Köksfläkt från Ikea

nyttnick

Trådstartare
Min köksfläkt har dött. Lagom till jul.

Har tittat runt lite. Vad är skillnaden på en fläkt med energiklass A och B? Gör det stor skillnad?

Har någon fläkt köpt på Ikea? Typ Vindrum eller Uppdrag?

Jag har egentligen inte alls råd just nu, men en fläkt måste jag ha. Är det dumt att köpa i den lägre prisklassen? Jag vill ju inte skjuta mig själv i foten för att jag är dumsnål.
 
Vi har en fläkt från IKEA där vi måste byta ut displayen regelbundet. :cautious: Inte särskilt slitstark alltså.
 
Jag har en fläkt från Ikea i den lägre prisklassen. Den är högljudd och lampan har slutat fungera, dessutom måste jag byta kolfiltret ofta och ändå tycker jag inte att den fungerar bra. Vill byta ut den.
 
Ja, absolut. Problemet här är bara att luckan där lampan sitter är så satans svår att få bort så det blir inte av att jag byter. Jag har inte ens lyckats få bort luckan.

Fast det är ju inte fläktens fel, det handlar ju om att du inte vill/kan/orkar. Våra lysrör är också sanslöst svårbytta, du får ligga på spisen och mecka med mikroskopiska skruvar (22 st), men det handlar ju inte om att fläkten i sig är dålig. Visst, lite smidigare hade varit fin.
 
Fast det är ju inte fläktens fel, det handlar ju om att du inte vill/kan/orkar. Våra lysrör är också sanslöst svårbytta, du får ligga på spisen och mecka med mikroskopiska skruvar (22 st), men det handlar ju inte om att fläkten i sig är dålig. Visst, lite smidigare hade varit fin.
Jag har ingen erfarenhet av att byta lampor på dyra fläktar. Jag svarade bara på TS undran om hur billigare fläktar från Ikea fungerar. Om dyra fläktar fungerar likadant är ju det trist men som sagt, ingenting jag har erfarenhet av och därmed ingenting jag kan kommentera på.
 
Jag har ingen erfarenhet av att byta lampor på dyra fläktar. Jag svarade bara på TS undran om hur billigare fläktar från Ikea fungerar. Om dyra fläktar fungerar likadant är ju det trist men som sagt, ingenting jag har erfarenhet av och därmed ingenting jag kan kommentera på.

Det jag menade var att du kritiserade IKEAS fläktar för att ha kassa lampor. Ljuskällor är ju inte specifikt för fläkten, utan går att köpa på Jula t ex. Behöver alltså inte ö h t höra ihop med fläkten.
 
Låter illa och byten av displayer ofta låter inte så kul. Jag kanske får tänka dyrare ändå
 
Min köksfläkt har dött. Lagom till jul.

Har tittat runt lite. Vad är skillnaden på en fläkt med energiklass A och B? Gör det stor skillnad?

Har någon fläkt köpt på Ikea? Typ Vindrum eller Uppdrag?

Jag har egentligen inte alls råd just nu, men en fläkt måste jag ha. Är det dumt att köpa i den lägre prisklassen? Jag vill ju inte skjuta mig själv i foten för att jag är dumsnål.

Har en fläkt med kolfilter som är long lasting och det tvättar vi i diskmaskinen när fläkten indikerar att det behövs. Vi gjorde nytt kök så kan inte svara på om det är mycket dyrare än ett kolfilter som man måste byta för det var paketpris för fläkt, häll och spis. Har fläkt från Husqvarna iallafall och köket var klart i september och hittills är vi nöjda iallafall.
 
Min köksfläkt har dött. Lagom till jul.

Har tittat runt lite. Vad är skillnaden på en fläkt med energiklass A och B? Gör det stor skillnad?

Har någon fläkt köpt på Ikea? Typ Vindrum eller Uppdrag?

Jag har egentligen inte alls råd just nu, men en fläkt måste jag ha. Är det dumt att köpa i den lägre prisklassen? Jag vill ju inte skjuta mig själv i foten för att jag är dumsnål.

Jag köpte en princip ny på blocket för 500 spänn. Electrolux silence. Skitnöjd!
 
Vi monterade en Vindrum med kolfilter i vårt förra boende. Inte prisvärd! Superbullrig och inte till mycket nytta.

Nu har vi gjort en tillfällig lösning och köpt Ikeas billigaste (399 kr) till vårt nuvarande kök i väntan på renovering. Den fungerar över förväntan. Bullrig så klart men bra effekt.

Om det är ont om pengar @nyttnick hade jag gjort som @Fibusen och letat efter en bra begagnad fläkt.
 
Har en fläkt med kolfilter som är long lasting och det tvättar vi i diskmaskinen när fläkten indikerar att det behövs. Vi gjorde nytt kök så kan inte svara på om det är mycket dyrare än ett kolfilter som man måste byta för det var paketpris för fläkt, häll och spis. Har fläkt från Husqvarna iallafall och köket var klart i september och hittills är vi nöjda iallafall.
Jag har så att man kan koppla på frånluften och hade väl tänkt mig en likadan igen. Men jag kanske skulle titta på kolfilter? Har sett att det finns kombinerade också.
 
Min uppfattning, efter att ha marknadsundersökt för ett par år sedan, är att prisskillnader främst har med buller och design att göra. Samtidigt kan det vara stora skillnader i fläktkapacitet mellan modeller med jämförbar ljudnivå och mellan modeller med jämförbart pris, så det lönar sig att läsa igenom specifikationerna. Jag hade inte dragit mig för att köpa en billig fläkt på IKEA, om den uppfyllde mina krav beträffande (i tur och ordning) fläktkapacitet, ljudnivå och design.
(Fläkten jag till slut valde var en Franke av rostfri mellanmodell, som hade en vinnande kombination av hög kapacitet och låg ljudnivå.)
 
Min uppfattning, efter att ha marknadsundersökt för ett par år sedan, är att prisskillnader främst har med buller och design att göra. Samtidigt kan det vara stora skillnader i fläktkapacitet mellan modeller med jämförbar ljudnivå och mellan modeller med jämförbart pris, så det lönar sig att läsa igenom specifikationerna. Jag hade inte dragit mig för att köpa en billig fläkt på IKEA, om den uppfyllde mina krav beträffande (i tur och ordning) fläktkapacitet, ljudnivå och design.
(Fläkten jag till slut valde var en Franke av rostfri mellanmodell, som hade en vinnande kombination av hög kapacitet och låg ljudnivå.)

Jag har sökt och de får väldigt dålig kritik när det gäller fettreducering/ta upp oset. Så det lutar åt en fläkt från Siemens som ligger mittemellan Ikeas och de dyrare jag tittat på. Då blir det 4000 i stället för 6000 (vilket fortfarande är relativt billiga fläktar alltihopa, men allt handlar ju om hur mycket en kan lägga ut).
 
Jag har sökt och de får väldigt dålig kritik när det gäller fettreducering/ta upp oset. Så det lutar åt en fläkt från Siemens som ligger mittemellan Ikeas och de dyrare jag tittat på. Då blir det 4000 i stället för 6000 (vilket fortfarande är relativt billiga fläktar alltihopa, men allt handlar ju om hur mycket en kan lägga ut).
Den vi köpte hade konventionella "stålullsfilter" som går att köra i diskmaskinen, vi använde fläkten i drygt två år innan vi sålde huset och varken vi eller sotaren noterade några nämnvärda pålagringar i spiralslang eller skorsten. Men de kanske har olika typer av filter i olika fläktmodeller. :)
 
Den vi köpte hade konventionella "stålullsfilter" som går att köra i diskmaskinen, vi använde fläkten i drygt två år innan vi sålde huset och varken vi eller sotaren noterade några nämnvärda pålagringar i spiralslang eller skorsten. Men de kanske har olika typer av filter i olika fläktmodeller. :)
Jaha, är det vad som avses. Jag trodde att det handlade om hur effektivt själva fläkten fungerar, dvs. att oset går in i fläkten i stället för ut i huset. Jag trodde nog att alla filter gick att köra i diskmaskin idag :o
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 565
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 264
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 044
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 657
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp