Kommentarer ni fått om graviditeten (spinoff på Jamtlands tråd)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kommentarer ni fått om graviditeten (spinoff på Jamtlands tråd)

mino skrev:
Man får gärna säga grattis men man behöver inte överösa den stackars gravida med sina egna känslor. Grattis, vad spännande, funkar utmärkt men det är skönt att få markera själv hur pass glad man är och inte behöva leva upp till den andras bild av hur översvallande glad man borde vara.

Det där skriver jag inte alls under på. Jag är själv en ganska lugn och sansad person, så jag blev både jätteförvånad och fascinerad av hur lyckliga folk blev över att jag var gravid!? För mig är det fortfarande jättemärkligt att de nästan blir tårögda och gratulerar som om världens mirakel har hänt, när jag berättar att jag är gravid. Jag står och myser och tittar på deras stormande känslor. Det är bra för mig att se dem så glada, då smittar det över på mig. Inte för att jag inte är glad, men i början tänkte jag nog mer på missfall och illamående och annat tråkigt, så deras glädje är nyttig för mig. Jag känner mig omtyckt när jag ser att de blir så glada för min skull. :)
 
Sv: Kommentarer ni fått om graviditeten (spinoff på Jamtlands tråd)

Jag får mest skratt/kommentarer om att jag är hungrig hela tiden. Och så frågar folk väldigt ofta hur jag mår. Ska de fråga så ofta under hela graviditeten? Jag är bara i vecka 12 än, och jag mår ungefär likadant hela tiden, så mina svar blir ju inte så varierande precis...
 
Sv: Kommentarer ni fått om graviditeten (spinoff på Jamtlands tråd)

Aha.hmm borde nog gått & lagt mig eller nåt *snurrig*
 
Sv: Kommentarer ni fått om graviditeten (spinoff på Jamtlands tråd)

Ok! Eftersom jag aldrig kan veta hur många som frågat "Hur mår du?" så tar jag det säkra före det osäkra dvs. skäggvårtemetoden. Låtsas inte om.
 
Sv: Kommentarer ni fått om graviditeten (spinoff på Jamtlands tråd)

OK, här kommer några klassiker som jag fått höra under mina två graviditeter:

"-Vad du har svullnat i ansiktet, det ser ut som du har fläskläpp!" Jag har inte fläskläpp, men jag kan fixa så att du får en... :devil:

"- Nu spricker du väl snart?!"

"-Nu har du väl börjat samla på dig en hel del vatten!"

"- Får du verkligen äta det där?!" Givetvis av släkting som inte har barn själv än, men tydligen kan alla livsmedelsverkets rekommendationer på förhand...

Och såklart när folk tar på magen utan att fråga, gillar jag inte!!!
 
Sv: Kommentarer ni fått om graviditeten (spinoff på Jamtlands tråd)

Krims skrev:
Får man prata om graviditeten öht eller ska man behandla magen som man skulle behandla en gigantisk skäggvårta i pannan, dvs, låtsas att man inte ser? .


:rofl: :rofl:

Jag tycker det är ganska kul, med komentarer från omgivningen de gånger jag varit gravid jag :)
 
Sv: Kommentarer ni fått om graviditeten (spinoff på Jamtlands tråd)

Jag tar mig friheten att fylla på ditt bidrag på listan. Det där med att man snart spricker känner jag såååå väl igen:

1. När är det dags?
2. Hej tjockis!
3. Hur mycket har du gått upp?
4. Hur mååår du?
5. Mådde du illa i början?
6. Grattis! ÅÅååååååå vad roligt för dig ("Jaså?")
7. Är du inte lite ung för att skaffa barn?
8. Borde ni inte ha väntat lite? ni har ju inte vart tillsammans så länge.
9. Haha, väntar ni tvillingar. Såååå jobbigt ni kommer att få det! (Och hur f*n vet folk det som aldrig har fått tvillingar!?)
10. Vet ni vad det blir för nåt? ("Eh, ja ett barn?!?")
11. Passa på och sov nu, sen kommer ni aaaaldrig få sova.
12. Har ni bestämt något namn än?
13. *klappar magen* (utan att fråga)
14. Vilken barnmorska går du till? (kanske typiskt sthlmsfenomen?)
15. Vilken vecka är du i?
16. Är den inte ute än?!?!?
17. Vad du har svullnat i ansiktet, det ser ut som du har fläskläpp! (Jag har inte fläskläpp, men jag kan fixa så att du får en...)
18. Nu spricker du väl snart?!
19. Nu har du väl börjat samla på dig en hel del vatten!
20. Får du verkligen äta det där?!" Givetvis av släkting som inte har barn själv än, men tydligen kan alla livsmedelsverkets rekommendationer på förhand...
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
 
Sv: Kommentarer ni fått om graviditeten (spinoff på Jamtlands tråd)

havreflinga skrev:
För mig är det fortfarande jättemärkligt att de nästan blir tårögda och gratulerar som om världens mirakel har hänt, när jag berättar att jag är gravid.

Men det är faktiskt så att för många människor så ÄR det ett mirakel att kunna bli gravid, att ha ett okomplicerad graviditet och att föda ett friskt barn!
De flesta som blir så där översvallande glada har nog barn själva och tänker nostalgiskt tillbaka på sin egen graviditet/förlossning etc. Det är ju något som de flesta av oss bara genomgår en-två gånger i livet och frågar du en gammal människa vad det mest fantastiska de varit med om är så säger de flesta: När mitt barn föddes! Trots allt annat man gör i livet så är det ändå detta som är det största, men det fattar man oftast inte när man är mitt uppe det tror jag.

Jag har själv inte haft några som helst problem att bli gravid, det har inte varit med hjälp av några mirakelmetoder s a s, ändå blir jag väldigt glad när någon kompis blir gravid. Dock hoppar jag inte på folk jag inte känner och gratulerar, men jag myser lite inombords när jag ser dem.

Vildvittra
 
Sv: Kommentarer ni fått om graviditeten (spinoff på Jamtlands tråd)

Oj! Vad annorlunda jag är. Jag myser när folk frågar mig saker och magen får de gärna klappa på. Har bla en elev som varje morgon ska ta på magen och tala om att "nu har du vuxit" och hon gör det även ibland fler gånger om dagen. Många barn är väldigt försiktiga med att klappa men bli glada när de får känna, de kanske aldrig har känt hur en bebismage känns. Det hade knappt jag innan jag hade en. Sedan sa en flicka att "det känns som en vattenballong" och då fick vi diskussionen om att barnet faktiskt ligger i fostervatten. Toppen!

Mig får folk alltså gärna klappa på och fråga hur jag mår etc etc.
 
Sv: Kommentarer ni fått om graviditeten (spinoff på Jamtlands tråd)

Tycker magklapparna gott kan fråga innan de gör det...! Folk jag knappt kännt har ställt sig och smekt min mage i över nån minut. Jag är en rätt reserverad person när det gäller fysisk kontakt och det kändes verkligen inte bra. Däremot, om nån nångångr har frågat tycker jag det är helt ok.
 
Sv: Kommentarer ni fått om graviditeten (spinoff på Jamtlands tråd)

Det är ju sant förvisso. :)
 
Sv: Kommentarer ni fått om graviditeten (spinoff på Jamtlands tråd)

"- nu får ni sluta leta hus "på landet" och bo kvar i tätorten.. det vore grymt mot barnen.. vilka ska de leka med??"
 
Sv: Kommentarer ni fått om graviditeten (spinoff på Jamtlands tråd)

ulda skrev:
Tycker magklapparna gott kan fråga innan de gör det...! Folk jag knappt kännt har ställt sig och smekt min mage i över nån minut. Jag är en rätt reserverad person när det gäller fysisk kontakt och det kändes verkligen inte bra. Däremot, om nån nångångr har frågat tycker jag det är helt ok.
Har faktiskt aldrig hänt mig att någon helt okänd har klappat magen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det kanske bara är jag som tycker att det är underhållande med shuffle-challenges. När jag hade en blogg brukade jag göra dem nu och då...
2
Svar
39
· Visningar
3 884
Senast: Monimaker
·
M
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12 (11+3) och är så totalt inkapabel att ta tag i något. Ska försöka beskriva vad som hänt. I höstas visade det...
Svar
13
· Visningar
6 099
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
98 254
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp