Bukefalos 28 år!

konstig galopp!

S

sabbet

Jag har precis blivit medryttare på en fd travare. Han är jätteduktig i dressyren, men han galopperar bara med frambenen, och travar med bakbenen?! (enligt åskådare) Jag tycker att det är svårt att känna hur han galopperar när jag rider, men det känns lite skumt... Vad kan jag göra åt detta? (bör nämnas att ägaren inte bryr sig hur hästen går så det är ingen hjälp). Jag har försökt att öka galoppen och då tror jag att han galopperar "normalt". Men det skulle vara kul att kunna galoppera i kort galopp. Nåja, alla tips är välkomna! /Sabina
 
Många travare gör precis som du skrev,galopperar med fram och travar med bak.För att få de att kunna galoppera kort,samlad galopp,måste det styrketränas en hel del,och det är inte gjort på en kafferast.
Lycka till
 
Det tar lång tid för en häst att få rätt muskler för ridning.
Det enda är att träna och så småningom kommer det att gå bra!
Pressa inte hästen för mycket, då blir den bara stressad och du får problem med en häst som är spänd.

Lycka till!
 
jo, det var det jag trodde. han har inte ridits så mycket de senaste månaderna så det beror säkert mest på det. han ska kunna galoppera i kort galopp enligt ägaren, men det var völ när han var i bättre form.
 
När han har musklerna som krävs för att kunna sätta bakdelen under sig, så kan du galoppera honom över bommar. Räkna med att det blir lite struligt från början, men travare är ganska lättlärda och tacksamma djur, så det brukar gå ganska bra ändå! :)
 
är själv medryttare på en travare som även han kan trava med bakbenen ibland, just för att han inte riktigt orkar.
antingen saktar jag då av och travar lite för att sedan fatta ny galopp. Eller så ökar jag tempot lite och även volten om jag rider på en sådan.
 
ja, det är väl bara att ha tålamod. Red ett varmblod förut som var i mycket bättre kondition men, precis som med din medryttarhäst, så började han galoppera konstigt ibland. Han blev antagligen trött helt enkelt!
 
ge det tid, såsmåningom har hästen fått styrkan i sig och då kan du börja samla honom lite.
träna på!
 
Jag har också en travare som jag rider. Jag rider mest dressyr och hade samma problem som du har. Oavsett vilken ras du har så kan du inte få en bra galopp om inte traven är välbalanserad. Jag red mycket trav innan jag började träna med galoppen. Det viktiga är många fattningar och att inte galoppera så länge åt gången. Fatta galopp, galoppera några steg, sakta av , få hästen balanserad i traven och gör ny fattning. Detta har fungerat utmärkt och vi kan idag galoppera på volt utan trav med bakbenen. Visst händer det ibland men mestadels går det bra. Gör även så när du rider ut att när du fattat galopp så öka lite grann tills du känner att hon även galopperar med bakbenen då minskar du galopptempot sedan kan öka och minska om vartannat och sedan får du en bra galopp även i lugnt eller kortare tempo. Lycka Till ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 565
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 722
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 826
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp