :angel: men det visar ju hur olika vi är.

Stämmer in i kören "lyssna på din kropp" helt enkelt.

/mvh 3 timmars sömn de senaste nätterna. (Nu är det heeelg!)
 
Jag är sjuklig sömnberoeende tyvärr, jag behöver nästan 9 av 10 gånger mina 8 timmars skönhetssömn :p

Jag tycker det är ren misshandel att behöva kliva upp så tidigt, men jag måste ju. Så jag försöker komma i säng tidigt, men ändå så strejar hela kroppen. Det känns som att den vill ha meeer sömn :p
 
Jag är sjuklig sömnberoeende tyvärr, jag behöver nästan 9 av 10 gånger mina 8 timmars skönhetssömn :p
Det här kommer att låta jättedumt, men är du säker på det? Jag var nämligen övertygad om att detsamma gällde för mig och fick mer eller mindre panik om jag insåg att jag inte skulle kunna få mina 8 timmar, trodde att jag skulle vara helt förstörd den dagen. Sedan fick jag dock ett jobb då jag började så pass tidigt vissa dagar att det var i princip omöjligt att se till att få 8 timmars sömn natten innan, och efter ett par veckor insåg jag att jag faktiskt inte alls dog av detta. Jag fungerade precis lika bra på 6 timmars sömn som på 8 timmars sömn - så länge jag såg till att ta igen det och "sova ikapp" de dagar då jag inte behövde gå upp tidigt.

Den insikten om att jag faktiskt nästan lurat mig själv - bara för att jag kunde - var nyttig, och det har gjort mig betydligt mindre stressad på alla sätt och vis att inte hela tiden behöva känna "pressen" att skrapa ihop de där 8 timmarna varje natt. Att göra det vore ju såklart nyttigt och bra - men när det väl kommer till kritan så vet jag att jag klarar mig på så lite som 4-5 timmar någon natt om det skulle behövas.
 
Förut gick jag upp vid 04:30, brukade då somna mellan 00:00-01.00. Nu kliver jag upp 05:30 och brukar somna 02:00-03:00. Jag är inte speciellt trött på jobbet och dagen fungerar fint så jag verkar inte vara i så stort behov av sömn :p på helgerna sover jag dock längre men somnar fortfarande runt 02-03 tiden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Eftersom snön kom, det frös och dörröppnaren på baksidan som är enda vägen jag tar mig ut och in med manuell rullstol, promenadscooter...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: IngelaH
·
Gravid - 1år Idag har min lilla skatt börjat hasa sig fram på magen på golvet! Utveckling är ju fantastiskt roligt och spännande men det skapar ju...
Svar
8
· Visningar
875
Senast: Fille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp