Kommer ej ut på internet med mobilen trots WiFi-anslutning

aemaria

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Är ofrivillig teknisk support åt min faster som har en Samsung Galaxy A3 som hon inte lyckas komma ut på internet via WiFi med. Är WiFi av kan hon surfa men så snart datatrafiken går via WiFi kan ingen hemsida laddas och hon får upp felmeddelande att inte DNS-sökning fungerat och att man ska kontrollera DNS-inställningar (vart man nu gör det??!!)

Det är inget fel på WiFi-anslutningen. Surfar själv på den nu och Telia kunde inte hjälpa då allt gällande abonnemang osv ser ok ut. De hänvisar till samsungs support som såklart har stängt. Nån som har en aning vad man kan göra?
 
Starta om mobilen. Inte bara slå på skärmsläckaren, riktig omstart.

Testa ett annat wifi (dela ut från din mobil). Om det går bra, starta om hennes wifiutrustning.

Om inget av det fungerar, googla eller vänta på Samsung support.
 
Samma här! Köpte en galaxy a5 för ett par veckor sedan, som beter sig likadant med vårt hemnätverk. Drygt! Googling visar att det verkar vara ett vanligt androidfel, berätta gärna vad Samsungs support har att säga.
 
Kan meddela ifall någon mer hittar tråden att jag fick svar från Samsung som direkt frågade om jag har Telia som nätverksoperatör då detta tydligen är ett vanligt fel på Telias router. Jag har inte kontaktat Telia än men har en känsla av att de kommer skicka tillbaka mig till Samsung...
 
Men har ni provat starta om routern? Dra ur strömsladden i minst 30 sekunder, sätt sen tillbaks den och vänta tills den startat upp. Funkar det inte då kör en hård omstart på telefonen (vet inte hur man gör det på en Samsung men googla kanske).

Har haft Telias router i fem år nu utan problem trots en massa olika anslutningar.
 
Kan meddela ifall någon mer hittar tråden att jag fick svar från Samsung som direkt frågade om jag har Telia som nätverksoperatör då detta tydligen är ett vanligt fel på Telias router. Jag har inte kontaktat Telia än men har en känsla av att de kommer skicka tillbaka mig till Samsung...

Be om hjälp att byta wifikanal.
 
  • DNS kan ändras på inställningar-wifi-avancerade inställningar-static IP

Har inte samsung men det är typ samma på alla mobiler.

Testa att skriva in i rutorna 192.168.1.XXX X=vilket nummer som helst som icke är använt av någon annan maskin, måste vara 3 siffror
  • Starta om routern, tryck på reset knappen eller dra ur sladden i 10 min

  • Starta om telefonen
Funkar inte detta skulle jag ringa till support. :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej alla, jag lever kvar på stenåldern... Jag har en samsung-mobil och jag har ett abonnemang där det står att det ingår 3 GB surf. Jag...
Svar
3
· Visningar
722
IT & mobiler Jag satt i skolan och jobbade över skolans WiFi med min laptop idag när uppkopplingen plötsligt bröts och jag inte hade några...
Svar
4
· Visningar
2 398
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp