Kommentarer och människosyn

Gry

Trådstartare
En del gillar att peta i sår och en del att klämma finnar. Jag ogillar att läsa folks kommentarer på fb, under ex artiklar från Aftonbladet, Metro mm. Även ”artiklar”/inlägg från sk alternativ media. Men jag gör det ändå. Närmast tvångsmässigt. Jag liksom bara måste se, med ögonen vidöppna, på vad som sker i samhället. Och allt hade väl varit ok om jag bara hade gått med i #jagärhär och kommenterat, eller skakat på huvudet och sett till att rösta på vettigt parti, kanske gått in i politiken, vilket jag tänkt ofta att jag ska göra. Men tyvärr blir det inte så. Det blir bara jättehemskt av allt. Jag har fått dålig människosyn. Jag erkänner. Det har gått så långt att att jag ifrågasätter allmän rösträtt. Och det är ju i sig helt sjukt, eftersom människorna vars värderingar jag ser ner på, har ju då samma människosyn som mig; alla borde inte ha inflytande och vissa har inte samma värde. Visst på ett plan har de det. Absolut. Men vad tusan? Hur kan man diskutera så enfaldigt trots att man genomgått grundskolan och därtill har tilläggsutbildning från livets hårda skola? Hur kan man publikt gå ut med rasistiska och kvinnokränkande åsikter helt ogenerat bland släkt och vänner?

Hur hanterar man sånt här utan att bli en dålig människa själv? Allvarligt? Jag gör redan nu avbön. Jag vet att jag måste arbeta med mig själv. Hjälp mig. Jag vill inte ha så dålig syn på människan.
 
Jag blir också helt förstörd när jag läser kommentarer på fb. Ibland försöker jag trösta mig med att det kanske är en viss grupp som bemödar sig med att skriva kommentarer, men jag vet inte.
Bedrövligt..
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Åh, jag känner igen mig i detta självskadebeteende. Min närmaste omgivning är väldigt vettig så det blir en chock när man läser kommentarsfälten under vissa artiklar. Följer Good News Magasine på FB för att få en motpol i min misstro mot samhället/världen.

Jag har stött på det mest hårresande kvinnohat, rasism och förakt mot djur samt ren och skär idioti. Oftast har personerna som yttrat dessa åsikter gått "Livets hårda skola", den verkar väldigt farlig ... :banghead:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp