Kolik-blodmask

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

servuja

Min syster har fått erbjudande att köpa ett sto -90 för 25 000 kr.
Hon har tävlat 1.40, 1.25 i år. Har fin stamtavla och är fullt frisk...

... med undantag att hon haft flera kolikanfall de senaste 2,5 åren, hon nuvarande ägare. Innan dess har hon aldrig haft kolik.
Koliken har varit så allvarlig att det krävt veterinärvård. Det har till och med diskuterats buköppning med aldrig gjorts.

Sedan upptäcktes att hästen var infekterad med mkt blodmask och efter avmaskningen har hon inte haft några nya kolikanfall.

Träckprovet nu visade att det fanns lite ägg kvar.

Är det rimligt att tro att blodmaskarna orsakat sådana skador att det är förstört. Kan man bli av med dem, eller kanske har de blivit resistenta?

Hästen har haft anfallen framförallt på sen vintern, aldrig på sommaren.
 
Sv: Kolik-blodmask

Kanske kan de där krösrotskärlen ha blivit förstörda?
Måste man buköppna för att avgöra det?

Ingen som har erfarenhet av det?
 
Sv: Kolik-blodmask

Hur blodmaskar kan försöra så att de får kolik o liknande har jag ingen aning om, däremot vet jag att de kan förstöra leder, köpte en häst för flera år sen som hade det, fick oförklarliga o återkommande ledinflammationer o när vi fick reda på orsken var det försent. Så jag är livrädd för inälvsparasiter.
 
Sv: Kolik-blodmask

Min Frieser var full med blodmask då jag köpte honom pga av dålig avmaskning. Det kan bli kroniska skador på tarmväggarna av maskinvasion. Zeeke var mycket anemisk pga av all mask, han har haft väldigt länge blod i träcken och det har han fortfarande.
Han har haft diffusa koliksymptom och han har behandlats för magsår då han hade mycket svåra magsår.
Jag skulle inte köpa en häst som jag vet har dessa problem.
Har dessutom maskarna fastnat i kröskärlen kan det bildas blodproppar så att hästen kollapsar och dör. Det gjorde en av mina tidigare hästar. Man kan inte kolla om det finns mask i krösen för det sitter för långt in för vet. att undersöka
 
Sv: Kolik-blodmask

Det kan bli en väldigt dyr historia, och chansen att hon blir helt Ok är nog liten är jag rädd för... Mna ska nog vara mkt duktig med häst/foder/sjuksymptom för att ta på sig en sådan häst...
 
Sv: Kolik-blodmask

Zeeke skrev:
Min Frieser var full med blodmask då jag köpte honom pga av dålig avmaskning. Det kan bli kroniska skador på tarmväggarna av maskinvasion. Zeeke var mycket anemisk pga av all mask, han har haft väldigt länge blod i träcken och det har han fortfarande.
Han har haft diffusa koliksymptom och han har behandlats för magsår då han hade mycket svåra magsår.
Jag skulle inte köpa en häst som jag vet har dessa problem.
Har dessutom maskarna fastnat i kröskärlen kan det bildas blodproppar så att hästen kollapsar och dör. Det gjorde en av mina tidigare hästar. Man kan inte kolla om det finns mask i krösen för det sitter för långt in för vet. att undersöka

:eek: detta har troligen min häst drabbats av :cry:
Går det inte att bota?
Hjälper det inte med avmaskning?
Vad måste man göra för att bota detta?

Usch nu blev jag mer orolig :crazy:
 
Sv: Kolik-blodmask

Med min tidigare erfarenhet av just detta problemet så hade jag aldrig köpt hästen. Min förra häst var full med blodmask och hade ofta kolik under 2 års tid innan det blev så allvarligt att hästen fick läggas in på djursjukhuset och buköppnas. Maskarna hade förstört en hel del bla. i krösrotskärlen plus att tarmarna hade hamnat utanför sitt läge och fick rättas till. Hästen fick avlivas 3 månader senare då tarmarna växt samman efter att de lagts i sitt rätta läge.
 
Sv: Kolik-blodmask

Hej. Jag är djursjukvårdare till yrket och har sett på nära håll vad som kan hända vid stor blodmask infektion. Detta såg jag på en häst som obducerades. Hela magslemhinnan var uppäten så att magsäcken hade gått sönder.
Det kan bli en mycket dyr affär att köpa hästen utan att veta hur den ser ut i mag-tarmkanalen.
 
Sv: Kolik-blodmask

Varför inte ringa till klinik och kolla om de kan göra en gastroskpoi eller en annan undersökning?

Jag hade helt klart rådgjort med minst en veterinär först, därefter bestämt mig.

Önskar syrran din lycka till!

:smirk: Krocket
 
Sv: Kolik-blodmask

Bandmask är även en orsak till återkomande kolikanfall, och bandmask syns bara i få fall på träckprov; det krävs blodprov istället för att få säkert svar. Idag är det bara danska Chemvets svenska representant som tar emot dessa blodprov för vidarebefordran till deras lab i Liverpool.
 
Sv: Kolik-blodmask

pimy skrev:
Bandmask är även en orsak till återkomande kolikanfall, och bandmask syns bara i få fall på träckprov; det krävs blodprov istället för att få säkert svar. Idag är det bara danska Chemvets svenska representant som tar emot dessa blodprov för vidarebefordran till deras lab i Liverpool.

Det blodprovet visar dessvärre positivt bara hästen nån gång haft en bandmasksinfektion, det visar ingen skillnad från dagsstatus. Inget jag skulle lita på.
 
Sv: Kolik-blodmask

Nej, nej, nej...
Blodprovet visar om hästen har varit infekterad sedan 4 månader tillbaka. Plus man får veta hur omfattande infektionen har varit, dvs hur man ska behandla hästen.
 
Sv: Kolik-blodmask

exakt! man får svar om det finns antikroppar i hästens blod från en bandmaskinfektion som ligger nära i tiden samt hur stort angrepp det är.
pratade med chemvets representant för ett par månader sen, så den infon har jag fått har inte gått genom några fler led och blivit förvanskad
 
Senast ändrad:
Sv: Kolik-blodmask

Blodmasken sätter sig i kärlen som försörjer tarmen och/eller magen. Får tarmen inget blod så fungerar den ju självklart inget bra! En del av tarmen kan vara död efter maskarnas angrepp, då kan den inte regenerera. Finns mig veterligen inget smidigt sätt att ta reda på detta. Buköppning görs ju pga av riskerna med narkos inte "bara för att kolla"
 
Sv: Kolik-blodmask

Var hittar ja information om detta blodprov?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft häst under hela min uppväxt (är 23 i år) och de har alltid funnits hästar på gården. Har haft ett kolikanfall under denna...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: FT_ryttare
·
Hästvård Har ett connemarasto född 4/7 2001 som tidiagre aldrig haft kolik. Nu har hon haft två mindre "kolikanfall", ett i torsdags och ett...
2
Svar
27
· Visningar
2 815
Senast: HelenaHandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp