Kompinsens häst, hjälp med råd!

Maria_81

Trådstartare
Jag har sett att hon är stel när hon longeras, ser ut som att hon haltar när hon ska göra ett försök till att gå på voltspår. Inga tecken alls på rakt spår, då går hon villigt o glatt fram, men så fort det blir volt så blir hon ovillig o nästintill hälta. Kan ju säga att det är ett gammalt varmblodssto på 17 år, som i hela sitt liv gått på rakt spår framåt i skogen typ. Har aldrig skolats. Nu vill gärna kompisen börja med antingen western eller klassisk dressyr(hon har inte riktigt bestämt sig), men så länge det är så här så går det ju inte. Vad skulle ni ha gjort? Kontaktat vetrinär, euqiterapuet eller kiropraktor eller vad?
Tacksam för svar. :D
 
H
Jo förstås, men som jag skrev så haltar hon ju inte det minsta när hon går rakt fram.
Hästen är inte mindre halt bara för att den inte haltar på rakt spår.Förmodligen är den inte helt fräsch där heller om den nu visar hälta på volt, dock svårt att se ibland. Kör den till klinik och gör en utredning där så säger veterinären hur ni ska gå vidare.
 
Jaja jag förstår!! :banghead: Jag ska framföra detta, inte min häst frågade bara för att jag undrade. Tack för svar! :up:
 
När de bara visar hälta på böjt spår beror det tyvärr ofta på att hästen är halt på två ben. Tex dubbelsidig ledinflammation fram kan visa sig på volt en inte rakt fram. Det inre benet belastas mest och därför syns hältan. Rakt fram är belastningen lika hård och om den har lika ont i båda benen kommer inte hältan synas.
 
Håller med Centaur i varje ord. Klassisk dubbelsidig hälta. När man börjar utreda och bedövar bort kommer det fram mer och mer, tyvärr.

Åk till klinik med hästen, det här är inget man kan göra så mycket åt genom att ta hem veterinär. En ordentlig utredning behövs.
 
Min häst sträckte sig i hagen för ett tag sedan. Hon visade inget på rakt spår men på volt i det varvet hon hade ont markerade hon. Det var enbart i trav hon markerade, inte i skritt och enbart i det varvet hon hade ont. I andra varvet syntes det inget.

Om hästen markerar/visar hälta i båda varven så kan det vara en dubbelsidig hälta. Börja med att åka till klinik och kolla upp hästen. För att identifiera var hältan sitter behöver man bedöva och det kan inte göras hemma. Man behöver också ett bra underlag för att springa med hästen vid böjprov. Man kan behöva röntga och/eller ultraljuda skadan och allt det finns på kliniken. När ni sedan vet vad felet är så kan equiterapeut vara en bra idé eftersom hästen förmodligen har fått spänningar av att gå och ha ont men det tar man efter att hästen har blivit okej igen. Ingen seriös equiterapeut behandlar en ofräsch häst.
 
En följdfråga på detta, när hon tar sin häst till klinik så blir min häst ensam då det bara är dom två i vårt stall. Hur gör man då? Kan han stå ensam? Tänk om hennes häst blir kvar över natten eller liknande! :nailbiting:
 
En följdfråga på detta, när hon tar sin häst till klinik så blir min häst ensam då det bara är dom två i vårt stall. Hur gör man då? Kan han stå ensam? Tänk om hennes häst blir kvar över natten eller liknande! :nailbiting:

Testa innan hur din häst reagerar. Rent lagligt är det helt okej att din häst är ensam den tiden men det är ju bra att veta hästens reaktion. Var är din häst lugnast? I stallet eller i hagen? Prova att lämna honom där han verkar mest tillfreds. Lägg in hö så att han har att äta hela tiden och gå utom syn och hörhåll med den andra hästen. Första gången räcker det med några minuter för att sedan öka på tiden. Smyg på din häst och se hur han reagerar på att vara ensam. Det är viktigt att han inte ser eller hör dig. När kompisens häst sedan ska åka iväg så är det bra om någon kan kolla till din häst då och då så att inget händer. Risken att din kompis häst behöver stanna över natten är inte särskilt stor. En vanlig hältutredning gör inte att hästen behöver stanna kvar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 766
Senast: Ajda
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 685
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 168
Hästvård Nu vill jag höra era erfarenheter av problem på böjt spår. Bakgrund: mitt 17-åriga arabsto som sedan januari har varit ibland lite...
Svar
8
· Visningar
1 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp