Konstant missnöjd och frustrerad nästan 2 åring

Ska tänka på det som flera skriver; att man lätt lyssnar för mycket på orden när de är så tidiga i talet. @TinyWiny ditt exempel med bananen är så klockrent vad som kan orsaka 30 min kaos här hemma. Och mitt i står jag som ett frågetecken och känner bara att "jamen du sa ju banan! Du har ju alltid tyckt om banan! Vad hände:confused:".

Jag hade en sån händelse hemma, jag tyckte jag gjorde alla rätt men det blev fel ändå!
Fruktskålen står på köksbänken. Jag frågade vilken frukt hon ville ha, hon fick peka på en banan. Hon ville att jag skulle dela bananen (ibland vill hon ha en halva i taget) så jag tog fram en kniv och pekade "ska jag dela den här?" Fick ett jakande svar. Jag delade bananen och i nästa sekund: :arghh::rage::cry:
Jag stod så här :confused:
Efter ett tag fick jag i alla fall fram att felet var att hon ville att jag skulle gå till köksbordet och dela bananen där!

Då försökte jag fokusera på att "va bra att du kunde förklara för mamma vad jag gjorde för fel". Sen tog det väl en stund och lite banan men till slut var utbrottet över.

p.s jag skulle behöva en vulkansmiley tror jag :rofl:
 
Det stavas frustration. Frustrationen i ett litet barn när det inte blir som hen har tänkt sig är total och då blir det också totalt kaos när det blir fel. Problemet när de är så små är att även om de har ett bra tal som din har så är det inte alls säkert att de kan uttrycka det de vill/känner/tänker. Talet kan förvilla en som vuxen, göra att man lyssnar på vad barnet säger med orden och gör det hen ber men missar att de inte säger vad de faktiskt menar ibland eller att de inte ens vet vad de vill ibland och då blir det kaos igen.
Som "jag vill ha en banan" du tar fram en banan, öppnar den och ger till barnet som faller ihop i en hög och illvrålar. Vad blev fel? Barnet vill kanske egentligen ha ett äpple men sa fel... Eller ville öppna själv, eller du öppnade i fel ände eller ville ha den skuren med skalet intakt eller... Jag började visa bananen och frågade om jag skulle öppna och då i vilken ände. Då hann barnet ibland säga nej inte sån också kunde man fixa misstaget innan det var försent enligt barnets åsikt ock kaoset inträdde. Tillåta sig att inte stå på sig i onödan "men du ville ju ha en banan" utan istället fråga, vad blev fel? Att på så sätt ge barnet en utväg. Be att barnet använder sina ord för att du inte förstår vad han vill när han skriker. Det är också viktigt att bestämma sig för vilka strider man vill ta och ta dem. Det är lätt att man släpper på det ena och det andra för att man inte orkar också blir man arg istället för att inget fungerar till slut. Det är tryggare att vara arg och frustrerad inom ramar än att vara arg ute i tomma intet. Ilskan går över fortare om man vet att man aldrig får klättra på balkongräcket än om man får det ibland men inte ibland (ja extremt exempel men du förstår vad jag menar). Vet man att man måste bada och att det inte är något man kan komma ifrån så är det enklare att då vara arg en stund och sedan acceptera än att man får gå smutsig och sedan blir föräldern arg och bara gör. Förutsägbarhet ger trygghet.
Det är en tuff tid men det handlar om utveckling och det enda man kan göra är att andas. Känslan inom en som förälder är verkligen inte rolig när det blir fel men det blir bättre. Det blir bättre. Så andas och upprepa, det blir bättre, det blir bättre. Det är något alla barn och alla föräldrar går igenom mer eller mindre men det blir bättre.

Just det här är så oerhört klokt skrivet. :bow:
Vår son får sina utbrott när han är trött och eftersom han i övrigt är extremt glad, snäll, väluppfostrad mm så blir det en enorm skillnad att plötsligt ha någon som slåss, sparkas, bits, skallas och skriker.
Jag håller om och säger samtidigt att det är okej att vara ledsen/ arg osv. Försöker alltså uppmärksamma hans känslor. Släpper inte förrän han har lugnat ner sig så att vi kan prata om vad som gick feloch hur vi ska göra nästa gång.
 
Har en son på 26 månader som lätt hamnar i affekt, han liksom tappar andan av frustration innan skriket kommer ut. Jag pratar med honom under situationerna "jag vet att du blev arg men jag gjorde såhär för att xxx" eller "mamma missförstod dig nog, jag trodde du ville ha banan, vill du kanske att jag gör såhär istället?". han är också väldigt verbal och ibland tror jag helt enkelt han inte hinner med.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 453
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
534
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 933
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp