Kompisen blir skrytig

mullah

Trådstartare
Hjälp!! Min.kompis blir så sjukt märkvärdig när det går bra för henne och när hon själv inte tävlar hänger hon på Equipe och kommenterar folks resultat. Tyvärr tvingas jag dras med henne på samma tävling, ge.mig lite mental styrka #
 
Säger hon negativa saker om andras resultat?
Du kanske borde säga till henne att du inte tycker att det är så kul när hon skryter och håller på?
 
Varför inte glädjas med henne istället? När jag tycker att någon skryter brukar jag tänka att just det här är kanske det hen hämtar sin styrka ifrån. Ingen annan vet vad som finns i en människas innersta och det som kan låta som skryt i någons öron kan vara det som får en annan människa att överhuvudtaget orka överleva. Att då ha behov av att prata om det och kanske till och med berömma sig själv är ju inte så konstigt.
 
Varför inte glädjas med henne istället? När jag tycker att någon skryter brukar jag tänka att just det här är kanske det hen hämtar sin styrka ifrån. Ingen annan vet vad som finns i en människas innersta och det som kan låta som skryt i någons öron kan vara det som får en annan människa att överhuvudtaget orka överleva. Att då ha behov av att prata om det och kanske till och med berömma sig själv är ju inte så konstigt.
 
Varför inte glädjas med henne istället? När jag tycker att någon skryter brukar jag tänka att just det här är kanske det hen hämtar sin styrka ifrån. Ingen annan vet vad som finns i en människas innersta och det som kan låta som skryt i någons öron kan vara det som får en annan människa att överhuvudtaget orka överleva. Att då ha behov av att prata om det och kanske till och med berömma sig själv är ju inte så konstigt.

Självklart ska man som vän vara glad åt sin kompis men kompisen får faktiskt också respektera att hennes vän får nog ibland.
 
Varför inte glädjas med henne istället? När jag tycker att någon skryter brukar jag tänka att just det här är kanske det hen hämtar sin styrka ifrån. Ingen annan vet vad som finns i en människas innersta och det som kan låta som skryt i någons öron kan vara det som får en annan människa att överhuvudtaget orka överleva. Att då ha behov av att prata om det och kanske till och med berömma sig själv är ju inte så konstigt.
Det är klart man bör glädjas med andra när de är nöjda med sin prestation men att lyssna på när folk gör ner andra pga DERAS prestation ska man väl inte behöva stå ut med.
 
@mullah Säg till henne att det blir jobbigt i längden. Är ni nära vänner borde hon förstå och är ni inte nära gör det ju inget om hon blir sur :angel:
 
Nästa gång hon säger så kan du prova med att svara "Jag tycker det var jättebra gjort", eller om hon kommenterar något som uppenbart var dåligt som en rivning eller en dålig halt, så hittar du något positivt istället. Typ "ja det var inte så bra men vad fin sits hen har/bra övergångar/osv". Så tröttnar hon nog snart och inser att du inte kommer hänga med i hennes negativitet.
 
Jag hade en kompis som alltid skulle framhäva sig själv och gärna förklara för andra hur mycket bättre häst hon hade än de och hur mycket duktigare hon var. I början blev jag väldigt ledsen av hennes tråkiga kommentarer, för hon hade varit en god vän innan hon började med det beteendet, men till sist brydde jag mig inte om henne längre. Det var flera i kompisgänget som slutade att umgås med henne med tiden.

Så en dag när vi båda blivit vuxna kom hon fram till mig och påtalade min hästs dåliga exteriör sådär apropå ingenting (typiskt beteende för den tjejen, det brukade följas av hur perfekt hennes häst var). Jag började skratta, och förklarade sedan för henne att det finns något som heter social kompetens, och att det där ingår att man inte säger nedsättande saker om andra. Och att om man vill ha några vänner kvar så får man tänka på det. Med glimten i ögat, men ändå allvarligt. Jag tror att hon tog till sig, för jag har inte hört något liknande från henne efter det.

Alltså: har du testat att prata med kompisen? Vissa behöver helt enkelt få förklarat för sig att deras beteende inte anses vara okej - för deras egen skull om inte annat, för det är sannolikt inte bara du som reagerar på hennes beteende.
 
Hjälp!! Min.kompis blir så sjukt märkvärdig när det går bra för henne och när hon själv inte tävlar hänger hon på Equipe och kommenterar folks resultat. Tyvärr tvingas jag dras med henne på samma tävling, ge.mig lite mental styrka #
Säg ifrån en gång för alla. Jag har haft en skrytpelle som jag sa "Nu skryter du igen" varje gång han började med sitt skryteri.
 
Alltså, en del är ju bara såna. Vill framhålla sig själva framför alla andra. Och säga negativa saker om alla andra. Jag har kommit till stadiet att jag väger in om jag vill umgås med den personen. Är svaret ja så får man kanske ta skrytet också, eller påtala det (personen kan ju ha fina sidor också), men är svaret nej så avslutar jag den bekantskapen. En del vill bara njuta av att det går åt helvete för andra. Såna har jag gjort mig av med flera, och saknar inte en sekund.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
772
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 610
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 974
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp