Kompress som fastnat i sår

Cherarriduracell

Trådstartare
Lång historia kort: har ett decimeterstort skrubbsår på underarmen. Har haft en bra skorpa och sluppit plåster tills jag stötte i såret när jag red, det gick tydlugen upp och när jag kom hem insåg jag att skiten satt fast i tröjan. Såret gick alltså upp och efter dusch var skorpan luckrare och jag klippte bort delarna som bara hängde och slängde. Hann inte få såret att torka till innan jag skulle iväg så jag la på en kompress som inte fastnar i sår. På kvällen ska jag ta av förbandet och inser att jo, kompressen fastnar i sår.

Vad gör jag nu? Det känns ju inte hygieniskt att ha samma in-varade kompress tills den släpper på egen hand. Blöter jag upp och tar bort sen kommer jag ju riva loss skorpan igen med allra största sannolikhet, det vill man väl helst inte? Vad gör jag nu och fortsättningsvis med mitt sår? Vill ha så lite ärr som möjligt.
 
Tyvärr är blöta det enda och faktiskt det lindrigaste. Blöta tills kompressen trillar av själv så stör du sårläkningen så lite som möjligt. Försök sedan att låta såret torka innan du bandagerar igen. Det finns nät man kan lägga på sår (minns inte vad de heter nu men fråga på apoteket) som ytterligare minskar risken för att kompressen ska fastna och dessutom hjälper det till att läka fortare (och ger också mindre ärr). Nätet behöver du inte byta lika ofta som kompressen utan det ska sitta några dagar.
 
Tipsar också som ovanstående om "sårnät". Brukar användas på bla brännskador. Nätet är lite geléigt. Över kan en kompress läggas som sen tejpas på sidorna och ej över själva kompressen. Detta gör att såret luftas och läker bättre.
Tänk även på att lufta såret så mkt som möjligt så läker det bättre.
 
In med såret under vatten och håll tills kompressen släpper. Sen se till att det torkar innan något nytt sätts på. Sätt inte jättetight. Det behöver inte ligga emot såret egentligen, det är ju mer ett skydd för att inte smuts ska komma åt.
 
Jelonet närmast såret. Det ska sitta kvar även när man byter det andra. Går att tvätta genom. Fastnar inte i såret. Nästa lager beroende på hur mycket det vätskar. Vätskar inte kompress. Mer som skydd och linda. Vätskar mepitel, alovyn eller liknade.
 
Tänkte ha det så naket som det går men inser ju efter tröj-incidenten att något behövs i stallet åtminstone. Det blir en tripp till apoteket imorgon
 
salvekompress har jag för mig att de kallade det för förr i tiden, nät med salva man lade först
fick tipset att duscha med förband på så lossnar de ganska lätt
När jag slog upp knät så tejpade jag en kompress över knät men bara uppe och nere så att det blev luftigt och så slapp folk se det variga såret
 
salvekompress har jag för mig att de kallade det för förr i tiden, nät med salva man lade först
fick tipset att duscha med förband på så lossnar de ganska lätt
När jag slog upp knät så tejpade jag en kompress över knät men bara uppe och nere så att det blev luftigt och så slapp folk se det variga såret

Jelonet är en "färdig" produkt. Läskig att handskas med (tycker jag) men suverän.
 
Hm.. gav jag dig inte några sorbact? Har använt dem i djupa fula sår på hästarna och har aldrig varit med om att de fastnar. Dock har det hänt med andra kompresser som inte ska fastna.
jag vet inte, har lådan i stallet... de här står på att de "behåller mjukheten oavsett hur mycket sårvätska som absorberas" och "inte fastnar i sår". Ska kika imorgon förmiddag men har för mig att det låg en låda solvaline däri också.
 
jag vet inte, har lådan i stallet... de här står på att de "behåller mjukheten oavsett hur mycket sårvätska som absorberas" och "inte fastnar i sår". Ska kika imorgon förmiddag men har för mig att det låg en låda solvaline däri också.
Det är möjligt. Jag har för mig att jag fick några sådana men de fastnade i såret så de användes bara 2 ggr (för att lägga första och sedan inse att det inte funkar så vi fick lägga ett andra och sedan köpa ett säkert kort).
 
jag hade salvkompress när jag fixa brännskada i ansiktet (som rann å rann å rann) - överlägset!!! Köp sådana :D
 
Jag hade ett kladdigt sår som jag gick till distriktssköterskan med, hon satte på ett Mepore-förband (finns på apoteket, ibland bakom disken). Det är som ett stort plåster som kan sitta kvar i upp till en vecka. Hon rengjorde såret och strök sen på medicinsk honung.

Själv hade jag bytt plåster (duoderm) varje dag innan och rengjort med alsolsprit, men man skulle tydligen inte störa såret så mycket.

Det nya är att man ska hålla såret lagom fuktigt.
 
Jag hade ett kladdigt sår som jag gick till distriktssköterskan med, hon satte på ett Mepore-förband (finns på apoteket, ibland bakom disken). Det är som ett stort plåster som kan sitta kvar i upp till en vecka. Hon rengjorde såret och strök sen på medicinsk honung.

Själv hade jag bytt plåster (duoderm) varje dag innan och rengjort med alsolsprit, men man skulle tydligen inte störa såret så mycket.

Det nya är att man ska hålla såret lagom fuktigt.
Precis , lufta och torka är gammal sanning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får jag ett sår, blir det en skorpa, så långt är allt normalt. Men den där skorpan hamnar alltid på en bula. Hade ett sår på armen, helt...
Svar
3
· Visningar
1 102
Senast: 95johsv
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 602
Senast: höstmåne
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
12 761
Senast: Luleå
·
E
Hästvård Sökte i forumet men det fanns massa olika svar så jag skrev ytterlligare en tråd..:) Pärla har trampat sej med broddarna på framhven i...
Svar
2
· Visningar
1 077
Senast: giffan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp