Kombinera småbarn med häst eller ta paus?

Hej! Är ny här så har jag lagt tråden fel så flytta den gärna :)
Det är så att jag och min man väntar tvillingar nu den närmsta tiden och jag funderar lite på hur jag ska göra med min häst.
Känner ingen som har flera småbarn och samtidigt häst så har ingen riktigt att prata med det om. Det är våra första barn och blir ju lite mera jobb med två barn än ett. Någon som har tvillingar eller många småbarn och lyckas kombinera det med häst?
Jag har också funderat lite av o till i drygt ett år om jag ska fortsätta med hästar eller inte. Jag har en egen häst ca 5 min hemifrån. Jag har inte kunnat rida ordentligt sedan Januari och sen drygt en månad inte kunnat skogsrida heller. Har saknat det vissa dagar men inte haft abstinens eller så.
På sätt o vis tror jag att jag hade velat ha en liten paus från hästeriet, har 1 medryttare idag men fungerar inte optimalt vilket gör att jag funderar på o försöka lämna ut henne på foder? Eller kanske rent av sälja henne? Jag har pratat om det med min man och han tycker absolut inte att jag ska sälja henne eftersom jag inte mådde så bra när jag var hästlös två månader för 5 år sedan men då bodde vi i lägenhet och nu bor vi i hus så är en viss skillnad.
Vet inte riktigt vad jag vill med tråden. Kanske lite tankar och ideer, någon att bolla det med?
 
Jag kommer ha två barn där äldsta är tretton månader äldre.
Jag har två hästar i eget stall.
Nu är mitt intresse väldigt starkt så behålla hästarna är lite självklart. Har dock två hästar som jag inte känner behöver gå veckans alla dagar eller där jag känner press inför att tävla eller ens träna. mer än det finns tid för.

Innan barnen var tanken att skaffa en ny häst , en 'bra' häst för tävling och träning men i dagsläget skulle en sån 'bra' häst bara göra att jag skulle känna dåligt samvete om tiden att förvalta den inte infinner sig.
De jag har nu är ett projekt och en pensionär (som jag tävlat tränat mycket på) och de båda räcker till tills det är dags för ny häst så småningom.
Det här året med ett barn har gått hyfsat smärtfritt, mindre tid för hästarna men ändå hunnit med dom helt ok. Nu till nästa barn kommer vi planera 'min tid i stallet' bättre. Nu blev det lite hattigt då jag blev gravid såpass fort igen så det blev lite ostrukturerat och ogenomtänkt :angel:
 
Klart det går att kombinera om maken är med på det också. Men det låter som du redan bestämt dig faktiskt, så jag skulle sälja om det inte en häst som är svårplacerad eller betyder extra mycket för dig. :-)
 
Hej, nu har jag inte varit i din situation helt då jag har fått ett barn i taget med fyra år emellan, men det jag kände ganska snart som nybliven mamma var att jag behövde mina egna stunder för att orka och "tanka" energi för att vara en bra mamma. Det gjorde jag i stallet, i början inte långa stunder, båda mina barn är födda på försommaren och hästen gick på bete men att få tänka på något annat och lämna över ansvaret för barnet till dess pappa gjorde mig mer tillfreds och gav även pappan chans till egentid med det nya barnet. Det blir lätt fokus på mamman och barnet den första tiden av naturliga skäl. Men jag vet att min man behövde och uppskattade sin tid med barnen. Men det är klart att det blev lägre intensitet i ridning och skötsel av hästen. Men alla måste komma på sin lösning och det gäller ju att man kan känna sig nöjd med sin lösning och inte få dåligt samvete för det ena eller andra valet.
 
Tack för era svar.
Maken tycker inte att jag ska sälja och han vill ta lika stort ansvar för barnen som mig som tur är. Nja vet inte om jag bestämt mig, är en väldigt velig person som tänker lite för mycket ibland.
Kanske är som du säger @Soraya12 att man kan behöva komma ifrån och få sin egentid och om jag har kvar henne så måste jag ju komma hemifrån vilket kan vara bra:)
Jag kanske inte borde besluta något när jag har massa gravidhormoner i kroppen utan se hur det går när barnen kommit och besluta sen hur jag ska göra. Blir lite trött när det maler i huvudet och jag inte vet alls hur det kommer gå och vad jag har att vänta mig...
 
Jag börjar med att säga såhär: NJUT av dina barn och var närvarande under deras uppväxt! Du får bara uppleva det en gång och tiden går fort. Du kommer att ha massor med tid för andra saker sen, det kan jag lova.

Vad gäller att ha hästintresse och småbarn samtidigt så går det absolut. På bekostnad av annat såklart. Heltidsjobb, vardag hemma med tid för barnen varje dag och 3 h i stallet 7 dgr i veckan är helt enkelt inte en möjlig ekvation, det kan vem som helst räkna ut. Inte om du ska sova på natten iaf.

Så visst får man tänka om. Man får välja vad man vill offra tid ifrån helt enkelt.

Jag har inte tvillingar, men har vänner som fått tvillingar. Jag upplever inte att dom tyckt att det varit mer tidskrävande än att ha ett barn. Jag som tvåbarnsmamma med tätt mellan barnen upplever inte heller att det är mer tidskrävande med två, tvärt om när de börjar leka. Visst blir det mer konflikter att lösa, absolut, ibland blir man galen på att dom aldrig håller sams (ja för så känns det ibland) men om dom inte haft varandra hade dom behövt mig ännu mer. Så jag tycker inte att du ska oroa dig så mycket över det. Det blir såklart lite mer för händerna när de är som allra minst men sen är det inte svårare med två barn än med ett tycker jag.

Jag har under barnens första år övervägt möjligheten att sälja hästen. Trots att jag var hemma på heltid i 4 år, bodde 5 minuter från hästen som dessutom stod väldigt billigt med fullservice på lösdrift, så var jag aldrig där - han blev stående. Varför? För att:
1. Det är inte lätt att ha två småbarn tultande runt i stallet när man ska hämta i hagen, borsta i stallet, rida... dom är i ständig fara och tultar in i hagar, tar i eltrådar, går bakom hästar och försvinner iväg bakom gödselstacken så man vet inte vart dom är. Sen tröttnar dom, fryser, kissar på sig, blir hungriga eller gör sig illa och behöver tröstas. Nä, småbarn i stallet är helt och hållet värdelöst. Man tappar all motivation och bara stressar runt och blir irriterad. Jag har försökt så många gånger och dessutom har jag väldigt snälla, lättsamma barn. Har tagit med dom en och en också men det är samma sak. Glöm det.
2. Jag har väldigt svårt att lämna mina barn, ffa när de var små. Att åka iväg och lämna dem med pappa. Då kom tankarna - vad händer om jag råkar ut för en ridolycka och inte kommer hem mer? Bara för att jag ville ut på en ridtur? Då har mina barn ingen mamma. Jag har ALDRIG varit rädd för att rida och trodde aldrig att jag skulle känna så, men det gjorde jag - länge!
3. Liite omotiverat kändes det att när min man kom hem efter en lång arbetsdag lämnade jag över allt till honom för att få "egentid" med min hobby. Inte för att han inte ville vara med barnen men det ska göras middag och fixas med disk och allt annat också. Det var vår enda tid som hel familj. Dessutom fanns absolut ingen tid för honom att ha "egentid" om han ville hinna se sina barn i veckorna, verkade inte helt rättvist måste jag säga, även om han aldrig nånsin skulle missunna mig det nöjet.
4. Jag hade ingen lust. Jag ville faktiskt bara vara hemma och mysa, stallet lockade inte och inte hästarna heller. Hur gick det till? Hästar har varit min identitet sen jag var 7. Men jag blev plötsligt mamma och ja, jag förändrades.

Så, varför betala en massa pengar varje månad i flera år för ngt jag ändå aldrig utnyttjade?

Nu är mina barn 4 och 6 år. Vi har nyligen flyttat till gård och nu har jag tagit upp ridningen och hästen igen. Mina barn är stora nog att roa sig mycket själva, och eftersom att jag bara arbetar deltid finns tid för mig att rida dagtid - dvs inte offra familjestunden. Jag är hemma och närvarande och barnen kan leka i sina rum eller på tomten medan jag tränar. Jag behöver inte bryta upp deras lek, klä på dom en massa kläder och släpa med mig dom till ett stall där dom inte har ngt att göra - bara för att jag ska rida. Jag är väldigt glad att jag inte sålde hästen för ridningen är återigen väldigt viktig och berikande för mig. Jag trodde aldrig att jag skulle komma tillbaka till samma driv och motivation igen men det gjorde jag. Så fort förutsättningarna fanns där så hittade jag tillbaka.

Jag känner inte att jag slösade den tiden han blev stående. Jag upplever inte att det var negativt för honom, hans utveckling eller ridningen. Tvärt om var det nog nyttigt för hans kropp att få vila, och när jag startade igen hade jag visserligen en otränad häst, men rörlig och frisk och fin i kroppen. Perfekt att börja på nytt med - vilket jag också måste göra med min egen kropp. Och det går ganska fort framåt tycker jag.

Ingen kan säga om du ska sälja din häst eller inte, det beror ju helt på din häst och dina förutsättningar. Men jag vill säga att trots att du antagligen kommer att vilja lägga hästarna åt sidan en tid - för det tror jag verkligen - så spelar det ingen som helst roll för din ridning och ditt intresse. Det finns tid, möjligheter och förutsättningar att rida på precis samma sätt, utvecklas precis som nu och leva ett hästrikt liv, trots att man en period prioriterar annat. Om 20 år kommer det kännas som att dom åren gått obemärkta förbi. För det finns tid för hästar igen. :) Jag hade velat höra det när jag tappade hästarna, för det var verkligen det jag var bra på och kunde och älskade, och det kändes som att kasta bort ett liv. Men det gjorde jag inte, jag utvecklas mer än nånsin. Allt har sin tid.
 
Tack för era svar.
Maken tycker inte att jag ska sälja och han vill ta lika stort ansvar för barnen som mig som tur är. Nja vet inte om jag bestämt mig, är en väldigt velig person som tänker lite för mycket ibland.
Kanske är som du säger @Soraya12 att man kan behöva komma ifrån och få sin egentid och om jag har kvar henne så måste jag ju komma hemifrån vilket kan vara bra:)
Jag kanske inte borde besluta något när jag har massa gravidhormoner i kroppen utan se hur det går när barnen kommit och besluta sen hur jag ska göra. Blir lite trött när det maler i huvudet och jag inte vet alls hur det kommer gå och vad jag har att vänta mig...
Kanske vore en idé med en delfodervärd?
 
Jag har tvillingar på 11 månader och fyra hästar (två rids). Visserligen bor jag på gård och har hästarna hemma. Jag lägger absolut mindre tid på hästarna, men rider i snitt 7-8 ggr/v. Tror att mycket beror på hur hängiven man är om man klarar av att ha både småbarn och häst. Flera gånger i veckan går jag ut och rider när barnen sover och huset är uppstädat efter dagen, vid 20-20.30-tiden. "Markservicen" vad gäller hästarna sköter jag när barnen sover middag, vilket innebär att jag själv får kasta i mig maten för att hinna. En gång i veckan har jag och sambon en varsin egen kväll. Han tränar och bastar med kompisarna och jag brukar åka på träning. För båda två är det viktigt att inte bara vara förälder. Men visst, ibland blir det för mkt. Jag sätter ganska stor press på mig själv vad gäller hästarnas träning och tycker ibland att jag har för fina hästar i förhållande till hur mkt jag hinner använda dem. Än är de unga, 4 och 5 år och behöver ju inte ridas mer än 3-4 ggr i veckan.
 
Har inga barn själv men kan säga att min bästa kompis har en fem månaders dotter och hon hyr ett stall knappt en km bort där hon har sina 2 hästar samt 3 inhyrda och det funkar kanonfint. Visst ´kan hon inte rida lika obehindrat som förr (jag rider ibland i mån av tid också), just nu går hon mer promenader eller kör med bärselen och när pappan är hemma tar han sitt ansvar och hon får ihop det bra och kan passa på att rida då :). Hon älskar att både vara mamma och sina hästar och tack vare sambon fungerar det för henne :).

Allt går om man vill det tillräckligt mycket och givetvis underlättar det om man har sambon till hjälp :). Gör precis vad som är rätt för dig!

Och grattis till dina kommande småttingar :)
 
Jag har inga egna barn men har sett många stallkompisar som fått, och allihop säger att de "behöver" hästen för att få egen tid och komma ut, få röra på sig osv.
Så om din man uppenbarligen är med på det så kan ni väl testa att ha hästen kvar och se hur det går. Normalt sett far en häst inte illa av att gå lite mindre under en längre period.
 
Tack för era svar.
Maken tycker inte att jag ska sälja och han vill ta lika stort ansvar för barnen som mig som tur är. Nja vet inte om jag bestämt mig, är en väldigt velig person som tänker lite för mycket ibland.
Kanske är som du säger @Soraya12 att man kan behöva komma ifrån och få sin egentid och om jag har kvar henne så måste jag ju komma hemifrån vilket kan vara bra:)
Jag kanske inte borde besluta något när jag har massa gravidhormoner i kroppen utan se hur det går när barnen kommit och besluta sen hur jag ska göra. Blir lite trött när det maler i huvudet och jag inte vet alls hur det kommer gå och vad jag har att vänta mig...
Jag tror det är klokt att vänta med beslut just nu. Det går inte att förutse hur det kommer att bli när barnen är födda, barn är så olika. När jag väntade mitt första barn blev jag erbjuden att ha en häst nästan som min egen och jag tänkte att det kanske skulle gå att rida när barnet sov osv. Nu blev det inte av ändå av olika anledningar, med med facit i hand hade jag inte klarat det. Andra jag känner har utan problem kunnat ha häst och rida när de haft småbarn. Hur det går och hur det kommer att fungera är saker som inte är möjliga att planera i förväg.
 
Jag är gravid i v 32 och har en dotter sedan innan, kommer vara precis 1,5 år mellan dem. Nu tog jag beslutet att sluta rida redan i v 10 då hästen behövde vila och är en unghäst. ( f. 2012)
Har dock nu hjälp av en kompis och min mamma, de rider varsin dag och en tredje dag tömkörs/longeras han.
Man får helt enkelt lägga ambitionsnivån efter familjen! :)
Jag har som mål att kunna rida 2-3gr veckan och ha hjälp av kompisen också.
Att min mamma ställer upp för mig och sambon med både barn och häst är guld värt! Vi står i samma stall, hon har en ponny och jag ett halvblod, så vi hjälps åt och planerar veckorna ihop med stallet.
 
Vi hade två egna hästar och en inhyrd då jag blev gravid, stallet är på gården. Sålde storhästen för jag vågade inte rida längre då blev väldigt nipprig om han inte blev aktiverad varje dag. Shettisen behöll vi. Jag tänkte lite som dig: att jag vill ha egentid när jag inte är med bebisen.

Nu är 'bebis' snart 9mån,snäll,sover bra och har alltid varit. Men hade jag vetat hur det skulle bli hade jag nog hellre varit hästlös en tid. I vårt fall blev mannen tvungen att jobba bort (borta mån-to)vilket gjorde att jag skötte stall och hem själv, jag mådde skit efter förlossningen,krångel med amningen.. Fick dåligt samvete över att hästen inte blev aktiverad och var så trött så jag hade inte ens lust. Problem med sköldkörteln på det i början på året gjorde att jag hann bli piggare och så gick det utför igen.

Jag hade gärna haft bebis som enda att koncentrera mig på. Du har gård precis som vi, alltså har ju massor med plock runt och i. Du kanske vill träna utöver (ville jag). Det blir väldigt lite tid över.

Allt går om man är jätteintresserad,men eftersom du låter lite osäker hade jag faktiskt lånat ut hästen. Känn efter ett halvt år. VILL du fortsätta, hur e barnen (kolik,sover de..) orkar du fortsätta. Som en skrev som jag tyckte var bra. Människor förändras, kanske hästeriet var en fas och du nu är inne i en annan fas?
 
Jag har inga barn, men även utan barn kan man behöva tänka ut grejer för att få tiden att räcka till bättre. Jag köpte exempelvis tillräckligt med höpåsar så att jag kan packa allt höet på söndagen som sen räcker fram till nästa helg. Kan vara guld värt om man är stressad, packa hö kvalar nog dessutom in som världens tråkigaste syssla. Likadant med kraftfodret, förbereda allt på en gång (såvida man har ett foder som det funkar med). Fylla på vatten i hagen på kvällen när man kanske har bättre tid än på morgonen, fylla på i förebyggande syfte om man vet att imorgon finns det inte en chans att jag hinner.

Sen måste ju inte de flesta hästar ridas varje dag. Min är ganska krävande och hon går sex dagar. De flesta klarar sig nog på mindre. Du hade medryttare? Fanns det oklarheter kring medryttaren? Annars kan man ju kanske fundera på en deltidsfodervärd som kanske kan ha hästen lite mer "ordentligt" lite fler dagar i veckan?
 
Hej! Är ny här så har jag lagt tråden fel så flytta den gärna :)
Det är så att jag och min man väntar tvillingar nu den närmsta tiden och jag funderar lite på hur jag ska göra med min häst.
Känner ingen som har flera småbarn och samtidigt häst så har ingen riktigt att prata med det om. Det är våra första barn och blir ju lite mera jobb med två barn än ett. Någon som har tvillingar eller många småbarn och lyckas kombinera det med häst?
Jag har också funderat lite av o till i drygt ett år om jag ska fortsätta med hästar eller inte. Jag har en egen häst ca 5 min hemifrån. Jag har inte kunnat rida ordentligt sedan Januari och sen drygt en månad inte kunnat skogsrida heller. Har saknat det vissa dagar men inte haft abstinens eller så.
På sätt o vis tror jag att jag hade velat ha en liten paus från hästeriet, har 1 medryttare idag men fungerar inte optimalt vilket gör att jag funderar på o försöka lämna ut henne på foder? Eller kanske rent av sälja henne? Jag har pratat om det med min man och han tycker absolut inte att jag ska sälja henne eftersom jag inte mådde så bra när jag var hästlös två månader för 5 år sedan men då bodde vi i lägenhet och nu bor vi i hus så är en viss skillnad.
Vet inte riktigt vad jag vill med tråden. Kanske lite tankar och ideer, någon att bolla det med?
Jag hade pause när trollen var små. Köpte häst när minstingen var runt 5år. Allt gick jättebra till båda trollen började på fotboll och med instrument. Nu skjutsar jag måndagar, tisdagar, torsdagar, lördagar och söndagar till aktiviteter. Det kräver sin planering. Prova att behålla hästen, kanske fungerar det, om inte så hittar du en lösning som passar dig, foder eller sälja.
 
Vi har 18 månader mellan våra barn (idag tre och fyra år gamla) och i ärlighetens namn så var (och i viss mån är) tvåan ganska krävande. Jag har kvar min häst och det har aldrig funnits på kartan att sälja henne. Eller jo, fast bara i affekt när jag har varit för trött.. Att ha häst är jag, det är en otroligt stor del av min identitet och varken jag eller min man tror att jag skulle vara särskilt harmonisk som människa utan :p. Visst, det har inte alltid varit så där jättefestligt men på det stora hela så har det funkat. Bäst har det varit när jag har haft en pålitlig medryttare två dagar per vecka.

Men alla är olika. Jag har aldrig varit en föräldrabubblamänniska och även om jag älskar mina barn över allt annat så skulle jag nog sprängas inombords och ut om jag inte fick ha min egentid med hästen. Du kanske blir som jag eller så har du svårt att lämna barnen och vill vara med dem så mycket att hästen blir ett trist måste. Om jag var som du så skulle jag vänta tills barnen är några månader gamla och känna efter då. Hur som, lycka till!
 
Det svåra är ju att man inte vet hur det blir med just sitt/sina barn och sin nya mammaroll innan man verkligen står där... Jag har också bott i stallet i alla år (har hästen hos grannen) och gjorde så tills två dagar innan min son föddes, lämnade då bort hästen då hon också var dräktig och jag tyckte att det var bättre att hon fick proffssupport på ett stuteri.

Och det var ju tur, för min son ville äta minst en gång i timmen dygnet runt de första månaderna, så vissa dagar kom jag inte ens iväg till soptunnan, rida och få egentid i stallet var det inte tal om. Jag var lite knäckt ett tag för alla jag känner som har fått barn tävlar och tränar minsann vidare som om inget hade hänt, kändes det som. Nu är min son 3 år och jag tog hem hästarna i höstas och det är fortfarande JÄTTESVÅRT att hinna med dem ordentligt trots att den ena är promenadhäst numera och den andra är knappt inriden. Som någon annan skrev är det inte avslappnande/roligt att ha med ett impulsivt småbarn i stallet: man måste ju kolla precis varenda sekund att de inte blir överkörda av bilar på stallplan, trampade/sparkade av hästar, får höbalar över sig, inte klättrar på stegar osv osv. Även om barnet såklart kan vara hemma med pappan oftast när jag går till stallet, så är det ju bra om man ses hela familjen i alla fall någon gång i veckan, så jag känner inte att jag kan vara i stallet i timtals som förut.

Blev dessutom supermesig med hästarna efter att jag fick barn, helt oväntat, så känner att min tävlingskarriär nog hör till det förflutna även om jag inte kan tänka mig att inte ha häst alls. Men just nu räcker skogsmullehäst.
 
Jag har häst och barn (5,5 mån) och det går pga min underbara mor som hjälper mig massor plus flera medryttare (har flera hästar). Annars hade jag inte fixat det lika bra.
Mitt mål är dock att bara ha en häst och ha medryttare på den flera dagar i veckan, tävlingsambitioner på hyllan nåt år eller så och ingen press. Vill kunna ha ett schysst familjeliv också.
 
Nu har jag bara ett barn, så har ju inte riktigt varit i TS situation, men svarar ändå....

Tvärtemot hur många andra gjort så trappade jag UPP hästeriet när jag fått barn, genom att köpa en oinriden unghäst när min dotter var fyra månader. Varför? För att jag alltid längtat efter att rida in min egen häst, för att jag behövde egentid, för att jag behövde något som fortfarande var JAG, frikopplat från mitt liv som mamma, och för att jag ville och kunde.

Och med lite perspektiv på det hela (min dotter är femton år nu), så ser jag ju att mitt "egostiska" beslut att köpa den där hästen och lämna min dotter till sin pappa ett par timmar varje dag var det bästa jag kunde göra - inte bara för mig själv utan också för min dotter! En aspekt är att hon fick den där tiden med sin pappa VARJE dag från mycket tidig ålder, och det tror jag är en av anledningarna till att de har den goda och nära relation de har idag (kanske speciellt viktigt eftersom jag och pappan inte lever ihop längre). En annan aspekt är att hon fick växa upp tillsammans med den där hästen, och fick ett stort intresse för hästar och ridning - hennes stora passion i livet. Hästen är nu nitton år och han och dottern skall tävla nationellt med hopp om SM-kval nu i helgen. Och dottern och jag har i och med detta ett STORT gemensamt intresse (vi har ytterligare en häst nu) och tillbringar i och med det mer tid tillsammans än vad jag tror är vanligt bland tonåringar och deras föräldrar. Så sammantaget tycker jag att mitt köp av en fyraårig oinriden häst för femton år sedan var bland det bästa jag gjort i livet!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 962
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 457
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 351
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 700
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp