Kondition och styrka

Alexandra1995

Trådstartare
Hej!
Tidigare idag var jag ute med min D-ponny och red med en kompis. Hennes häst orkade mer än dubbelt så mycket som min som blev svettig och orklös efter bara ett varv i galopp runt åkern... min fråga är nu, hur ska jag träna upp hennes kondition och styrka mest effektivt?
Vill ju kunna galoppera härliga rundor med mina kompisar utan att min häst ska halvt flåsa ihjäl sig..
Läste att man ska lägga till ett konditionspass i veckan, men de andra 3-4 ridpassen då? Hur utnyttjar man dem mest effektivt? Tacksam för hjälp! :bow:
 
Inga problem med intervaller var tredje dag i början och när det blir tuffare intervaller så skänk antal dagar.

Start hästar på travet går oftast 2 tuffare intervaller eller en intervall och en start vecka.
 
Hej!
Tidigare idag var jag ute med min D-ponny och red med en kompis. Hennes häst orkade mer än dubbelt så mycket som min som blev svettig och orklös efter bara ett varv i galopp runt åkern... min fråga är nu, hur ska jag träna upp hennes kondition och styrka mest effektivt?
Vill ju kunna galoppera härliga rundor med mina kompisar utan att min häst ska halvt flåsa ihjäl sig..
Läste att man ska lägga till ett konditionspass i veckan, men de andra 3-4 ridpassen då? Hur utnyttjar man dem mest effektivt? Tacksam för hjälp! :bow:
Ut och rid långt i lugnt tempo är mitt tips, varva med snabbare intervaller. Men så här års är det värt att fundera över pälsen också. Min häst har fortfarande en del vinterpäls och de varmare dagarna blir han svettig bara av att Skritta, men det har ingenting med kondition att göra.
 
Ingen reaktion på pollen? Min gamla häst reagerade vissa år på det och blev trött bara av att skritta och liiite trav och ännu miiiindre galopp (visst han var 30+ men just för det var så endast under våren och aldrig övriga året tog jag inte det för ålderdom, utan pollen). Bara en tanke :).
 
Att bygga upp en bra kondis på hästen är ett långsiktigt mål. Hur är grundkondisen? Hur rider du annars i veckorna?

Jag brukar köra intervaller när jag ska förbättra mina hästars kondis. Nu har vi tillgång till bland annat en stor ridbana som vi använder när det inte går att rida på fälten. Då gör vi såhär att en gång i veckan så värmer vi upp som vanligt, sen skrittar vi ett varv, travar ett och galopperar ett. Börjar sedan om med skritta ett varv, trava ett osv. Detta görs 4 gr i varje varv. Banan är ca 100x100 m. Våra hästar har dock alltid en bra grundkondis då dom dels går i stora hagar och dels aldrig vilar i flera veckor i sträck (ridhästarna alltså, ej unghästarna.) Dagen efter joggas dem alltid lätt och dagen 2 efter skrittas dem ut och sen vilodag. Sätt inte igång för hårt med din häst, den kommer garanterat ha träningsvärk.
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 910
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 741
Senast: shia
·
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp