också 90-talist och fick aldrig lära mig att man måste rida med knäslut, inte ens då vi tränade jockey sits och galopp på ridskolan :p, då var det att man skulle låsa knäna.
men att knipa sig fast med knäna lärde man sig själv, hur annars skulle man kunna sitta kvar i alla hemska allroundsadlar :/.
har fått jobbar hårt med att först försöka släppa knäna ordentligt och nu börja jobba med att få knäna stabila igen och inte flaxa som en höna..

men då jag var liten så hade jag så bra knäslut att jag kunde stå i lätt sits utan sadel på ponnyn ;). nu så krävs det en sadel med greppläder, ordentligt stöd och en fegisrem att hålla i för att man ska orka stå ngn längre stund :o.

Alltså det var ju bara de som satt med typ omvridna ben och knäna (och tårna) pekandes rakt ut från hästen som fick kommentarer om knäslut.
Men det var som sagt ingen som skulle klämma med knäna eller så.
 
Alltså det var ju bara de som satt med typ omvridna ben och knäna (och tårna) pekandes rakt ut från hästen som fick kommentarer om knäslut.
Men det var som sagt ingen som skulle klämma med knäna eller så.

Det beror på när du lärde dig rida och vart. Alternativt så var alla på hela min ridskola helt värdelösa ;) Skämt åsido, tiokronorssedeln mellan knä och sadel var standard. Inget som togs till för de envisa fallen.
 
Det beror på när du lärde dig rida och vart. Alternativt så var alla på hela min ridskola helt värdelösa ;) Skämt åsido, tiokronorssedeln mellan knä och sadel var standard. Inget som togs till för de envisa fallen.

Jo, jag skrev ju om den ridskolan jag lärde mig rida på och att jag är född på 90-talet.
Missade du mitt 1a inlägg i tråden?
 
Jag kan inte minnas att jag fick lära mig att knipa.. Men för några år sen sa min ridlärare plötsligt: ..sitter du och kniper med knäna..? -Nä, tyckte jag.. Men när jag fick order att typ peka ut med knäna så kunde ponnyn plötsligt både röra sig och andas när jag red :D:o
 
Jag fick ha blad mellan knä och sadel och rida lätt utan stigbyglar för att öva upp ett benhårt knäslut när jag var liten. Är 70-talist.
Tror inte att jag har kvar några sådana tendenser. :)
 
En bra sits får man ju genom ordentligt nersjunkna avslappnade knän med ett bra nertramp, rak i ryggen och tittar framför hästen och ej i hästens man.
Om man använder liten pall så gör det ju inget att man hoppar upp ifrån vänster sida, då belastar man inte den vänstra sidan på samma sätt som man gör om man gör det ifrån marken.
Säkerheten kommer med en bra sits, utan att man sitter ordentligt så åker man lättar av om hästen/ ponnyn hoppar undan eller busar.
 
Mitt starkaste minne av knäslut är när dåvarande hopptränaren för ~15 år sedan ropade åt en elev vars knän vid tillfället var det enda som hade kontakt med hästen över hindren (typ) att knäslut inte hade varit inne sedan 70-talet :D Den eleven hade kunnat knipa fast både det ena och det andra vill jag lova!!
Dock blir jag på varje tävling sugen på att be minst en ryttare lägga sin mobil mellan skänken och sadeln, så att den åtminstone var intill :o
 
Jag lider, 25+ år senare, av ett felaktigt inlärt knäslut/knäknipande som kräver mycket jobb att bli av med. Vi körde också på sedeltricket :banghead:.

Även våldsamt nedtrampade hälar har lett till alldeles för mycket spänningar i benen, det var något det tjatades om vid varje lektionstillfälle, "Neeeeer med hälen". Att det sen ledde till spänningar, låsta knän, en kass grundsits och onödigt träningsvärk var det ingen som tänkte på...hälen pekade ju nedåt :rage:.
 
Jag lider, 25+ år senare, av ett felaktigt inlärt knäslut/knäknipande som kräver mycket jobb att bli av med. Vi körde också på sedeltricket :banghead:.

Även våldsamt nedtrampade hälar har lett till alldeles för mycket spänningar i benen, det var något det tjatades om vid varje lektionstillfälle, "Neeeeer med hälen". Att det sen ledde till spänningar, låsta knän, en kass grundsits och onödigt träningsvärk var det ingen som tänkte på...hälen pekade ju nedåt :rage:.

Det brukar hjälpa att som sitsträning överdriva knäslutet för att bli av med knip.
Kortfattat rider du med sån enormt knip att du kniper dig för trött för att orka knipa. Då får du chans att lära dig sitta med ben som bara hänger som blöta disktrasor.

Du kan antingen bara knipa med knäna allt du har eller ännu hellre rida lätt och stå i lätt sits utan stigbyglar.
Det gör du hela ridpass. Brukar räcka med ca 3 för att helt ändrat sin sits.

Bäst brukar vara att kombinera med överdriva "uppåt" och "ut" från sadeln med.
Du drar upp böjda ben framför sadeln och drar ut dem så att bara rumpan rör sadeln, luta dig bakåt.
Rid så i alla gångarter så länge du orkar och lite till.
 
Min gissning är att en oskolad sits kommer att peka utåt med tå och knä. Det blir lätt så. Och då kan det vara läge att ta snabblösningarna: ned med hälen och rejält knäslut. Då pekar i alla fall knät inte utåt, även om det fortfarande inte behöver peka framåt....

Jo.
Fast när jag står rakt upp och ner pekar mina tår utåt.
Det gör de när jag sitter på hästen också, om jag inte febrilt försöker rotera in höfterna.
Och om jag mot förmodan skulle försöka rotera in höfterna på ett sätt som mina höfter inte är gjorda för, kommer jag definitivt INTE att ha en avslappnad sits.
 
Jo.
Fast när jag står rakt upp och ner pekar mina tår utåt.
Det gör de när jag sitter på hästen också, om jag inte febrilt försöker rotera in höfterna.
Och om jag mot förmodan skulle försöka rotera in höfterna på ett sätt som mina höfter inte är gjorda för, kommer jag definitivt INTE att ha en avslappnad sits.

Att tårna pekar utåt när man står beror inte på att man är skapt så, utan på förkortade rumpmuskler som vrider benet utåt, alternativt helt enkelt gammal vana.

Jag gick med tårna lite utåt förut, inte mycket, men typ tio i två. Efter att en sjukgymnast uppmärksammade mig på det så började jag tänka på att sätta ner fötterna rakt istället, det blir ett rörelsemönster som är mycket skonsammare för bäcken/höfter, och nu pekar tårna framåt av sig själva, när jag har lärt om.
 
Men handlar knäslutet verkligen om att knipa med knäna? Jag trodde att det handlade om att sluta om hästens sidor med knäna, något som brukar hända automatiskt för mig när jag har en bra omvridning i överskänkeln.

Jag tror det är missförstått idag, som mycket annat. Det handlade nog om att inte fladdra med skänkeln och halka hit och dit, tror jag. Inte att knippa med knäna, så uppfattade jag aldrig i alla fall. Men man säger inte så idag eftersom folk uppenbarligen missförstår .

Att kunna hålla skänkeln intill hästen utan att knipa är ju inte helt enkelt särskilt för nybörjare.
 
Senast ändrad:
Jag tror det är missförstått idag, som mycket annat. Det handlade nog om att inte fladdra med skänkeln och halka hit och dit, tror jag. Inte att knippa med knäna, så uppfattade jag aldrig i alla fall. Men man säger inte så idag eftersom folk uppenbarligen missförstår .

Att kunna hålla skänkeln intill hästen utan att knipa är ju inte helt enkelt särskilt för nybörjare.
Fast det är nog faktiskt sadlarna som ts gissade och hästarna också.
Jag red tex med knäslut på medishästen i fredags, sedan utan knäslut på ridskolehästen lördag morgon och så med knäslut på medishästen på lördag em.

Pga diskussionen kunde jag ju inte låta bli att testa knäslut på ridskolehästen också och kunde konstatera att i alla fall den dressyrsadeln hindrar att man kommer nära hästen med knäna, man kniper om en bolstrad sadel istället för att hålla knäna nära hästen. Hoppsadel fungerar lite bättre då man ev kan luta knäna mot bolstringen. Och som sagt hästarna är 170 höga och ganska breda.

20130702-100945.jpg


http://www.sadeldoktorn.se/index.pl/erreplus_old

Det sitter paddning under vulstret, vulstret är paddat även det och du kan lägga till extra dessutom. Jag tror inte det går att ha knäslut med allt det här och det är ju inte heller meningen.

Men på tunna platta sadeln, som saknar paddningen under och i framvulstren kommer knäna nära hästen. Om hästen ett fullblod om 157 cm eller så och smärt. Om man då står i tex lätt sits och inte har skänklarna mot hästen kan man fortfarande "styra" med knäna. Om man sitter ligger hela låret, ned till knäet och precis nedanför tätt mot hästen och kan ligga där stilla eller användas, eller till och med hålla fast om man är på väg av, utan knip.

Äh det mest lika jag hittade, ingen knäpaddning alls, bara ett tunt lager läder.
Polo_saddle.JPG



På stora hästen med sadel med paddade vulster är benen ned till knäna lite för korta för att kunna göra annat än knipa lite med knäna och då sitta sämre och mer instabilt.

Som Henri1 ngen säger väl att man ska knipa med skänklarna och det är bra, likadant skulle man rimligen inte knipa med knäna och det var bra. De sa knäslut inte knäknip och vi säger ju ligga intill med skänkeln inte knip med skänkeln. När man ser gamla filmer var ju deras balans uppenbarligen fantastisk så de var inte dumma eller gjorde fel, annan utrustning, andra hästar, andra ryttare.
 
Ah, hittade en gammal engelsk kavallerisadel, hittade bara amerikanska bladsadlar på första sökningen. Platt som en pannkaka och ingen knäpadd. Och så upp med en 175 lång kille på hästen som säkert är högst 170 hög (mankhöjd en handsbredd under rekrytens längd). Voila knäslut

1939.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 256
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 066
Senast: Crossline
·
Ridning Jag har börjat fundera mer på det här med olika nivåer på ridskola, då jag i helgen var på en värdinnedag i stallet. Där gick de igenom...
Svar
14
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp