Koncentrerar mig bara på stygbyglar a

Hilmiz

Trådstartare
Hej jag är 15 år och har en ridtravare. I typ 6 månader har jag bara koncentrerat mig på hur min fot är i stygbyglarna. Otroligt jobbigt då min häst behöver mycket hjälp när man rider henne.
Problemet är då att jag hoppar upp på henne och redan då börjar jag flytta foten för har något problem då det måste kännas lika på båda sidorna. Och blir bara arg och koncentrerar mig inte så på ridningen.
Om ni har några tips på hur man kan bli av med detta "problem" kan den gärna skriva!
 
Rid utan stigbyglar lite då och då, skaffa skor/stigbyglar som du trivs bättre med, byt sadel som låter läderna falla mer rätt för dig/ sätter dig i bättre position.
Finns mycket man kan göra men det främsta är ju egentligen bara att du ska sluta fippla med fötterna och börja rida ordentligt ;).
I dressyrsadeln så är det sällan min högerfot är stilla i stigbygeln, den lever ett eget liv och flamsar runt då jag drar upp knäet. Men struntar jag i det och fokuserar på allt annat så blir det bra ändå :). Och sen jag skaffade annan sadel som sätter mig i bättre sits så har jag bättre kontakt med stigbyglarna och lugnare skänkel.
Så kan du prova runt mellan andra sadlar/stigbyglar/skor osv så kan det hjälpa, men du måste själv ha lite jävlar anamma i att sluta fokusera på din fot, det hjälper dig inte öht och spelar inte ngn större roll så länge foten inte är på väg igenom stigbygeln hela tiden.
Så skit foten och rid igenom det.
 
Rid utan stigbyglar lite då och då, skaffa skor/stigbyglar som du trivs bättre med, byt sadel som låter läderna falla mer rätt för dig/ sätter dig i bättre position.
Finns mycket man kan göra men det främsta är ju egentligen bara att du ska sluta fippla med fötterna och börja rida ordentligt ;).
I dressyrsadeln så är det sällan min högerfot är stilla i stigbygeln, den lever ett eget liv och flamsar runt då jag drar upp knäet. Men struntar jag i det och fokuserar på allt annat så blir det bra ändå :). Och sen jag skaffade annan sadel som sätter mig i bättre sits så har jag bättre kontakt med stigbyglarna och lugnare skänkel.
Så kan du prova runt mellan andra sadlar/stigbyglar/skor osv så kan det hjälpa, men du måste själv ha lite jävlar anamma i att sluta fokusera på din fot, det hjälper dig inte öht och spelar inte ngn större roll så länge foten inte är på väg igenom stigbygeln hela tiden.
Så skit foten och rid igenom det.
Tack för svaret
 
Det är väldigt svårt att koncentrera sig på att INTE tänka på en viss sak, då kommer man nästan ofelbart att tänka på just det. Bestäm dig istället för vad du SKA tänka på, och fokusera på att få till det istället. Det är alltid bra att ta hjälp av sin tränare för att bena ut vilka punkter som är viktigast att jobba på.
 
Haha, jag kan absolut relatera!
Jag har en sadel som hästen känner igenom väldigt bra, så sitter jag snett påverkar jag direkt hästen vilket gör mig extra nojig. Och så sitter jag där och stör mig på att mina ben känns olika långa.

Det som hjälper för mig är att koncenrera på att sitta rakt på hästen, kolla långt fram och ignorera just stigbyglarna. Benen löser sig om bäcket och överkroppen sitter rakt.
 
Haha, jag kan absolut relatera!
Jag har en sadel som hästen känner igenom väldigt bra, så sitter jag snett påverkar jag direkt hästen vilket gör mig extra nojig. Och så sitter jag där och stör mig på att mina ben känns olika långa.

Det som hjälper för mig är att koncenrera på att sitta rakt på hästen, kolla långt fram och ignorera just stigbyglarna. Benen löser sig om bäcket och överkroppen sitter rakt.
Sen kan ju benen också vara olika långa, var hos en massör för inte så länge sedan som rättade till bäckenet lite för mig, blev ngn mm skillnad direkt vilket senare på kvällens hoppträning gjorde stor skillnad då min skänkel blev stabilare och jag kände mig mer centrerad över hästen :), och det var inte jätte mycket skillnad på mina ben innan :). Så det kan man också kolla upp.
 
Hej jag är 15 år och har en ridtravare. I typ 6 månader har jag bara koncentrerat mig på hur min fot är i stygbyglarna. Otroligt jobbigt då min häst behöver mycket hjälp när man rider henne.
Problemet är då att jag hoppar upp på henne och redan då börjar jag flytta foten för har något problem då det måste kännas lika på båda sidorna. Och blir bara arg och koncentrerar mig inte så på ridningen.
Om ni har några tips på hur man kan bli av med detta "problem" kan den gärna skriva!

Jag känner igen mig i det du skriver. Bra skor med bra grepp är viktigt för mig. Sen undrar jag hur du känner dig i sadeln för övrigt? Jag är en ganska osäker ryttare och har alltid varit rädd för att tappa stigbyglarna och trilla av. Jag har ridit mycket utan stigbyglar och tränar mycket på min sits just nu och det har hjälpt mycket också. Märkte också att jag har svårt att hålla fötterna stilla när jag travar (skapade en tråd här och fick många bra tips som hjälpte mig) vilket också påverkar om stigbyglarna flyttar sig eller är stilla.
 
Har du bra skor? Med riktigt grepp? Låter som du glider runt i stigbygeln?
Lika långa läder? Tänk på att det ena brukar tänjas ut med tiden då du sitter upp i det.

Passar sadeln dig? Lika viktigt som att den ska passa hästen.
 
Jag känner igen mig i det du skriver. Bra skor med bra grepp är viktigt för mig. Sen undrar jag hur du känner dig i sadeln för övrigt? Jag är en ganska osäker ryttare och har alltid varit rädd för att tappa stigbyglarna och trilla av. Jag har ridit mycket utan stigbyglar och tränar mycket på min sits just nu och det har hjälpt mycket också. Märkte också att jag har svårt att hålla fötterna stilla när jag travar (skapade en tråd här och fick många bra tips som hjälpte mig) vilket också påverkar om stigbyglarna flyttar sig eller är stilla.
Vi har en sadel vi fil med när vi köpte henne. Sitter väl ok i den men vår första sadel satt jag bättre i men min häst gillar inte dem sadeln. När jag använder den sadeln spänner hon sig bara. Men har inte använt den på ett tag så ska se hur hon reagerar nu.
 
Har du bra skor? Med riktigt grepp? Låter som du glider runt i stigbygeln?
Lika långa läder? Tänk på att det ena brukar tänjas ut med tiden då du sitter upp i det.

Passar sadeln dig? Lika viktigt som att den ska passa hästen.
Har ett par ridstövlar från hööks. Dom är väl bra. Sen har jag ett par Free jumps pro. Ja jag glider lite. Men det är bara ena foten ibland och ibland andra foten. Jag har lika långa läder. Aa för det är vänster det nästa alltid känns lång på. Det är ju den sidan man hoppar upp på.
 
Ta ut en sadelutprovare som kan hjälpa dig att se om sadeln passar. Det är SVÅRT att göra själv.
Stigläderna är däremot enkelt att kolla, ta loss dem från sadeln och jämför om hålen är på samma nivå.
 
Har ett par ridstövlar från hööks. Dom är väl bra. Sen har jag ett par Free jumps pro. Ja jag glider lite. Men det är bara ena foten ibland och ibland andra foten. Jag har lika långa läder. Aa för det är vänster det nästa alltid känns lång på. Det är ju den sidan man hoppar upp på.
Har du testat ledade stigbyglar? De tycker jag följer foten lite bättre.
Men kolla om läderna är lika långa, är vänster lite längre än höger så kan du testa att byta sida, så får du lite kortare på vänster /lättare att hålla kontakt, och slipper ev göra fler hål i lädret.
 
Har du testat ledade stigbyglar? De tycker jag följer foten lite bättre.
Men kolla om läderna är lika långa, är vänster lite längre än höger så kan du testa att byta sida, så får du lite kortare på vänster /lättare att hålla kontakt, och slipper ev göra fler hål i lädret.
Bra idé det ska jag prova
 
Som någon skrivit tidigre så är det näst intill omöjligt att låta bli att tänka på det man inte ska tänka på. Om tipsen du fått ovan inte funkar så får du nog helt enklet ta tjuren vid hornen och slåss mot dig själv. Bestäm dig för något annat att koncentrera dig på och tvinga tanken till den saken. Se till att byta sak då och då så du inte skapar en ny likadan låsning vid något annat.
Tips på saker de flesta av oss behöver tänka på är. Har vi verkligen tummen som högsta punkt eller ligger handen ned? Hur är bäckenet placerat i sadeln? Är armbågen lagom böjd? osv
I ditt läge skulle jag strunta helt i tankar på underskänkel och fötter nu eftersom det blir så nära de där stigbyglarna
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: valy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp