Ko med bundna bakben?

Tassa

Trådstartare
Kom precis hem från en promenad där vi såg en av grannens mjölkkor i hagen med bundna bakben.

Först trodde jag att hon hade fastnat i något, men sedan såg det ut som att det var meningen att hon skulle ha så. Är det lagligt att göra så? Och varför gör man så i så fall? Det ända jag kan tänka mig är att hon är skadad på juvret och bonden inte vill att hon sparkar sig? Men är det verkligen ok?

Jag har ingen relation med grannen så det kanske verkar konstigt om jag går dit och frågar...
 
Ptja Om det nu skulle vara så att kossan trasslat in sig i något så torde grannen bli glad av att få reda på det asap och om inte så är grannen den enda som kan svara på frågan.
 
@Tassa låter som ett fläkband. Ibland händer det att kornas bakben går isär och ligament skadas, för att dessa ska kunna läka sätter man på ett sådant band. Har man inte det riskerar man att det händer flera gånger under läkeprocessen vilket kan leda till att man behöver ta bort kon istället.
 
Ptja Om det nu skulle vara så att kossan trasslat in sig i något så torde grannen bli glad av att få reda på det asap och om inte så är grannen den enda som kan svara på frågan.

Ja men när jag tittade närmre såg det ut som att det var ditsatt. Inte trassligt. Det var bara min första spontana tanke. Men det är troligen som RedHyuuga skrev, ett fläkband. Men jag visste inte att man gör så även om kossan är skadad.
 
@Tassa låter som ett fläkband. Ibland händer det att kornas bakben går isär och ligament skadas, för att dessa ska kunna läka sätter man på ett sådant band. Har man inte det riskerar man att det händer flera gånger under läkeprocessen vilket kan leda till att man behöver ta bort kon istället.
Tack, då behöver jag inte vara orolig för kossan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 294
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 448
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp