Knivig hyresuppsägning/personalbostad

Myssan

Trådstartare
Eftersom jag vet att buke sitter på en massa kunskaper så tänkte jag försöka få hjälp här, eller jag försöker hjälpa min kompis.
Hen har hamnat i en jäkla sits med sin arbetsgivare, för att göra en lång historia kort så har denna vägrat hen ett anställningsavtal, sett till så att hen jobbat 7 dagar i veckan utan beaktning av veckovila och dygnsvila, i december gjorde hen över 400 timmar. Facket har varit inblandat och hen får inte ett öre över heltid för det finns inga bevis mer än hens timrapporter.. men men, inte så mycket att göra.

För att backa bandet lite, 20131115-140515 hade hen en säsongsanställning där hen också betalade hyra för den personalbostad hen bodde i de 2 första månaderna, därefter sas en muntlig överenskommelse att hen fick bo gratis istället för en löneförhöjning då hen fick mer kvalificerade uppgifter.
När den anställningen tog slut 140515 så fortsatte hen att jobba kvar (utan att få anställningsavtal, AG vägrade skriva under även fast hen la ett under näsan på AG) och bo kvar på samma ställe. Hen fick byta till en större lgh efter ett tag (eller ett större rum med pentry). I och med att hen har jobbat på helt omänskliga förhållanden så blev hen nu i januari sjukskriven och det har satt igång en hel jäkla karusell från AGs håll som inte vill ha kvar hen nu.
Tanken var att hen skulle vara kvar under sommaren för de skulle ha öppet men nu har hen hittat på att det ska vara stängt och sagt upp hen från sista april.
Hen har dessutom hittat på helt plötsligt att hen ska betala hyra där och sagt att det är 3 månaders uppsägningstid vilket då blir till sista maj. Så frågan är om ni vet - kan AG helt plötsligt kräva in hyra samt säga att det är 3 månaders uppsägninstid? Det är maj månad det handlar om som hen isåfall ska betala hyra för men som hen inte har en anställning.

Inget hyreskontrakt finns och hen betalar som sagt inte hyra heller eftersom att få bo gratis är en löneförmån.
Jag skulle vilja få det till att rätten att bo där hänger ihop med anställningen, när den tar slut så ska "hyresrätten" också ta slut men jag vet ju att lagen väger tyngre än vad jag tycker ;) Hittar dock inget som passar in bra på detta ärende. Så jag hoppas någon här vet lite mer :)
 
Det enda man som hyresvärd kan göra när man fått en bostad ockuperad är att kräva hyra.
För att lyckas med det så måste man driva ärendet i hyresnämnden där de värderar det som ockuperats.
Så hyresgästen i detta fallet sitter tämligen säkert men kan vara tvungen att betala hyra.
Det finns möjlighet att som hyresvärd kunna säga upp en hyresgäst där bostaden är avhängig en anställning.
Men samma sak där hyresnämnden avgör.

Mitt råd till denna hyresgäst är att bestrida hyreshöjning och att bestrida uppsägning.
I det läget så måste hyresvärden hänskjuta ärendet till Hyresnämnden och sedan så blir det rätt.
Besittningsrätten är mycket stark så det är inte bara att säga upp någon så där hur som helst.
Hyreslagen gäller om där inte finns något kontrakt och ibland även när det finns kontrakt.
Med bostäder så går den inte att avtala bort.

Inte_Ung Hyresvärd med erfarenhet av Hyresnämnden.
 
Jag tolkar det som att arbetstagaren inte vill ha varken arbetet eller bostaden, men krävs på hyra för en bostad som varit löneförmån enligt tidigare muntligt avtal?

I det tidigare, skriftliga, avtalet, finns bostad omnämnt där?
 
Jag tolkar det som att arbetstagaren inte vill ha varken arbetet eller bostaden, men krävs på hyra för en bostad som varit löneförmån enligt tidigare muntligt avtal?

I det tidigare, skriftliga, avtalet, finns bostad omnämnt där?

Det stämmer lovisaleonora!
I det tidigare avtalet står det hyra 2000:-
Gissningsvis kommer AG kvitta detta på hens lön oavsett om de ör överens om hyran eller inte. AG läser lagen efter hur den passar bäst för AG och använder en hel del härskarteknik i sin samtal med hen, mao är inte så lätt att ha att göra med för hen som redan är nedtryckt i skorna.
Frågan är om det är värt att ta denna fight ens :banghead:
 
Det stämmer lovisaleonora!
I det tidigare avtalet står det hyra 2000:-
Gissningsvis kommer AG kvitta detta på hens lön oavsett om de ör överens om hyran eller inte. AG läser lagen efter hur den passar bäst för AG och använder en hel del härskarteknik i sin samtal med hen, mao är inte så lätt att ha att göra med för hen som redan är nedtryckt i skorna.
Frågan är om det är värt att ta denna fight ens :banghead:

Vilken härva. Hoppas att din kamrat har lärt sig något av det här och i framtiden ser till att inte involvera sig i saker som inte går rätt till.

Vad gäller uppsägningstiden så är tre månader ett minimun för hyresvärden. När personen som inte bor där inte längre arbetar kvar och bostaden har varit en löneförmån (som har beskattats, hoppas jag) så är det ju naturligt att personen istället ska betala hyra och inte bo gratis. Din kamrat borde kunna korta ner uppsägningstiden genom att själv säga upp bostaden. Finns det inget kontrakt som säger något annat så är uppsägningstiden för hyresgästen en månad.
 
Ingen kul sits. Det går ju att tolka som att tjänstebostaden är ihophörande med anställningen och att det inte finns möjlighet att bo kvar om inte anställningen kvarstår. Finns det utomstående, som inte jobbar på stället, som hyr bostad/rum?

Att dra pengar från lön är inte tillåtet om det inte finns en överenskommelse, å andra sidan kan det bli väldigt bökigt om det inte finns papper varken på anställning, bostad eller annat.

Det går ju att tolka som att den tidigare överenskommelsen (som finns på papper) gäller och då är det ju inte hyresfritt.
 
Jag tolkar det som att arbetstagaren inte vill ha varken arbetet eller bostaden, men krävs på hyra för en bostad som varit löneförmån enligt tidigare muntligt avtal?
Jaha då så blir det annorlunda.

Om hyran varit noll kronor så går det inte att höja den på kortare tid än 3 månader.
Så även om avtalet inte går att säga upp före maj så är hyran ändå 0:-.
Detta då hyresgästen måste ges tillfälle att säga upp avtalet innan hyreshöjningen genomförs.

Jag hänvisar återigen till Hyresnämnden.
Det kostar inget att ta upp ärenden där.

http://www.hyresnamnden.se/
 
Det blir lite rörigt när TS skriver "hen" om både arbetsgivaren och arbetstagaren. Kanska TS kan förtydliga genom att byta ut "hen" mot exempelvis AG resp AT???
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jo men hyran är ju sänkt sedan dess.
Det kan man inte bara höja igen.

Det är svårt det där med hyresavtal.
Jag rekommenderar fortfarande Hyresnämnden.

Hyran är väl inte sänkt, utan förvandlades till en löneförmån, om jag förstod saken rätt. En löneförmån är kopplad till anställningen och upphör rimligen i samband med anställningens upphörande. Däremot bör inte AG kunna kräva in hyra så länge anställningen varar.

Jag håller med dig om att det kan vara en bra idé med Hyresnämnden.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 627
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 1. Min chef verkar inte kunna skriva ett arbetsgivarintyg, tim-antalet ser inte ut att stämma. På två av månaderna ser det ut att vara...
Svar
0
· Visningar
622
Senast: emma74
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 593
Senast: Lobelia
·
Relationer En vän till mig har dumpat sin rövhatt till snubbe, varpå han sa åt henne att hon skulle vara ute ur lägenheten efter helgen. Det var...
2
Svar
29
· Visningar
2 542
Senast: Borttaget konto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp