sidensvans

Trådstartare
Funderar var knäsluten tog vägen, inget som någon pratar om idag? Snarare tvärt om, att inte knipa sig fast med knäna. Min mor och mormor som är uppväxta med de militära ridskolorna var drillade med knäslut som a och o i bra ridning. Är det andra sadlar nu, eller tänker vi bara helt annorlunda om vad som definierar en bra sits?
 
Det kanske var enda sättet att inte halka av det där horribla manskapsadlarna, att klamra sig fast helt enkelt. :)
Sen borde det vara en utveckling, helt enkelt. Att man får bättre balans om man slappnar av, än om man kniper sig fast.
Det är ju otroligt mycket hedenhös-militärstuk som finns kvar inom rytteriet. Varför i allsin dar kliver vi fortfarande upp bara på vänster sida?
 
Det kanske var enda sättet att inte halka av det där horribla manskapsadlarna, att klamra sig fast helt enkelt. :)
Sen borde det vara en utveckling, helt enkelt. Att man får bättre balans om man slappnar av, än om man kniper sig fast.
Det är ju otroligt mycket hedenhös-militärstuk som finns kvar inom rytteriet. Varför i allsin dar kliver vi fortfarande upp bara på vänster sida?

Vadå? Har inte du värja som hindrar dig att sitta upp från andra? ;)
 
Funderar var knäsluten tog vägen, inget som någon pratar om idag? Snarare tvärt om, att inte knipa sig fast med knäna. Min mor och mormor som är uppväxta med de militära ridskolorna var drillade med knäslut som a och o i bra ridning. Är det andra sadlar nu, eller tänker vi bara helt annorlunda om vad som definierar en bra sits?

Knäslut infördes när man skulle börja frakta soldater med skjutvapen från punkt A till B. Man han. Inte utbilda dem inom ridning särskilt mycket. Och de skulle inte strida till häst.
Alltså behövdes ingen direkt ridskicklighet. Men trilla av gick inte.
Alltså fick man knipa med knäna.
Det levde kvar ett tag.

Idag gör vi inte det IOM att vi hindrar hästarnas rörelser samt att ett ständigt knip gör att man måste ta i mkt mer om man verkligen vill ngt.
Vi låser vår sits då och blir mindre följsamma.

Men visst fan kan jag knipa med benen om en häst exploderar under mig och brakar iväg i sidled snabbt. Annars åker man ju av.
 
Exakt! Jag glömmer den hemma varje gång! Bara det att folk i allmänhet inte ens vet varför de sitter upp på vänster. Jag bad mitt syskonbart, som rider att fråga sin ridlärare varför det gjorde så. Hon hade fått svaret att hästar gillar när man gör saker på samma sätt.:banghead:

Visst är det fint när de som ska vara utbildade och lära andra hur och varför inte vet. Känns förtroendeingivande..

Nu kan man ju tycka att varför man sitter upp som man gör inte behöver påverka resten. Absolut!
Men det är tyvärr inte sällan man vet varför man rider olika övningar, varför de från början tillkom. Det tycker jag är viktigt däremot och något man bör veta som lärare.
 
Men handlar knäslutet verkligen om att knipa med knäna? Jag trodde att det handlade om att sluta om hästens sidor med knäna, något som brukar hända automatiskt för mig när jag har en bra omvridning i överskänkeln.
 
Men handlar knäslutet verkligen om att knipa med knäna? Jag trodde att det handlade om att sluta om hästens sidor med knäna, något som brukar hända automatiskt för mig när jag har en bra omvridning i överskänkeln.

Det har väl växlat lite vad det betyder.
Att knipa gör folk rätt sällan idag.
Men den riktiga innebörden av en god skänkelposition och den typen av knäslut lever kvar idag.

På iaf 80-talet då jag red på ridskola ,och hade vänner som red på andra, skulle man knipa med knäna. Klämma..
Vet att det var vanligt på många ställen mellan iaf 70-90-tal.
Det tycker inte jag man ser på liknande anläggningar idag.
 
Jag har ju läst berättelser om folk som fått klämma fast en tia mellan knäet och sadeln, och fått tian om de hade kvar den i slutet av lektionen. Det kanske var så ursprungligen att knäslutet hade med en god skänkelposition att göra, men att folk tappade bort meningen med det. Som så mycket annat.

Förmodligen!
 
Min gissning är att en oskolad sits kommer att peka utåt med tå och knä. Det blir lätt så. Och då kan det vara läge att ta snabblösningarna: ned med hälen och rejält knäslut. Då pekar i alla fall knät inte utåt, även om det fortfarande inte behöver peka framåt....
 
Det kanske var enda sättet att inte halka av det där horribla manskapsadlarna, att klamra sig fast helt enkelt. :)
Sen borde det vara en utveckling, helt enkelt. Att man får bättre balans om man slappnar av, än om man kniper sig fast.
Det är ju otroligt mycket hedenhös-militärstuk som finns kvar inom rytteriet. Varför i allsin dar kliver vi fortfarande upp bara på vänster sida?

Jag satt upp från bägge sidor tidigare. Nu blir det bara vänster om jag inte ska kasta mig upp och kravla mig över ryggen. Min fotled fixar inte den belastningen trots pall.
 
Funderar var knäsluten tog vägen, inget som någon pratar om idag? Snarare tvärt om, att inte knipa sig fast med knäna. Min mor och mormor som är uppväxta med de militära ridskolorna var drillade med knäslut som a och o i bra ridning. Är det andra sadlar nu, eller tänker vi bara helt annorlunda om vad som definierar en bra sits?
Jag har en liten teori, rider med knäslut på medishästen eftersom det är en annan ridstil på den och det smittar av sig lite på ridskolehästridningen också.

Jag tror att knäslut, inte knipa med knäna men använda låret ned till knät i ridning, blir svårt när någon som är 160-165 lång rider på ett lagom tjockt, 175 högt, svenskt halvblod (eller vad de nu bytt namn till) med en sadel med paddade vulster, gärna med en stödkant för hopning under och kupad sadel som är lite hög.

Men helt underbart när en någon som är 162 lång rider ett smärt fullblod som är 159 högt och har en sadel som är låg och platt med vulster som är helt minimala. Och helt perfekt och oslagbart om någon som är 170+ lång rider samma häst med samma sadel.

Dvs om låren används för att försöka nå om runt hästen så riskerar knäslut/knäknip en att svippa upp av hästen. Medan om låren räcker ned på sidan av hästen så kan man använda knäna som stöd eller som nästan skänkel om man vill medan vaderna inte egentligen ligger an om de inte behövs.

Knäslut var poppis på 50-70 talet när smala hästar ca 165 höga reds av män. Men blev impopulärt när ryttarna krympte och hästarna växte.
 
Jag har ju läst berättelser om folk som fått klämma fast en tia mellan knäet och sadeln, och fått tian om de hade kvar den i slutet av lektionen. Det kanske var så ursprungligen att knäslutet hade med en god skänkelposition att göra, men att folk tappade bort meningen med det. Som så mycket annat.

Så var det när jag gick på ridskola. Fast man fick ha med sedeln själv. Tappade man den blev det fika till alla, var den kvar fick man ta hem den igen.

Jag jobbar fortfarande, 30 år senare, med att ge fan i att knipa med knä och lår.... :/
 
Usch jag avskyr det där jäkla knäslutet. En ridlärare tjatde om det ibland då jag var barn och det tillsammans med tvång att rida lätt barbacka har jag fått jobba ihjäl mig för att bli av med avarterna av. Det där konstgjorda knäslutet resulterar bara i att man spänner sig i ljumskarna och skjuter sig själv ur sadeln. Helt kontraproduktivt. Varför kan itne ridlärare börja berätta vilka positioner bäcken, knä och rygg ska ha istället för att tjata om hälar ner, knän intill sadeln, tårna rakt fram och rak rygg. De flesta som följer de instruktionerna ser ut som ankor i tvångströja eftersom de inte har fått grundkunskapen om hur de ska placera sitt bäcken i sadlen eller hur överskänkeln ska ligga.
 
Usch jag avskyr det där jäkla knäslutet. En ridlärare tjatde om det ibland då jag var barn och det tillsammans med tvång att rida lätt barbacka har jag fått jobba ihjäl mig för att bli av med avarterna av. Det där konstgjorda knäslutet resulterar bara i att man spänner sig i ljumskarna och skjuter sig själv ur sadeln. Helt kontraproduktivt. Varför kan itne ridlärare börja berätta vilka positioner bäcken, knä och rygg ska ha istället för att tjata om hälar ner, knän intill sadeln, tårna rakt fram och rak rygg. De flesta som följer de instruktionerna ser ut som ankor i tvångströja eftersom de inte har fått grundkunskapen om hur de ska placera sitt bäcken i sadlen eller hur överskänkeln ska ligga.

:bow::bow::bow:
 
Jag som 90-talist har fått lära mig att knäslut är att knäna ska ligga prydlig mot sadeln och inte peka utåt (ofta tillsammans med tårna rätt ut från hästen).
Inget knipande, spända ben eller annat krångel utan bara snygg knäplacering helt enkelt.
 
också 90-talist och fick aldrig lära mig att man måste rida med knäslut, inte ens då vi tränade jockey sits och galopp på ridskolan :p, då var det att man skulle låsa knäna.
men att knipa sig fast med knäna lärde man sig själv, hur annars skulle man kunna sitta kvar i alla hemska allroundsadlar :/.
har fått jobbar hårt med att först försöka släppa knäna ordentligt och nu börja jobba med att få knäna stabila igen och inte flaxa som en höna..

men då jag var liten så hade jag så bra knäslut att jag kunde stå i lätt sits utan sadel på ponnyn ;). nu så krävs det en sadel med greppläder, ordentligt stöd och en fegisrem att hålla i för att man ska orka stå ngn längre stund :o.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 344
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 252
Senast: Crossline
·
Ridning Jag har börjat fundera mer på det här med olika nivåer på ridskola, då jag i helgen var på en värdinnedag i stallet. Där gick de igenom...
Svar
14
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp