Köksfläkt från Ikea

Jaha, är det vad som avses. Jag trodde att det handlade om hur effektivt själva fläkten fungerar, dvs. att oset går in i fläkten i stället för ut i huset. Jag trodde nog att alla filter gick att köra i diskmaskin idag :o
Osäker på om det är det som avsågs; själva os-evakueringseffekten i praktiken borde bero på en kombination av fläktens kapacitet och kåpans (inklusive filtrens) utformning och storlek/yta. Mitt intryck är att de fläktmodeller där filterytan är väldigt liten och/eller sitter långt in mot väggen fungerar sämre i praktiken än de fläktmodeller som har stor filteryta och där filtren når långt ut mot framkanten av kåpan.
 
Vet inte vilken ikeas vi har då den satt här när vi flyttade in. Har bytt kolfilter men fläktjäveln är så dålig att man kan låta bli att he på den. Skitgrej
 
Vindig har vi. Det var den enda som fick plats i vårt något specialutformade kök. Det är korta väggar men högt i tak, så för att maximera antal skåp och slippa inbyggd fläkt blev det den. Jumbojetfläkten.
 
  • Ljudnivå vid max. utsugningshastighet: 70 dB (A).
  • Utsugningskapacitet i återcirkulation: 339 m³/h.
  • Ljudnivå vid max. återcirkulationshastighet: 73 dB (A).

Detta är alltså hysteriskt högt. Jag har den aldrig på annat än lägsta, öppnar hellre fönstret, eftersom det inte går att prata med fläkten på.
 
Men kan det vara normalt? Vi har en fläkt som förra ägarna satte in, vet ej när men vi har bott i huset i 14 år och fläkten är påslagen 1-2 timmar varje dag och vi har aldrig bytt lampa.

Vi har bytt lampa två gånger på de snart två åren vi bott i våras hus, sen vad som är normalt vet jag inte :p
 
jag har haft 2 st kolfilter ikea-fläktar, och det jag kan säga om båda två är dom har varit väldigt högljudda. När man stänger av så drar man en lättnadens suck för att det är så skönt att det blir tyst. :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 006
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 636
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp