Kommer bli uppsagd - hur gör man för att inte krascha?

Mussea

Trådstartare
Blir kanske helt förvirrat inlägg - känner mig så ledsen.:cry:

Min chef tittade inom mitt kontor i morse och sa "bara så du vet så har jag kallat hit facket". Fick reda på att min tjänst ska flyttas till vårt andra kontor 10 mil bort. Att admin ska vara på ett kontor i stället för som idag 2. Att det skulle bli bättre flöde på telefonen (ta emot felanmälningar mm) om det bara var på ett ställe.

Uppfattade det som att jag fick följa med till det kontoret i stället (?)
Min egna uppfattning är dock att chefen sa så för han vet att jag inte skulle klara ha den reskostnaden varje dag, och därmed inte kan ta det erbjudandet. (Ekonomiskt hade jag inte klarat det med bensinkostnaden, och tidsmässigt hade det blivit svårt med 3 hästar, men just den biten hade väl gått att lösa)

Vi har precis gått ur en stor kedja och startat eget, här är ombyggt till stora lokaler och tjusigt.
Får känslan att det är jag som inte passar längre till detta fina :(.

Hur gör jag nu för att inte krascha helt? Jag har 3 hästar som betyder så mycket - de kan jag inte göra mig av med! Utan hästarna, vad är jag då?

Finns det ens någon chans på arbetsmarknaden idag? Jag är 44 år, alltså inte attraktiv alls.
Jag kan ju inget annat heller. Jobbat här i 16 år.

Antar att facket kommer i slutet på veckan, eller i nästa, och sen har jag väl 2 månaders uppsägningstid?
Jag får väl stämpla i ett år om jag inte hittar något annat innan dess, men det ger ju inte så stor inkomst.

Är så ledsen nu, och tankarna bara snurrar i huvudet (dessa planer kom utan någon förvarning alls)

Mvh Mussea
 
Vänta nu lite.

Har du fått erbjudande om tjänsten på andra kontoret? Eller har du fått besked att det INTE blir något på andra kontoret?

Har du varit tydlig med att du önskar bli omplacerad?
 
Det är inte BARA att säga upp folk hursomhelst, trots att LAS går att gå runt i många fall. Och hur lång uppsägningstid du har vet inte vi, det står i ditt anställningsavtal.
 
Nej, han nämnde bara det i förbi farten. Jag blev så paff så jag hann inte svara förräns han gått igen.
Antar att det skulle tas upp när facket är här?
 
Till att börja med bör du ta kontakt med din fackrepresentant. Se till att facket är med från början. Ring hen idag!
 
du har hamnat i chockfasen just nu
Är själv i den då jag fick avsluta min tjänstgöring hos en kund efter 4 år, jobbar på bemanningföretag
Ska träffa bemanningschefen imorgon så just nu existerar jag bara, har inte sagt till så många vad som har hänt då jag skäms över att ha blivit uppsagd
Men prata med din chef och gärna tillsammans med någon från facket och skriv ned dina frågor / undringar innan
Lycka Till
 
Varför inte gå in och fråga om du kan få veta mer? Inte diskutera, men få fakta. Det är ju väldigt jobbigt att inte veta.

Chefen åkte strax därefter till vårt andra kontor. Ja det är jättejobbigt, allt känns helt omkullkastat.
 
[
du har hamnat i chockfasen just nu
Är själv i den då jag fick avsluta min tjänstgöring hos en kund efter 4 år, jobbar på bemanningföretag
Ska träffa bemanningschefen imorgon så just nu existerar jag bara, har inte sagt till så många vad som har hänt då jag skäms över att ha blivit uppsagd
Men prata med din chef och gärna tillsammans med någon från facket och skriv ned dina frågor / undringar innan
Lycka Till

Gråtit mig igenom hela lunchen. Känns helt kaos, och som du säger, man skäms också. Man har inget värde kvar.
 
du har hamnat i chockfasen just nu
Är själv i den då jag fick avsluta min tjänstgöring hos en kund efter 4 år, jobbar på bemanningföretag
Ska träffa bemanningschefen imorgon så just nu existerar jag bara, har inte sagt till så många vad som har hänt då jag skäms över att ha blivit uppsagd
Men prata med din chef och gärna tillsammans med någon från facket och skriv ned dina frågor / undringar innan
Lycka Till
Men,vad hände? Kram
 
Blir kanske helt förvirrat inlägg - känner mig så ledsen.:cry:

Min chef tittade inom mitt kontor i morse och sa "bara så du vet så har jag kallat hit facket". Fick reda på att min tjänst ska flyttas till vårt andra kontor 10 mil bort. Att admin ska vara på ett kontor i stället för som idag 2. Att det skulle bli bättre flöde på telefonen (ta emot felanmälningar mm) om det bara var på ett ställe.

Uppfattade det som att jag fick följa med till det kontoret i stället (?)
Min egna uppfattning är dock att chefen sa så för han vet att jag inte skulle klara ha den reskostnaden varje dag, och därmed inte kan ta det erbjudandet. (Ekonomiskt hade jag inte klarat det med bensinkostnaden, och tidsmässigt hade det blivit svårt med 3 hästar, men just den biten hade väl gått att lösa)

Vi har precis gått ur en stor kedja och startat eget, här är ombyggt till stora lokaler och tjusigt.
Får känslan att det är jag som inte passar längre till detta fina :(.

Hur gör jag nu för att inte krascha helt? Jag har 3 hästar som betyder så mycket - de kan jag inte göra mig av med! Utan hästarna, vad är jag då?

Finns det ens någon chans på arbetsmarknaden idag? Jag är 44 år, alltså inte attraktiv alls.
Jag kan ju inget annat heller. Jobbat här i 16 år.

Antar att facket kommer i slutet på veckan, eller i nästa, och sen har jag väl 2 månaders uppsägningstid?
Jag får väl stämpla i ett år om jag inte hittar något annat innan dess, men det ger ju inte så stor inkomst.

Är så ledsen nu, och tankarna bara snurrar i huvudet (dessa planer kom utan någon förvarning alls)

Mvh Mussea

Man bryter ihop och kommer igen. Undersöker vad man har för alternativ. Om man erbjuds att flytta med, kan man lösa pendlingen?
Är flytt av bostaden ett bättre alternativ?

Om man inte erbjuds att flytta med, vart kan det finnas nytt jobb?
Vilka tillgångar kan säljas om pengarna tryter?

Jag skulle fokusera på att hitta lösningar och vad jag kan göra istället för att bara se vad jag inte kan. Att gräva ned sig löser inget och att låsa fast sig vid att man måste ha alla sina hästar kvar eller att man måste bo kvar på samma ställe skapar bara svårigheter för en själv. Det kommer alltid att komma bakslag i livet. You gotta roll with the punches.
 
Blir kanske helt förvirrat inlägg - känner mig så ledsen.:cry:

Min chef tittade inom mitt kontor i morse och sa "bara så du vet så har jag kallat hit facket". Fick reda på att min tjänst ska flyttas till vårt andra kontor 10 mil bort. Att admin ska vara på ett kontor i stället för som idag 2. Att det skulle bli bättre flöde på telefonen (ta emot felanmälningar mm) om det bara var på ett ställe.

Uppfattade det som att jag fick följa med till det kontoret i stället (?)
Min egna uppfattning är dock att chefen sa så för han vet att jag inte skulle klara ha den reskostnaden varje dag, och därmed inte kan ta det erbjudandet. (Ekonomiskt hade jag inte klarat det med bensinkostnaden, och tidsmässigt hade det blivit svårt med 3 hästar, men just den biten hade väl gått att lösa)

Vi har precis gått ur en stor kedja och startat eget, här är ombyggt till stora lokaler och tjusigt.
Får känslan att det är jag som inte passar längre till detta fina :(.

Hur gör jag nu för att inte krascha helt? Jag har 3 hästar som betyder så mycket - de kan jag inte göra mig av med! Utan hästarna, vad är jag då?

Finns det ens någon chans på arbetsmarknaden idag? Jag är 44 år, alltså inte attraktiv alls.
Jag kan ju inget annat heller. Jobbat här i 16 år.

Antar att facket kommer i slutet på veckan, eller i nästa, och sen har jag väl 2 månaders uppsägningstid?
Jag får väl stämpla i ett år om jag inte hittar något annat innan dess, men det ger ju inte så stor inkomst.

Är så ledsen nu, och tankarna bara snurrar i huvudet (dessa planer kom utan någon förvarning alls)

Mvh Mussea

Just nu är du i chock. Ta inga Stor beslut nu.
Det du ska koncentrera dig på är att prata med fackrepresentanten och att få alla fakta.
Tänk inte på om du ska sälja hästar etc just nu. När man är i chock tar man inga bra beslut.
 
Om du kommer få erbjudandet att flytta med till nya arbetsplatsen så kommer du ju inte bli uppsagd. Men prata med facket och se till att få raka besked från chefen!

Sen får du titta på alternativen. Du säger att du inte kommer att ha råd med besninkostnaderna för pendling. Men kommer du ha råd med att vara arbetslös? Blir bensinkostanden per månad mer än du tappar i inkomst om du slutar?

Det är säkert inget långsiktigt alternativ att pendla 10 mil enkel resa varje dag. Men det kanske är bättre att börja göra det och söka nytt jobb under tiden än att bli arbetslös? Nytt jobb kommer definitivt bli svårare att få om du säger upp dig än om du redan har ett jobb.

Men börja inte fundera över sådana här potentiella icke-scenarion innan du verkligen vet vad som gäller.
 
Du säger att du inte kommer att ha råd med besninkostnaderna för pendling. Men kommer du ha råd med att vara arbetslös? Blir bensinkostanden per månad mer än du tappar i inkomst om du slutar?

Det är säkert inget långsiktigt alternativ att pendla 10 mil enkel resa varje dag. Men det kanske är bättre att börja göra det och söka nytt jobb under tiden än att bli arbetslös? Nytt jobb kommer definitivt bli svårare att få om du säger upp dig än om du redan har ett jobb.

Men börja inte fundera över sådana här potentiella icke-scenarion innan du verkligen vet vad som gäller.
Reseavdragen är inte speciellt generösa - men de finns.
 
Om du nu får flytta med och inte kan flytta hästar mm så kanske det går att åka kollektivt större delen av vägen.
10 mil är långt men inte oöverkomligt
 
@Mussea Hej! Du, precis samma sak hände min mamma för några år sedan. Hennes tjänst "upphörde" och flyttades till nästliggande län (ca. 20 mil bort är kontoret). Och vet du vad, det ordnade sig :)

Jag förstår att det är svårt, och att du har panik och att hela livet kan gå i bitar, jag sitter i samma situation själv.
Men, då facket är där, eller bara till din chef, uttryck intresse för tjänsten borta. Får du bara den kan du sedan förhandla för att få villkor som gör att din vardag fungerar. Du kanske kan få utgå hemmifrån, resor i tjänst eller någonting. Det är inte över ännu!
Medan du har ett jobb kan du söka nytt som skulle göra att ditt liv fungerar bättre. Om det inte går att pendla för kostnaden och tiden hästarna kräver, se om någon du känner vill låna en häst på foder på kort sikt, då är de inte långt borta och när livet ordnat upp sig kan de flytta hem igen!
Jag förstod det som att du jobbade som administratör? Det finns visst en marknad för er, och du har massor med år kvar som arbetande. För att få något nytt kanske du måste gå direkt till företagen istället för att bara söka annonserade jobb, men det finns jobb för erfarna om man är ihärdig och går lite andra vägar.

Du är inte ensam, även om det känns som det *kram*
 
du har hamnat i chockfasen just nu
Är själv i den då jag fick avsluta min tjänstgöring hos en kund efter 4 år, jobbar på bemanningföretag
Ska träffa bemanningschefen imorgon så just nu existerar jag bara, har inte sagt till så många vad som har hänt då jag skäms över att ha blivit uppsagd
Men prata med din chef och gärna tillsammans med någon från facket och skriv ned dina frågor / undringar innan
Lycka Till

Men jobbar man på bemanningföretag ät ju hela grejen att man inte vill behöva ha ansvar för personal, dvs den som köper tjänsten. Nu vet jag inte vad som hänt dig, men i normala fall är det normalt att gå in och ur sådana uppdrag med en viss frekvens.

Det går inte att jämföra med tillsvidareanställning.
 
Men jobbar man på bemanningföretag ät ju hela grejen att man inte vill behöva ha ansvar för personal, dvs den som köper tjänsten. Nu vet jag inte vad som hänt dig, men i normala fall är det normalt att gå in och ur sådana uppdrag med en viss frekvens.

Det går inte att jämföra med tillsvidareanställning.

Det beror på. Man kan ha tillsvidareanställning på bemanningsföretag och sen hyras ut. Det gör att anställningen är tillsvidareanställning men placeringen olika. Om hon varit anställd i 4 år är det ju troligt att det är tillsvidareanställning
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har haft en projektanställning sen oktober 2016. Först skulle den vara till sista juni i år, men då var arbetsgivaren mycket positiv...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 263
Senast: svea
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 419
Senast: Keb71
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För ganska exakt två år sen så började jag på mitt nuvarande jobb. Att jag fick det jobbet var en enorm lättnad. Tidigare hade jag...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: cassiopeja
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 810
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp