Knakande has

minfux

Trådstartare
För några månader sedan började det knaka i vänster bakben runt hasen på min häst. Varje steg i ett visst läge, i alla gångarter. Hela ridpasset igenom. Det blir alltså inte bättre av rörelse.

Jag har läst att oftast är det normalt med knak i leder osv men detta är ju ett specifikt ben, ett specifikt ställe, och varenda steg hon tar. Jag blir lite nojig över detta.

Har använt glukosamin i några veckor nu utan minsta förbättring.

Tankar? Hästen har en gammal sparkskada och senskada i detta ben.

Mvh J
 
Har veterinär kollat på det? Låter inte helt friskt. Min får hyaluronsyra för att smörja lederna (har patellaluxuation) efter att veterinären rekommenderat det då hans leder behöver extra för att funka på bästa sätt. Det har funkat bra, så länge jag har använt någon av de dyrare märkena.:angel:
 
Min häst knäppte i sitt ena bakben sista två åren. Hon hade aggressiv spatt och knäppandet blev inte bättre av varken behandling eller tillskott (jag provade det mesta) och till slut så fick hon somna in. Inte pga av knäppandet då såklart utan pga spatten. :(

Knäppandet höll dock på att driva mig till vansinne! :arghh:
 
För några månader sedan började det knaka i vänster bakben runt hasen på min häst. Varje steg i ett visst läge, i alla gångarter. Hela ridpasset igenom. Det blir alltså inte bättre av rörelse.

Jag har läst att oftast är det normalt med knak i leder osv men detta är ju ett specifikt ben, ett specifikt ställe, och varenda steg hon tar. Jag blir lite nojig över detta.

Har använt glukosamin i några veckor nu utan minsta förbättring.

Tankar? Hästen har en gammal sparkskada och senskada i detta ben.

Mvh J

Det är helt omöjligt att komme med någon vettig bedömning via nätet kring något sånt här.
Den enda som kan svara på dina frågor med någon större säkerhet är en veterinär på plats.

Man kan testa rörligheten i hasen om man vet hur man gör. Dels se hur mkt det går att böja ihop den. Men också känslan i hur leden rör sig då man gör det.
Ofta känns det lite hackigt om det är en pågående inflammation i hasen.
Och finns fog för det kan vet ultraljuda och se om det finns inflammation.

Sen beroende på vad som pågår med din häst så ska du ha olika tillskott eller behandlingar, om något.

Jag och pojkvän har båda haft bra resultat i kunders hästar med att dels behandla akut med bonefoss. Eller om det inte är så farligt att vet vill behandla: köra antingen Hyaluron om det känns lite nätt. Eller en kur med Hyaluron och Glukosamine-preparat som även har msm etc.

Hyaluron måste dock vara gelatinerad form. De som inte är det förstörs av magsyran. Det säljs tyvärr en hel del såna som inte är galatinerade och då försvinner för stor del verksamt ämne för att det ska fungera. Då har man istället tillsatt glucosamine och msm tex i flera produkter. SÅ man maskerar att Hyaluronet inte funkar och ägeren iaf upplever viss effekt.
Det finns ett par rätt bra produkter på marknaden. Och man kan gärna ta det preparat med högst verksam koncentration. De bra kostar dock oftast en del. Men är drygare.
Glukosamin måste vara i kelaterad form för att inte påverkas av magsyran för mycket. Och som jag förstått är HCI det som enligt studier gett bäst resultat jämfört med det gamla HCL(som är billigare och animaliskt).
 
Min häst knäppte i sitt ena bakben sista två åren. Hon hade aggressiv spatt och knäppandet blev inte bättre av varken behandling eller tillskott (jag provade det mesta) och till slut så fick hon somna in. Inte pga av knäppandet då såklart utan pga spatten. :(

Knäppandet höll dock på att driva mig till vansinne! :arghh:


Visste du att din häst hade spatt när knäppandet kom? Eller var det knäppandet som gjorde att du upptäckte spatten? Hade din häst andra symtom?

Mvh J
 
Visste du att din häst hade spatt när knäppandet kom? Eller var det knäppandet som gjorde att du upptäckte spatten? Hade din häst andra symtom?

Mvh J
Jag har för mig att knäppandet kom först. Då var hon ändå röntgad ett år innan utan spår av spatt. Sen så började hon knäppa och en tid senare blev hon halt och då upptäcktes kraftiga pålagringar. Så det gick snabbt. :(
 
Jag har för mig att knäppandet kom först. Då var hon ändå röntgad ett år innan utan spår av spatt. Sen så började hon knäppa och en tid senare blev hon halt och då upptäcktes kraftiga pålagringar. Så det gick snabbt. :(


Okej. Min är oxå röntgad flera ggr i denna has 2015/2016.. Men det spelar alltså ingen roll.

Usch, blir till att ringa min veterinär direkt på måndag.
 
Jag har för mig att knäppandet kom först. Då var hon ändå röntgad ett år innan utan spår av spatt. Sen så började hon knäppa och en tid senare blev hon halt och då upptäcktes kraftiga pålagringar. Så det gick snabbt. :(

Ska man rida tills man fått tid på kliniken tro? Eller kan man tro att hon har ont trots att hon är fräsch?
 
Förstår att du blir nojjig. :( Men jag hade ridit på om hästen känns fräsch!

Då gör jag det.

Igår så när jag försökte stretcha hennes bakben framåt så drog hon tillbaka och sparkade utåt flera ggr. Så det gillade hon inte.. det är en ny reaktion från henne.

Det benet brukar jag inte kunna stretcha fullt ut lika mkt som höger, sedan senskadan på akillessenan. Men det brukar gå att stretcha iaf . . Men inte igår.
 
Då gör jag det.

Igår så när jag försökte stretcha hennes bakben framåt så drog hon tillbaka och sparkade utåt flera ggr. Så det gillade hon inte.. det är en ny reaktion från henne.

Det benet brukar jag inte kunna stretcha fullt ut lika mkt som höger, sedan senskadan på akillessenan. Men det brukar gå att stretcha iaf . . Men inte igår.

I tidigt skede, innan det börjar växa ihop/bildas pålagringar etc så föregås spatt av en enflammation. Den kan märkas med ultraljud.
Och man kan då ibland lyckas stoppa vidare problem om man lyckas behandla framgångsrikt.

Är det så att den har vinklar som ger ökad benägenhet för spatt kan man se till att ha ett större sjukgymnastikt tänk i träningen av hästen. Och på så vis se till att de håller lite bättre.

Men knäppande kan vara så mkt olika saker. Så ta inte ut ngt i förskott.
Det kan vara en ofarlig grej i någon sena tex.

Är hästen fräsch brukar man rida tills undersökning. Så du inte vilar bort något sas.

Lycka till!
 
Säger som övriga att du givetvis ska låta din vet titta på det, men för att lugna dig kan jag säga att mitt 14-åriga sto började knäppa i ena bakbenet f ett år sedan och det lät som om det kom från hasen. Kollade upp det och vet sa att detta var ganska vanligt och ofarligt. Kommer inte ihåg den exakta förklaringen, men något med en sena som hackar till om jag fattade rätt..
 
Säger som övriga att du givetvis ska låta din vet titta på det, men för att lugna dig kan jag säga att mitt 14-åriga sto började knäppa i ena bakbenet f ett år sedan och det lät som om det kom från hasen. Kollade upp det och vet sa att detta var ganska vanligt och ofarligt. Kommer inte ihåg den exakta förklaringen, men något med en sena som hackar till om jag fattade rätt..



Tack! Skönt att det kan vara ofarligt. :-)

Jag har analyserat knakandet ytterligare, och det är inte varje steg som jag har trott. Det är typ 7 knak, sen paus 3 steg, sen 8 knak, paus 5 osv. Sedan är det värre uppförs, och mindre nerförs.

Hästen känns helt fräsch, så jag har lugnat mig lite. Jag känner henne sen utan och innan, har haft henne i 9 år. Jag kommer avvakta tills hon faktiskt visar någon form av missnöje. Hon är grinig och säger ifrån när det inte passar henne, och hon har bara varit positiv denna tid. Så länge hon känns fräsch och är glad så får det vara såhär, som det känns just nu. Skulle något ändras så märker jag det direkt, och då är veterinären bara ett samtal bort.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
25 701
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 956
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har ett halvblodsto på 10 år, som jag köpte för ungefär ett år sedan. Sedan hon kom har hon varit fullt igång och vi har tävlat både...
Svar
11
· Visningar
1 830
Senast: Sirap
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 819
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp