Köldridå: I storm och biter hästar i den?

Flixies

Trådstartare
Jag vet att det finns gamla trådar om köldridåer till ligghallar, men jag är ute efter era erfarenheter inom två specifika frågor som jag inte har hittat i de gamla trådarna.
  • Fladdrar plastremsorna mycket vid kraftig vind/storm? Jag vet att om det stormar så mycket att det kommer saker flygande så är det förstås bäst att stänga in hästarna, men om vi "bara" snackar kraftig vind, flyger plastremsorna åt alla håll så att hästarna inte vågar gå in eller håller de sig någorlunda stilla? Om plasten är ganska tjock/tung och överlappar ordentligt alltså, annars förstår jag ju att den måste blåsa omkring ganska mycket. Hur tjock plast har ni och hur mycket överlappar remsorna varandra?
  • Jag har en extremt ettrig tvååring som hittar på allt möjligt, biter och tuggar, gräver och grejar... En sån där som man t.ex. inte kan mocka ihop med för han försöker hoppa upp i skottkärran eller biter tag i kanten på den och drar iväg liksom. :D Så jag funderar på om det ens är någon idé med köldridå där han går, eller om han bara skulle stå och bita och dra i plastremsorna. Har era hästar dragit/bitit/lekt med remsorna eller låter de bli dem? Hur leksugna hästar har ni i så fall...?
 
De fladdrar ganska mycket när det blåser, beror ju på hur ligghallen är utformad och varifrån det blåser. Har dock aldrig sett att hästarna skulle bli rädda för det, när de väl vant sig vid remsorna.

Ja, vissa biter och drar i dem. Jag hade en unghäst som luftsnappade på div märkliga ställen, bland annat genom att bita tag i remsorna och dra. De höll ändå ganska bra får jag säga, man fick byta ut någon remsa då och då.

Vet inte vilken tjocklek vi hade, köpte bara någon sån köldridå helt enkelt.
 
Jag vet att det finns gamla trådar om köldridåer till ligghallar, men jag är ute efter era erfarenheter inom två specifika frågor som jag inte har hittat i de gamla trådarna.
  • Fladdrar plastremsorna mycket vid kraftig vind/storm? Jag vet att om det stormar så mycket att det kommer saker flygande så är det förstås bäst att stänga in hästarna, men om vi "bara" snackar kraftig vind, flyger plastremsorna åt alla håll så att hästarna inte vågar gå in eller håller de sig någorlunda stilla? Om plasten är ganska tjock/tung och överlappar ordentligt alltså, annars förstår jag ju att den måste blåsa omkring ganska mycket. Hur tjock plast har ni och hur mycket överlappar remsorna varandra?
  • Jag har en extremt ettrig tvååring som hittar på allt möjligt, biter och tuggar, gräver och grejar... En sån där som man t.ex. inte kan mocka ihop med för han försöker hoppa upp i skottkärran eller biter tag i kanten på den och drar iväg liksom. :D Så jag funderar på om det ens är någon idé med köldridå där han går, eller om han bara skulle stå och bita och dra i plastremsorna. Har era hästar dragit/bitit/lekt med remsorna eller låter de bli dem? Hur leksugna hästar har ni i så fall...?

När det blåser in så fladder dem ganska mkt och det fanns vissa hästar som inte vågade gå in då i början. Tjockleken kan jag tyvärr inte svara på men dem var väldigt täta när de låg stilla.Ingen av hästarna bet på plasten här.
 
De fladdrar i blåsten men mina hästar bryr sig inte om dom. De har suttit uppe i 14 år och ingen är utbytt eller trasig. Unghästarna har inte brytt sig om köldridån. En var lite trög på att begripa att man går i genom men det är inget större problem. Bra hänga ner en i taget o hänga de andra till sidan lite.
har 2mm tjocka o 20 cm breda.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Om vinden ligger från fel håll fladdrar och slår de lite i blåsten. Hästarna bryr sig inte när de väl vant sig vid ridån.

Min åring både tuggade, drog och lekte med dem. De satt kvar och blev bara lite repiga.
 
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter! Får se om jag ger mig på att köpa en... jag tvekar främst på grund av den lille gangstern (2-åringen), jag är rädd att han skulle förstöra remsorna illa kvickt och de är ju inte jättebilliga, men jag kanske borde prova att hänga upp något annat först (plast från torvbalar eller vad som helst) för att se vad han gör med dem...
 
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter! Får se om jag ger mig på att köpa en... jag tvekar främst på grund av den lille gangstern (2-åringen), jag är rädd att han skulle förstöra remsorna illa kvickt och de är ju inte jättebilliga, men jag kanske borde prova att hänga upp något annat först (plast från torvbalar eller vad som helst) för att se vad han gör med dem...

Mina har överlevt flera gangstrar. Unghingstar med häftapparater till tänder. Not a problem.
 
Jag håller med AlexandraW
Mina har hållt i 9 år med unghästar i lösdriften har dock 3 mm tror jag
 
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter! Får se om jag ger mig på att köpa en... jag tvekar främst på grund av den lille gangstern (2-åringen), jag är rädd att han skulle förstöra remsorna illa kvickt och de är ju inte jättebilliga, men jag kanske borde prova att hänga upp något annat först (plast från torvbalar eller vad som helst) för att se vad han gör med dem...
Köldridån är ju väldigt tålig, att jämföra med balplast blir nog tokigt. Sånt som inte går sönder brukar de tappa intresset för efter ett tag.
 
Är jättesugen på att beställa nu, men snablarns vad dyrt det var med skenor och beslag för upphängningen då! :o Har ni hängt upp i såna "riktiga" grejer eller skulle det kanske fungera lika bra att skruva fast remsorna mellan två plankor? Eller har ni andra upphängningstips?
 
Är jättesugen på att beställa nu, men snablarns vad dyrt det var med skenor och beslag för upphängningen då! :o Har ni hängt upp i såna "riktiga" grejer eller skulle det kanske fungera lika bra att skruva fast remsorna mellan två plankor? Eller har ni andra upphängningstips?
Vi skruvade fast med två plankor, funkade fint. Man får vara lite noga bara. Själva gardinen kostar ju också en del, men den håller ju otroligt länge sen också.
 
Är jättesugen på att beställa nu, men snablarns vad dyrt det var med skenor och beslag för upphängningen då! :o Har ni hängt upp i såna "riktiga" grejer eller skulle det kanske fungera lika bra att skruva fast remsorna mellan två plankor? Eller har ni andra upphängningstips?

Mellan två plankor. Funkar fint.
 
Är jättesugen på att beställa nu, men snablarns vad dyrt det var med skenor och beslag för upphängningen då! :o Har ni hängt upp i såna "riktiga" grejer eller skulle det kanske fungera lika bra att skruva fast remsorna mellan två plankor? Eller har ni andra upphängningstips?
Jag köpte upp hängningsgrejorna , dessa kan man ju plocka bort våder av när det behövs.
Hållbarhetsmässigt torde det fungera lika bra med brädupphängningen .
 
Är jättesugen på att beställa nu, men snablarns vad dyrt det var med skenor och beslag för upphängningen då! :o Har ni hängt upp i såna "riktiga" grejer eller skulle det kanske fungera lika bra att skruva fast remsorna mellan två plankor? Eller har ni andra upphängningstips?


Har satt / klämt mina mellan två plankor o skruvat upp dom två skruv genom varje köldridå. Har funkar utmärkt i 14 år. Ingen trasig ännu varken av jästar eller blåst. Mvh Pudlan
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 975
Senast: Fiorano
·
Anläggning Hej! Lite luddig rubrik kanske men jag ska försöka förklara vad jag vill komma fram till och ser gärna att ni kommer med tips/råd och...
Svar
9
· Visningar
2 107
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp