Komplikationer fölning

Wonessa

Trådstartare
Hej.
Jag tog ett föl på mitt 17 åriga sto för två år sedan. Allt gick bra fram till fölningen då stoet svimmade och man fick dra ut fölungen själv. Fölet hade trasslat in sig i navelsträngen. Fölet var pigg och frisk. Snabb upp på benen. De fick mjölka stoet och ge i nappflaska till fölet. Efter att stoet legat i en timme fick de sparka upp henne. Och när hon såg fölet gick hon helt in i sin mamma roll.
Nu är min fråga, vågar man ta fler föl på henne? Vissa veterinärer vill starkt avråda och andra tror inte att det är något problem.
Idag mår både föl och mamma bra. Fölet har korrekt exteriör och är supersnäll.
 
Varför svimmade hon? Var det hennes hittills enda föl eller har hon fått föl innan dess också?

Jag hade nog inte velat chansa med mitt sto. Så viktigt kan det inte vara med ett föl till att jag skulle riskera att de veterinärer som avråder har rätt.
 
Rent generellt har ditt sto passerat bäst före datum för avel. Vilket innebär att oavsett vad som hände förra gången så har riskerna för komplikationer i samband med betäckning, dräktighet, och fölning ökat. Därför förstår jag att veterinär avråder och jag hade själv inte riskerat mitt sto och eventuella föl. Elände med komplikationer och dödsfall kan hända ändå och med unga ston också. Så varför riskera sin vän som börjar komma upp i ålder?
Har tyvärr några gånger själv blivit stående med moderlösa föl och det är inte någon höjdare. Inte direkt billigt heller. Det föl som var yngst när vi fick ta bort mamman p g a kolik var två veckor. Vi fick inte tag i någon amma utan fick dra upp henne på mjölkersättning. Det var för 12 år sedan och redan då gick mjölkpulvret till henne på runt 40 000 innan hon var "avvand" och bara fick vanlig häst mat.
 
Visst måste det finnas fler ston som lämnar exteriört korrekta och snälla föl? Ston som inte är gamla, som inte svimmat(!) vid tidigare fölningar och som är i så gott skick att inte en endaste veterinär skulle avråda från att ta fler föl.

Jag tycker inte det låter snällt mot stoet att ha henne i avel igen. Tvärt om.
 
Hon har fin stamtavla. Och hon älskar att gå med föl. Visserligen slog fölet knut på navelsträngen sist men jag är ändå orolig. Jag har pratat med folk som förlöste henne sist och andra runt omkring. De har hållt på med avel länge. De säger att det inte är något problem för henne. Jag har valt en mycket mindre hingst åt henne. Men rädslan finns ändå kvar. Hon har mått bra efter fölningen.
 
Varför svimmade hon? Var det hennes hittills enda föl eller har hon fått föl innan dess också?

Jag hade nog inte velat chansa med mitt sto. Så viktigt kan det inte vara med ett föl till att jag skulle riskera att de veterinärer som avråder har rätt.

Hon har haft ett föl tidigare, då hon var ung. Men vet inte så mycket om det.
Veterinärerna säger olika saker. Har valt att lita på veterinären som förlöste henne sist. Hon säger att mitt sto inte kommer ha något problem nästa gång. Men om hon inte blir dräktig nu så kommer jag inte testa igen och annars blir det hennes sista föl.
 
Visst måste det finnas fler ston som lämnar exteriört korrekta och snälla föl? Ston som inte är gamla, som inte svimmat(!) vid tidigare fölningar och som är i så gott skick att inte en endaste veterinär skulle avråda från att ta fler föl.

Jag tycker inte det låter snällt mot stoet att ha henne i avel igen. Tvärt om.

Hon blir deprimerad när hon ser de andra stona får föl. Hon försöker komma på något sätt stjäla dem.
Känner att hon vill väldigt gärna ha ett föl till. Även om jag inte är så sugen på det av flera anledningar.
 
Hon blir deprimerad när hon ser de andra stona får föl. Hon försöker komma på något sätt stjäla dem.
Känner att hon vill väldigt gärna ha ett föl till. Även om jag inte är så sugen på det av flera anledningar.
Spontant skulle jag då säga att det verkar lättare (för att inte tala om billigare och mer riskfritt) att flytta henne till ett ställe där hon inte kan se andra föl.
Att ta föl på en äldre häst som hade komplikationer under förra fölningen om du inte är sugen på det själv verkar lite galet.
 
Hon har haft ett föl tidigare, då hon var ung. Men vet inte så mycket om det.
Veterinärerna säger olika saker. Har valt att lita på veterinären som förlöste henne sist. Hon säger att mitt sto inte kommer ha något problem nästa gång. Men om hon inte blir dräktig nu så kommer jag inte testa igen och annars blir det hennes sista föl.
Var hittar man sådana kristallkulor o vad kostar de?
 
Hon blir deprimerad när hon ser de andra stona får föl. Hon försöker komma på något sätt stjäla dem.
Känner att hon vill väldigt gärna ha ett föl till. Även om jag inte är så sugen på det av flera anledningar.

Jag avråder starkt med tanke på dina meningar ovan. Föl skall tillverkas med en plan, ett avelsmål och med stor omtanke för att man tror på avkomman och vill föra aveln framåt. Inte för att man -tror- att stoet "vill ha" ett föl. Att reproducera sig ligger i hästars natur, det är en instinkt inte en känsla.
 
Hon blir deprimerad när hon ser de andra stona får föl. Hon försöker komma på något sätt stjäla dem.
Känner att hon vill väldigt gärna ha ett föl till. Även om jag inte är så sugen på det av flera anledningar.

Här lägger du in mänskliga värderingar. Det är en häst. De tänker inte som vi gör och inte heller blir de deprimerade av att inte ha föl. Det är min bestämda åsikt iallafall.
Jag hade aldrig tagit ett föl på ett sto som betett sig som ditt vid fölning. Det hade inte varit värt det. För mig.
 
Hon blir deprimerad när hon ser de andra stona får föl. Hon försöker komma på något sätt stjäla dem.
Känner att hon vill väldigt gärna ha ett föl till. Även om jag inte är så sugen på det av flera anledningar.
Grattis, du har en häst med överlevnadsinstinkt! Det har de flesta djur. En stark instinkt hos i princip alla djur är att just överleva, och att försäkra sig om att arten lever vidare genom att få ungar. Det gör inte att alla djur bör få ungar.
 
Hon har haft ett föl tidigare, då hon var ung. Men vet inte så mycket om det.
Veterinärerna säger olika saker. Har valt att lita på veterinären som förlöste henne sist. Hon säger att mitt sto inte kommer ha något problem nästa gång. Men om hon inte blir dräktig nu så kommer jag inte testa igen och annars blir det hennes sista föl.

Ingen, inte ens en veterinär, kan garantera att det går bra. OM veterinären verkligen sa det är det en enormt oseriös veterinär.
 
Ingen, inte ens en veterinär, kan garantera att det går bra. OM veterinären verkligen sa det är det en enormt oseriös veterinär.
Men å andra sidan tycker jag inte att det är nåt som säger att det ska gå på tok heller. Många ston blir trötta/överrumlade när de fölar, och fattar inte att de fölat, utan ligger kvar och vilar, tills de inser att det finns ett litet liv att ta hand om.
 
Men å andra sidan tycker jag inte att det är nåt som säger att det ska gå på tok heller. Många ston blir trötta/överrumlade när de fölar, och fattar inte att de fölat, utan ligger kvar och vilar, tills de inser att det finns ett litet liv att ta hand om.

Med ett så gammalt sto som hade jobbigt med en fölning för två år sedan skulle jag säga att oddsen är för att det blir problem (om man ens får henne dräktig igen). Det är en helt annan situation jämfört med när ett ungt sto/förstföderska inte riktigt hänger med i vad som händer.

Att som veterinär "garantera" att det går bra med ett så gammalt sto är antingen fel uppfattat av TS eller totalt oseriöst av veterinären. Dessutom har ju tydligen flera veterinärer "starkt avrått" från att betäcka henne.
 
Men har TS skrivit att det "garanteras" komplikationsfri fölning?
Jag känner att det finns väl inget i den här historien som säger att det är högre risk för just detta stoet, än för något annat sto.
 
Men har TS skrivit att det "garanteras" komplikationsfri fölning?
Jag känner att det finns väl inget i den här historien som säger att det är högre risk för just detta stoet, än för något annat sto.

Tja, jag kan inte tolka det fetade på något annat sätt:

Hon har haft ett föl tidigare, då hon var ung. Men vet inte så mycket om det.
Veterinärerna säger olika saker. Har valt att lita på veterinären som förlöste henne sist. Hon säger att mitt sto inte kommer ha något problem nästa gång. Men om hon inte blir dräktig nu så kommer jag inte testa igen och annars blir det hennes sista föl.

Och jo, det är större risk för ett 18-årigt sto att föla jämfört med ett yngre sto. Att det var problem förra gången gör också att sannolikheten att det blir problem ökar.

Visst, det kan gå bra. Jag hade dock aldrig chansat med mitt sto på de här premisserna.
 
Jag skulle antagligen våga chansa om det var ett riktigt riktigt bra avelssto. Att fölet kan trassla in sig i navelsträngen är väl inte precis ärftligt eller något som beror på stoet.

Men som det låter på TS att hon egentligen inte har något starkt "behov" att avla vidare på stoet för egen del, ser jag ingen anledning att göra det. Håller med den som sa att om stoet blir avundsjuk på de andra stona som går med föl, så flytta till ett annat stall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 542
Senast: Packipim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp