Könsreglerade klädregler

Ptja, allt?! Ditt påstående att det minsann inte är så himla dyrt att vara friidrottare eller långdistanslöpare på hög nivå.
Vilka tror du blir inbjudna till galorna? Pelle Plutt och Stina Stork från Knäckebrödhult eftersom de är väldigt talangfulla? Det händer men till största delen är det sponsorerna som bestämmer vilka som ska synas. Är du sponsrad av Nike så syns du definitivt mer än om du är osponsrad. Jag skulle till och med vilja dra det så långt att det inte ens är jämförbart öht.

Att det krävs talang och hårt arbete är självklart men det gäller oavsett idrott. Men att tro att t.ex. Usain Bolt hade varit den fixstjärna han är utan sponsring är trams. Vet du att han blev signad av Puma första gången när han vunnit ett juniormästerskap? Så långt ner i åldrarna sträcker det sig.

Presterar du så kommer du få sponsorkontrakt. Det är främst när du ligger på gränsen för att vara tillräckligt intressant att sponsra som mer hud kan hjälpa. Presterar du väldigt bra resultat på tävlingar (du får givetvis börja lokalt) så kommer du till slut tävla på största scenen i VM, OS osv. Resultat leder till sponsring (och är du bra så kommer du få flera erbjudanden och då ökar även dina möjligheter att ställa krav). Tror du att Bolt är så bra som han är för att han blev sponsrad av Puma? Jag trodde vi pratade om prestationen inte stjärnstatusen och prestationen är inte så avhängande på feta miljonkontrakt.
 
Det är inte avgörande men hjälpsamt. Det absolut mest avgörande är talang/genetik och arbetet man lägger ner. Titta bara på svenskan som hållt på med friidrott i två år och redan presterar så bra, det är knappast pga alla resurser hon hade tillgång till eller hur?

Hanna Hermansson har sysslat med annan idrott långt tidigare. Hon spelade fotboll i bl.a. AIK och Lidingö. Att hon sen har hållit till borta i USA betyder inte att hon är en soffpotatis som för 2,5 år sen började springa 800 meter.
 
Hanna Hermansson har sysslat med annan idrott långt tidigare. Hon spelade fotboll i bl.a. AIK och Lidingö. Att hon sen har hållit till borta i USA betyder inte att hon är en soffpotatis som för 2,5 år sen började springa 800 meter.
Nej men då har hon heller inte satsat med fullgoda resurser på just 800m och det är det jag menar med att man behöver inte ha massor av resurser (och det har hon knappast nu heller). Det är skillnad på vad som krävs för att kunna prestera väldigt bra och vad som krävs för att kunna leva gott enbart på sin idrott. Det första kräver mycket mindre.
 
Presterar du så kommer du få sponsorkontrakt. Det är främst när du ligger på gränsen för att vara tillräckligt intressant att sponsra som mer hud kan hjälpa. Presterar du väldigt bra resultat på tävlingar (du får givetvis börja lokalt) så kommer du till slut tävla på största scenen i VM, OS osv. Resultat leder till sponsring (och är du bra så kommer du få flera erbjudanden och då ökar även dina möjligheter att ställa krav). Tror du att Bolt är så bra som han är för att han blev sponsrad av Puma? Jag trodde vi pratade om prestationen inte stjärnstatusen och prestationen är inte så avhängande på feta miljonkontrakt.

För att springa på stora galor och så att säga få den sparring som man behöver, få en bra tränare som vill ha en som adept, få möjlighet till träningsläger osv så krävs det generellt sett sponsring.
Bolt var en talang redan som ung men att gå från talang som tonåring till fixstjärna i 30-årsåldern så är det ganska mycket mer som krävs förutom talang och hårt arbete.
 
Nej men då har hon heller inte satsat med fullgoda resurser på just 800m och det är det jag menar med att man behöver inte ha massor av resurser (och det har hon knappast nu heller). Det är skillnad på vad som krävs för att kunna prestera väldigt bra och vad som krävs för att kunna leva gott enbart på sin idrott. Det första kräver mycket mindre.

Hon är inte heller en topplöpare, åtminstone inte än. Som fotbollsspelare har hon en bra grundträning även om tekniken skiljer sig åt.
Minns jag rätt höll hon till på collegenivå i USA och det är inte fy skam vad det gäller satsning på de aktiva.
 
För att springa på stora galor och så att säga få den sparring som man behöver, få en bra tränare som vill ha en som adept, få möjlighet till träningsläger osv så krävs det generellt sett sponsring.
Bolt var en talang redan som ung men att gå från talang som tonåring till fixstjärna i 30-årsåldern så är det ganska mycket mer som krävs förutom talang och hårt arbete.
Är det stjärnstatus så är det knalrt att du måste få exponering och där är karisma, sexighet, charm, personlighet en stor del av det både inom herrarna och damernas. Jag var mer fokuserad på prestationen inte på rättigheten att få vara superstjärna.
 
Är det stjärnstatus så är det knalrt att du måste få exponering och där är karisma, sexighet, charm, personlighet en stor del av det både inom herrarna och damernas. Jag var mer fokuserad på prestationen inte på rättigheten att få vara superstjärna.

Men då repeterar vi det hela en gång till. För att få möjlighet att nå din potential så krävs i de flesta fall sponsring. Det är inte gratis att träna på hög nivå.
 
Allt du skriver att du har sett eller inte sett, har jag sett. På både kvinnor och män, tjocka som smala!

Men vi kanske är lite mer "fria i tanken" här i Australien än vad svenskar normalt är i Sverige.
Jaa, jag har flera manliga vänner som använder typer av tub toppar och kjolar och har inga problem med att visa sig ute i det vare sig det är mitt på dagen, middag eller fest :up:

Det finns massor med foton på FB men jag vill inte länka det hit då det är privat

Jag har bott i Australien i några år och har aldrig någonsin sett det du beskriver om det inte handlar om jippon där det är "kul" med killar i kvinnokläder. Snarare har det rört sig om ett samhälle där manligheten är otroligt skör och det är viktigt att vara en karlakarl. Tänk på att Australien är stort och såna generaliseringar inte alltid funkar.
 
Jag har bott i Australien i några år och har aldrig någonsin sett det du beskriver om det inte handlar om jippon där det är "kul" med killar i kvinnokläder. Snarare har det rört sig om ett samhälle där manligheten är otroligt skör och det är viktigt att vara en karlakarl. Tänk på att Australien är stort och såna generaliseringar inte alltid funkar.
Ja det är klart, väldigt stort.
Jag bor i norra queensland nu och senast i torsdags kom det in en 50 årig karl på puben för middag och bar kjol.

När jag bodde op guldkusten såg jag det också rätt ofta men även karlakarlar med. Jag skrev inte att alla har det men eftersom jag ser det så mycket här så i alla fall vanligare i sverige då man endst ser män i klänning på svensexor
 
Ja det är klart, väldigt stort.
Jag bor i norra queensland nu och senast i torsdags kom det in en 50 årig karl på puben för middag och bar kjol.

När jag bodde op guldkusten såg jag det också rätt ofta men även karlakarlar med. Jag skrev inte att alla har det men eftersom jag ser det så mycket här så i alla fall vanligare i sverige då man endst ser män i klänning på svensexor

Jo men visst. Då jag i Sverige bott mest i Stockholm håller jag inte med dig alls. Ok, om man bott i Knäckebrödhult i Sverige så kanske det ter sig mer "open minded" i Oz. Men jag som bott i Stockholm (som inte heller är perfekt) tycker att Oz är sorgligt jävla efter. (Speciellt om man ska ta marriage equality i beaktande där Australien verkligen får skämma ögonen ur sig.) Australien må vara bra på sitt sätt. Men jämställdhet är fan inte ett av dem.
 
Jo men visst. Då jag i Sverige bott mest i Stockholm håller jag inte med dig alls. Ok, om man bott i Knäckebrödhult i Sverige så kanske det ter sig mer "open minded" i Oz. Men jag som bott i Stockholm (som inte heller är perfekt) tycker att Oz är sorgligt jävla efter. (Speciellt om man ska ta marriage equality i beaktande där Australien verkligen får skämma ögonen ur sig.) Australien må vara bra på sitt sätt. Men jämställdhet är fan inte ett av dem.
Är ditt inlägg riktat till mig eller till Australiens regering?
 
Det stödjer bara det jag sa att om det där inte säljer på sex så existerar det inte öht och då kan inte det där spelarna få betalt alls. Skulle man spela i vanliga kläder skulle "ingen" titta.
Klart att sex säljer, det är därför kvinnor tävlar i opraktiska kläder för att få sponsorer, alternativt att några gubbar suttit och bestämt det för att locka fler tittare. Knappast ett eget fritt val.

Gammalt men tyvärr fortfarande aktuellt. Osportsligt
 
Jo men visst. Då jag i Sverige bott mest i Stockholm håller jag inte med dig alls. Ok, om man bott i Knäckebrödhult i Sverige så kanske det ter sig mer "open minded" i Oz. Men jag som bott i Stockholm (som inte heller är perfekt) tycker att Oz är sorgligt jävla efter. (Speciellt om man ska ta marriage equality i beaktande där Australien verkligen får skämma ögonen ur sig.) Australien må vara bra på sitt sätt. Men jämställdhet är fan inte ett av dem.

Jag håller med dig. Nu har jag inte varit i Australien men jobbar mest för australiensiska bolag som är mansdominerade i en mansdominerad bransch. De jag jobbar med är jättetrevliga men man märker att det är en helt annan syn på kvinnor och jämställdhet. Just det där med den traditionella synen att en riktig man ska vara en karlakarl verkar vara enormt ingrodd.
 
Jag håller med dig. Nu har jag inte varit i Australien men jobbar mest för australiensiska bolag som är mansdominerade i en mansdominerad bransch. De jag jobbar med är jättetrevliga men man märker att det är en helt annan syn på kvinnor och jämställdhet. Just det där med den traditionella synen att en riktig man ska vara en karlakarl verkar vara enormt ingrodd.
Det är även mitt entydiga intryck via australiensare jag träffar i jobbet. De blir förvånade när manliga (svenska) kollegor inte hänger med ut på krog tredje gången samma vecka, eftersom de måste hämta barn på förskolan. Det framgår ju också att det finns väldigt många, även högutbildade, kvinnor som slutar jobba när de får barn i Australien. Extremt grabbiga karlakarlar till män, jämfört med svenska manliga akademiker.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 136
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 899
Senast: Badger
·
Samhälle Jämställdhetsbonus är borta sen länge och pappadagar kan jag inte se att de sagt att det ska bort, däremot ska familjerna själva kunna...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
11 322
Senast: A_NN_A
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp