Knöl i gommen

gul_zebra

Trådstartare
Kära buke, hjälp mig att leka läkare för en stund är ni snälla :p
Jag har idag plötsligt börjat få ont i gommen när jag sväljer. Antog först att det var min förkylning som jävlas men upptäckte under kvällen att jag har en knöl som gör ont - långt in, mjuka delen och typ en cm från tänderna. Det lär inte vara en visdomstand, jag har fått hela högen redan.

Så ja, min fundering nu är vart i hellskotta jag ska vända mig? Tandläkare eller vårdcentral?
 
Kära buke, hjälp mig att leka läkare för en stund är ni snälla :p
Jag har idag plötsligt börjat få ont i gommen när jag sväljer. Antog först att det var min förkylning som jävlas men upptäckte under kvällen att jag har en knöl som gör ont - långt in, mjuka delen och typ en cm från tänderna. Det lär inte vara en visdomstand, jag har fått hela högen redan.

Så ja, min fundering nu är vart i hellskotta jag ska vända mig? Tandläkare eller vårdcentral?
Tandläkaren bums i morgon. Det kan vara en inflammation i en tand och går det för långt är det svårt att rädda tanden.
 
Tror inte att det är tänderna. Inflammation i en tand känns utav bara h*vete, jag lovar. Det går inte att ta miste på liksom. Jag röstar för VC.
 
Tror inte att det är tänderna. Inflammation i en tand känns utav bara h*vete, jag lovar. Det går inte att ta miste på liksom. Jag röstar för VC.
Det behöver det inte göra alls! Kan mer vara obehagligt än ont. Hade problem själv för inte så länge sen. Kom plötsligt, utan någon förvarning. Som tur var hade jag en tid hos tandhygnisten några dagar efter att jag uppmärksammat knölen. Hon tog bilder och skickade mig vidare. Inflammation runt en rot.
 
Tack för svaren! Kanske lika bra att ringa tandläkaren och höra med de vad de tycker - går lite snabbare än att ringa vc :)

Låter bra! Tandläkaren kommer att skicka dig vidare om det är något läkare behöver titta på. Min far hade svinont i ett öra och blev minst sagt förvånad när läkaren envisades med att skriva en remiss till tandläkaren. Visade sig vara en tandrot som fått spunk. Det är inte alltid självklart vad som är vad :) Lycka till!
 
Kära buke, hjälp mig att leka läkare för en stund är ni snälla :p
Jag har idag plötsligt börjat få ont i gommen när jag sväljer. Antog först att det var min förkylning som jävlas men upptäckte under kvällen att jag har en knöl som gör ont - långt in, mjuka delen och typ en cm från tänderna. Det lär inte vara en visdomstand, jag har fått hela högen redan.

Så ja, min fundering nu är vart i hellskotta jag ska vända mig? Tandläkare eller vårdcentral?

Min mamma har en slät knöl i gommen, ganska stor som är en godartad tumör. Hon har haft den i typ 8 år.

Den gjorde dock aldrig ont och hon sökte för nått annat när läkaren upptäckte den.

Vc var hon på och fick remiss vidare till öron näsa hals (hon sökte för halsproblem)
 
Det här är ju spännande :nailbiting: :D

(Hoppas att det är något enkelt smärtfritt fel :))
Hade det varit smärtfritt så hade jag aldrig upptäckt att det finns en knöl ens ;)
Blev undersökt iaf, och röntgad i en gullig musikspelande maskin :D Ingen extra tand eller nånting sånt, troligtvis tilltäppt spottkörtel, ska avvakta och höra av mig om det inte gått över om en vecka :)
 
Hade det varit smärtfritt så hade jag aldrig upptäckt att det finns en knöl ens ;)
Blev undersökt iaf, och röntgad i en gullig musikspelande maskin :D Ingen extra tand eller nånting sånt, troligtvis tilltäppt spottkörtel, ska avvakta och höra av mig om det inte gått över om en vecka :)

Enligt en sköterska jag träffat genom jobbet. Kan det släppa fortare om man suger på en citronklyfta.
 
Tror inte att det är tänderna. Inflammation i en tand känns utav bara h*vete, jag lovar. Det går inte att ta miste på liksom. Jag röstar för VC.
Njaeej, det har börjat som ont i halsen för mig två gånger. Inte inflammation I tand utan i tandköttet runt tanden. Det känn som förkylning nästan om det är långt bak och så kan det gå upp och göra ont i örat också.

till ts, bra att det gick bra!
 
Ja jag läste nåt om det, kan inte med citron men ska prova sura halstabletter och "massage" :D


Gick fint, troligtvis bara en täppt spottkörtel :)

Några månader senare, hur gick det? Jag har fått en knöl i mitten av gommen, något längre bak, som är öm. Googlade men man kan tydligen alltid lita på buke, skulle sökt här på en gång haha!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kära Buke, som ni vet så kostar det ju en slant att gå till tandläkaren, och jag besöker dom åtminstone 2 gånger per år så jag hade...
Svar
1
· Visningar
2 464
Senast: Zeli
·
Hästvård Hej! När jag promenerade hem med hästen efter gårdagens dressyrträning, gick jag och klappade och kliade på henne som jag brukar. När...
Svar
11
· Visningar
1 985
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 731
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag ska först klargöra att jag har bokad tid på vårdcentralen på tisdag, så jag är inte ute efter att få någon buke-diagnos så att ingen...
2
Svar
29
· Visningar
3 585
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp