Bukefalos 28 år!

Kolla Masken

linafina

Trådstartare
Jag var på apoteket och såg att det numera även finns kolla masken åt mindre djur som hundar, katter m.m.

Är det någon här som gjort ett sådant test på sin hund?

På hästen är ett träckprov om året helt självklart, men är det lika viktigt med hundar? Dom avmaskar man väl inte så ofta såvida dom inte äter smådjur?

Hur ofta avmaskar ni era hundar? Jag har diskuterat detta på ett annat forum och där råder skilda meningar om just avmaskning för hundar.

Berätta lite om era rutiner och om ni provat kolla masken och vad ni tycker om det helt allmänt.
 
Senast ändrad:
Sv: Kolla Masken

Jag avmaskar i stort sett aldrig mina hundar. Har även disskuterat detta med vet. och vi har samma åsikt i frågan, så länge de inte går och äter massa skit ute så är det sällan hundar har mask.

Däremot tar jag gärna och avmaskar min terrier på våren efter att hon gått i stallet och käkat möss.
 
Sv: Kolla Masken

Jag brukar avmaska min hund 1 gång om året eftersom mina föräldrar bor på landet och hunden då och då kommer åt lite kattskit i rabatterna och äter en och annan underlig sak ute i naturen, men man kanske borde kolla om han har mask först egentligen... Problemet är prissättningen... Det är billigare att avmaska än att kolla, vilket är synd, man vet att man ska kolla först, men ofta vinner snålheten...
 
Sv: Kolla Masken

Avmaskar inte min hund, delvis för att hon har en känslig mage.
För säkerhets skull skickade jag in ett "kolla masken" prov på hunden i våras. Det gick snabbt och enkelt, och visade att hunden inte har mask.
 
Sv: Kolla Masken

Kul att höra att någon gjort ett prov. Jag funderar själv på att göra ett faktiskt. Men ser dom om hunden har dom vanligaste maskarna eller bara en sort?
 
Sv: Kolla Masken

Fiskar upp en gammal tråd.

Är kolla masken heltäckande?
Eller är det så att vissa sorter inte kan märkas via avföringen?
Lite grötig och trög i skallen :o
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 518
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 889
Senast: Gumman123
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 029
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp