Konditionsträning på nytt

cajo1312

Trådstartare
Jag har fått en tanke om att det är bra för min 26 åriga häst att en gång per år bygga upp kondition och muskler "på nytt".

Han har en relativt bra kondition nu och tillräckligt bra muskler för det arbetet jag gör med honom. Men vad tror ni om att ge honom 2 veckors vila på hösten och sen bygga upp kondition och musklerna från början. Alltså att ge honom en 8 veckors period som efter vilan börjar med långa skrittpass och sedan lägger man successivt på trav, galopp, bommar, backträning osv.
 
Jag vet ifrån äldrevården på människor att efter skador eller inaktivitet (dvs lite som vila) så är det jäkligt svårt för dem att bygga muskler igen och komma igen. Borde vara detsamma på häst. Dvs att ta äldre häst som fungerar ur kondition och sätta igång igen är inte lätt. Det är svårt att få upp ork, svårt att bygga muskler och lätt att skada sig och få krämpor istället.
Efter varje inaktivitetsperiod så tappar äldre människor överlag mer och mer kondition och rörelseförmåga som de inte får tillbaka. Vad som rekommenderas är att hålla igång lagom mkt hela året runt.
Rätt säker på att hästar fungerar mkt snarlikt. Bättre att hålla igång äldre hästar lätt hela tiden och undvika att ta dem ur rörelse om det inte är för gott.
 
Ja det jag menar är att aldrig ta honom helt ur rörelse eftersom han hela tiden kommer skrittas innan jag lägger till trav och galopp.

Men förstår vad du menar och du kan nog ha helt rätt i det!
 
På 2 veckor så tappar de inte så mycket, så blir inte alls att du behöver börja om på nytt.

Men istället för hel vila så är det bättre att hästen får motion och böjas igenom dagligen. Hade ersatt den totala vilan med skritt jobb, Tömkörning och annat jobb från marken. Så man själv får en vila från träningen och hästen slipper ryttaren alla dagar.
 
Jag vet ifrån äldrevården på människor att efter skador eller inaktivitet (dvs lite som vila) så är det jäkligt svårt för dem att bygga muskler igen och komma igen. Borde vara detsamma på häst. Dvs att ta äldre häst som fungerar ur kondition och sätta igång igen är inte lätt. Det är svårt att få upp ork, svårt att bygga muskler och lätt att skada sig och få krämpor istället.
Efter varje inaktivitetsperiod så tappar äldre människor överlag mer och mer kondition och rörelseförmåga som de inte får tillbaka. Vad som rekommenderas är att hålla igång lagom mkt hela året runt.
Rätt säker på att hästar fungerar mkt snarlikt. Bättre att hålla igång äldre hästar lätt hela tiden och undvika att ta dem ur rörelse om det inte är för gott.
OT men...
Skönt att fler tänker som jag;) Säger ofta till min sambo om det är något "fel" på honom att "men prova med ditt och datt, så gör man iaf med hästar". Det brukar fungera dessutom!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 278
Senast: Emanon
·
Ridning Nu när underlaget äntligen är bra igen börjar det bli dags att träna upp konditionen med hjälp av galoppintervaller! Vad skulle ni säga...
2
Svar
23
· Visningar
3 069
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp