Konstig hälta

Perla

Trådstartare
Någon som har några idéer om vad detta kan vara?


Försöker göra en lång historia kort.

1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på foder. Vid ankomst hade hon en liten fläck mitt på senan på vänster bak. Såg ut som rasp/mugg. Tvättade och tog bort alla skorpor. Det blev bra. Inte irriterat eller nått utan blev bara ett ljust sträck utan päls.

Det ser likadant ut idag.


För nästan två månader sedan började alla fyra kotor bli galliga. Vi tänkte att det hade med fodret att göra då det hade blivit 4 grovfoderbyten på två månader plus att gräset hade börjat växa.

(OBS!!! Det är inte mitt fel. Hade jag vetat att det skulle bli så hade jag valt ett annat stall).


Vi red på som vanligt. Hästen var pigg och glad precis som hon brukade vara.


För ca 1,5 månad sedan blev hon typ blockerad i ridningen. Det va precis som att hon inte fanns där utan det va bara ett stycke muskler som sprang hej vilt. Hon som brukar vara så känslig och lyhörd till allt lyssnade inte på en enda förhållning.

Vi bytte sadel till en annan för att se om det berodde på det. Det blev ingen skillnad.

Lät min kompis sitta upp för att se så det inte va mitt fel. Hon var likadan med andra ryttaren.

Vi kände och klämde överallt utan någon som helst reaktion. Ingen synlig hälta.


Hon fick vila några dagar och sedan började vi rida i skogen kravlöst. Tänkte att hon kanske va trött på ridbanan och alla krav.

Hon var glad och framåt på uteritterna.

Efter ett tag började bakbenen svullna lite. Hon reagerade inte på tryck och va fortfarande inte halt så vi red lite lugn ute.

Efter nån dag va svullnaden borta i ca 2 dagar. Andra dagen blev hon svullen efter en lugn runda i skogen i skritt och tölt (hon är fyrgångare).

Efter det fick hon börja sin vila på heltid.


Dagen efter började hon bli hängig. Hon var inte alls lika vaken och nyfiken i stallet. Hade svårt att stå på tre ben. Ingen feber.


Några dagar senare börjar hon halta tydligt på höger fram i skritt på rakt spår. Ringde till distriktarna som kommer ut dagen efter. Då visade hon ingen hälta alls på rakt spår. På böjt spår i trav visade hon en liten hälta i vänster bak. Fick ordinerat metacam och vila i 10 dagar och att om det blev värre under den tiden eller inte bra när tio dagar gått så skulle vi till klinik för en utredning.


Dagarna gick och hon blev bättre och bättre. Svullnaden kom lite till och från hela tiden. Den blev tex värre när hon gått från boxen till fållan eller tvärt om. Hon blev piggare och gladare så när tionde dagen kom (vilket va på en fredag) bestämde vi (jag och ägaren som för övrigt står för all veterinärvård och har därmed sista ordet) att vi skulle vänta tills på måndag för att se hur hon var utan smärtlindring.


Måndagen kom och hon var fortfarande inte bra. Hon hade svårt att stå på tre ben och man såg att hon hade ont, fast hon var pigg och glad som hon brukar i hanteringen. Jag ringde till kliniken för att boka tid och när jag hade berättat allt för dom så kom jag på att boxgrannen va sjuk och hade något virus. Vi väntade på provsvar för att se vad det var för virus. Då säger veterinären att vi får vänta på provsvaren innan vi fick någon tid (vilket är fullt förståeligt). Dagarna gick och vi fick inget svar. Till slut på fredagen kom svaren att det inte var något och hästen va bra. Det var den veckan det va massa röda dagar som förstörde..


Ringde kliniken på måndagen förra veckan och fick en tid på torsdagen.


Hästen blev bättre (men långt ifrån bra) så ägaren ville avboka besöket och vänta lite till för att se om hon blev bra. Dagarna gick och hon blev sämre. Fick inte ringa ut någon veterinär själv.


I fredags va hon ganska dålig i benen och markerade på höger fram. Under helgen försökte ägaren få tag på gamla ägarens veterinär som känner hästen sen tidigare, för att boka tid. Veterinären svarade inte och på måndagen meddelade han att han skulle ringa upp dagen efter (i tisdags). Tisdagen kom och hon blev värre. Veterinären ringde aldrig upp så vi bestämde att vi skulle ringa kliniken och se om den veterinären jag ville ha kunde komma ut till stallet. Ingen svarar så ägaren lämnade ett meddelande. Veterinären ringde upp och sa att hon kanske kunde komma på fredag. Hon skulle ringa upp lite senare. Under tiden pratade jag med min kompis och hon sa att hon skulle till kliniken nu på måndag. Jag sa det till ägaren och sa att om det går så skulle vi kunna samåka dit på måndag. Veterinären ringde och vi fick en tid en halvtimme innan min kompis så vi ska till kliniken på måndag.


I tisdags blev hon sämre, som ja skrev tidigare. Hon haltade på höger fram och var varm i knäet, kotan och hoven. I går longerade jag lite för att se hur hon rörde sig. Hon haltade i vänster fram. Ville inte gå framåt, men gjorde det ändå eftersom jag bad henne om det. Provade att se om hon ville fatta galopp (det är den hon alltid haft lättast med) och efter en hel del tjat tog hon två språng och saktade sedan av. Det är ett TYDLIGT tecken på att hon har väldigt ont. Hon älskar att springa annars. Hon har nu under dom senaste dagarna varit hängig och besvärad. Öronen har varit ställda rakt ut mot bakåt hela tiden. Hon har varit slö och inte alls lika "med" som vanligt. Hon brukar vanligtvis vilja se/röra/lukta på allt som alla håller på med/tar i mm. Hon vill emellanåt sätta ner hoven vid kratsning. Hon vilar konstigt på båda bak och byter ben ofta. Hon väger fram och tillbaka på frambenen när hon står i stallgången.


Idag tömkörde jag lite på grusvägen för att kunna se lite lättare hur hon rörde sig. Hon haltade ganska tydligt på vänster fram. Höger fram va inte ren och hon nickade till vid belastning på höger fram. Vänster bak var också halt. Höger back hade lite ryckiga rörelser omkring hasen. Värme i alla ben och hovar. Svullen i alla ben, bak mer än fram innan tömkörningen. Efteråt var de mer svullna. Ingen förändring i värmen.


Hon har inte haft feber någon gång. Som mest har hon haft 37,7 och hon har vanligtvis 37,4 så ingen stor förändring (som va igår efter en lång solig dag ute).


Innan hon kom till mig stod hon på lösdrift och blev riden 1-2 dagar i veckan det senaste halvåret typ. Vi körde igång ganska fort med ridningen fast korta pass och ökade kraven samt längden sakta men säkert. Allting i samråd med ägaren.

Hon blev finare och finare i kroppen. Satte muskler, gick ner lite i vikt och blev mycket lugnare överlag.


Vi har haft många foderbyten under den korta tid jag haft henne. Först var det byte från hennes gamla hösilage till vårat hö. Försökte göra ett långsamt byte men det blev utan framgång för hon dissa sitt gamla hösilage helt..

Sen byte nr 2 kom hastigt. Ingen visste om någonting och ingen sa någonting men det syntes tydligt att de två nya balarna kom från en annan skörd.

När dom tog slut kom det gamla höet in. Fortfarande utan att någon visste om någonting, så där blev det ett hastigt byte igen.

Sedan tog det höet slut så vi fick hösilage istället. Hösilaget kom när vi hade några balar hö kvar så bytet blev långsamt.

Och nu har gräset kommit och hon ska släppas på bete i slutet på månaden så hon går i en nerbetad gräshage samt betas för hand varje dag.


Hon har ätit och druckit som hon ska samt gjort ifrån sig som vanligt.


Nu i väntan på att vi ska få komma till kliniken så vill jag höra med er vad ni tror det kan vara eller bero på?


Höll på att glömma en sak. För 2-3 veckor sedan fick hon rasp på hela bakbenen. Det är nästan borta nu men har kommit på ena frambenet nu med. Tvättar och försöker hålla det rent varje dag. Hon har aldrig haft mugg i karleden alls (inte nu heller) utan det började mitt på ena bak.


Vad har ni för teorier? Någon som varit med om en hälta samt svullnad som byter ben från dag till dag?


Ena sadeln är utprovad till henne (santa cruz hekla) och den andra som använts enstaka gånger är en santa cruz celine.


Så vad tror ni?
 
Oj va långt det blev :p

Men ja tror jag fick med allt och försökte komma ihåg allt i rätt ordning.

Hoppas ni orkar läsa allt :)
 
Jag tycker det låter som fång!
Håll inte på och hältkolla/longera/tömkör hästen mera utan låt den vara tills ngn veteriär verkligen fått titta på den. Det har gått aldeles för lång tid med olika symptom frågar du mig utan att ni kommit iväg till ngn veterinär som inte är DV (fast även de borde ha kunnat fundera på fång kan jag tycka).
att hästar "är glada och pigga osv" är tyvärr deras stötesten när det gäller skador... de är flyktdjur och flockdjur som är programmerade att dölja skador/smärtor så länge det alls är möjligt, för att inte stötas ut av flocken eller bli selekterade av ngt rovdjur ute i det vilda. Den egenskapen har inte gått förlorad genom hästens domesticiering utan de är precis likadana genetiskt i den bemärkelsen som när de var vildhästar. Med andra ord är bedömningen ur hälsostatus att "glad och pigg i övrigt" inget som ska användas öht frågar du mig....
Jag hoppas ni kommer in till en klinik snarast.
 
Jag håller med mackan. Det låter som fång. Har ni ingen duktig hästveterinär i närheten som kan komma ut istället? Ringer du en hästveterinär så vet hen att det är bråttom om du säger att ni misstänker fång och du får förhoppningsvis tid samma dag annars ringer du nästa hästveterinär. Hästen behöver främst smärtlindring och så att hen kan avlasta hovarna med hjälp av mycket spån. Hästar med pågående fånganfall ska helst inte transporteras alls och du ska absolut inte hålla på och kolla var hon är halt någonstans! Hästen ska ställas på box med massor med kutterspån så att hästen kan borra ned tån i spånet och på så sätt avlasta. Hästen ska inte ens tas ut för mockning och absolut inte gå ut i hage eller äta mer gräs och du ska absolut inte varken leda, longera eller tömköra för att kolla var hästen är halt. Det är veterinärens problem. Det behöver inte du avgöra. Sista gången veterinären var hemma och vår cushinghäst hade fång tog jag ut honom ur boxen, vände honom på stallgången och gick in i boxen igen. Det räckte för att veterinären skulle kunna konstatera fång. Mer behövs oftast inte. När du ber hästen röra sig och låter den gå i hage så förvärrar du symptomen massor. Du riskerar faktiskt hästens liv om det nu är fång. Jag hade inte väntat en enda minut till utan ringt första bästa hästveterinär så att hästen åtminstone får smärtlindring för fång är fruktansvärt smärtsamt.
 
Tack för svar!

Hon är 10 år och aldrig haft fång eller symptom på fång. Veterinären som var ute trodde inte på fång alls. De veterinärer jag pratat med (samt andra kunniga hästmänniskor) tror inte heller på fång. Jag har haft flera fånghästar tidigare och ingen har betett sig eller haft så konstig hälta samt svullnad som hon har. Hon ser inte ut som en typisk fång häst alls. Hon beter sig inte som en typisk fång häst.
Hovslagaren trodde inte heller på fång.

Har fått några som sagt att det kanske är borelia. Vi ska ta prover på måndag för att kunna utesluta sjukdomar.
Någon trodde på hovböld men det tror inte jag.
Från början tänkte vi att det var överansträngning.

Har skickat film på henne i rörelse samt när hon står still i stallgången och visat muggen/raspen samt svullnaden och skickat (som jag tidigare skrev) till gamla ägarens veterinär. Han trodde det kunde bero på muggen. Men jag är helt säker på att det inte är lymfangit. Han trodde inte heller på fång.
 
Jag har ringt veterinären men inte fått svar. Ska ringa i morgon igen. Hästen kan absolut INTE stå på box då hon blir totalt galen. Hon rör sig mycket mer i boxen än vad ho gör i hagen/fållan.

Men som sagt jag ska ringa veterinären i morgon igen och se om de kan komma ut. Vill att hon ska få mer smärtlindring nu då hon mår sämre. Det var därför jag ringde från början.
 
Jag är för övrigt inte helt dum i huvudet när det gäller hästar. Jag är bland annat diplomerad hästskötare samt gått en 3 årig häst utbildning där jag läst mycket om hästens anatomi och fysiologi, hästens instinkter, sjukfomar med mera med mera..

Som jag sa tidigare så trodde veterinären som var ute inte på fång. Hon sa att det kan sitta i ryggen eller nacken.

Värmen i hovarna kommer till och från, precis som svullnaden. Ingen hov har någonsin varit helt varm utan det har varit fläckvis eller vid kronranden. Nån gång va hon ljummen vid trakterna på något ben.

Hon har en djup mjuk bädd i boxen så hon kan stå och även ligga mjukt.
 
Jag håller med mackan. Det låter som fång. Har ni ingen duktig hästveterinär i närheten som kan komma ut istället? Ringer du en hästveterinär så vet hen att det är bråttom om du säger att ni misstänker fång och du får förhoppningsvis tid samma dag annars ringer du nästa hästveterinär. Hästen behöver främst smärtlindring och så att hen kan avlasta hovarna med hjälp av mycket spån. Hästar med pågående fånganfall ska helst inte transporteras alls och du ska absolut inte hålla på och kolla var hon är halt någonstans! Hästen ska ställas på box med massor med kutterspån så att hästen kan borra ned tån i spånet och på så sätt avlasta. Hästen ska inte ens tas ut för mockning och absolut inte gå ut i hage eller äta mer gräs och du ska absolut inte varken leda, longera eller tömköra för att kolla var hästen är halt. Det är veterinärens problem. Det behöver inte du avgöra. Sista gången veterinären var hemma och vår cushinghäst hade fång tog jag ut honom ur boxen, vände honom på stallgången och gick in i boxen igen. Det räckte för att veterinären skulle kunna konstatera fång. Mer behövs oftast inte. När du ber hästen röra sig och låter den gå i hage så förvärrar du symptomen massor. Du riskerar faktiskt hästens liv om det nu är fång. Jag hade inte väntat en enda minut till utan ringt första bästa hästveterinär så att hästen åtminstone får smärtlindring för fång är fruktansvärt smärtsamt.

Nu ska vi väl inte iof dra för alltför stora växlar. Det enda jag sagt är att sluta hältkolla hästen och hålla på med den för att kolla hälta osv i första hand till TS - så @Perla avbryt detta och det borde ni gjort sen länge frågar du mig, sorry.
se till att ta hästen till klinik om du är så säker på att det inte är fång.
Jag är den sista att skrika fång, därav min lite korrigerande respons i sig till TinyWiny i fråga om fånghysteri och bukeordinerande av box med fångbädd osv titt som tätt. Men faktum kvarstår dock till dig @Perla : hästen borde ha undersökts för länge sen och ni har fortsatt belasta den under flera veckor av och till och nu är den ännu sämre. Anledningen att folk föreslår fång i grunden är din redovisning av alla foderbyten samt att den byter läge och står och vänder så otroligt eskalerande besvärat i stallgång osv.
Det är ytterst sällan, oavsett din utbildning osv, som en vanlig hälta eller skada i ett ben i sig, eskalerar och flyttar på sig så som du redovisar här om det är ngn annan orsak som isåfall skulle vara akut nog att vara inne på klinik igår eller förra veckan. Förlåt men jag tycker oavsett vad det är att hästen borde ha undersökts och genomgåtts snarare än avvaktats och ridits och hältcheckats osv i så pass många veckor.
 
Hästen ska självklart till klinik. Även jag tycker att det mycket väl kan vara fång med efterkomplikationer, med tanke på hur det kommer och går.

Att ringa ut veterinär till stallet är i det här läget helt meningslöst. In till klinik och få en ordentlig utredning. Håll inte på att provocera hästen med longering och tömkörning och ständiga kontroller. Är det fång och det blivit en sänkning/rotation kan ni ju förstöra alla framtid för hästen genom detta förfarande.
 
Det låter väldigt mycket som fång, tycker jag. Hur vänder hästen? Det är ju ofta där man ser hur det står till. Stappligt? Lägger över vikt på bak?

Hästen måste självklart till klinik så fort som möjligt och utredas. Håller med Lovisaleonora om att det är lönlöst att att ta ut veterinär.
 
Svarar alla:

Vi har inte ridit eller gjort någonting annat än tagit in och ut ur hagen sen första hältan visade sig. Dock har jag longerat 2 gånger varav ena gången var till veterinären som var på plats och andra gången var till gamla ägarens veterinär som jag skulle skicka film på och tömkört en gång för att själv se hur det såg ut då det är väldigt svårt ensam att se hur hästen rör sig när den går precis intill..

Jag har nästan ingenting att säga till om när det gäller veterinär. Jag får ringa och rådfråga hur många jag vill men det är ägaren som bestämmer då hon står för kostnaderna.

Som det var igår har det varit en gång tidigare. Det var när veterinären kom ut och hon blev bra några dagar senare med smärtlindringen. Det hon blev bra från var hängigheten och blev sig själv igen. Svullnaden minskades även den och ingen direkt värme någonstans. Men efter ett tag kom svullnaden tillbaka. Då kunde ena benet va jätte svullet ena dagen och andra dagen ingenting. Resterande tid har mest varit svullnad i benen, mest på vänster bak. Oftast ingen värme varken i hovar eller ben.

Hältan har kommit och gått. Hon har aldrig varit jätte halt. Hon hade svårt att stå på tre ben några dagar när veterinären varit ute. Nu har det inte alls varit likadant. Förut när man kratsade hovarna fick man ställa ner benet en-två gånger per ben för hon tyckte det var jobbigt. Nu igår och i förrgår hängde hon lite i benet jag hade uppe och tröck ner det ibland när hon ville gå framåt. Oftast gick det bra.

Värmen i hovarna har aldrig varit i hela hoven utan fläckvis. Värmen i kotorna har varit till och från, samma sak med knäna fram. Dock har knäna bara blivit varma några gånger under senaste veckan och har inte varit det under resten av tiden.

Vi ska till kliniken på måndag som jag redan skrivit. En distriktare har varit ute en gång. Fick en tid till kliniken i förra veckan (om ja minns rätt nu) men fick avboka för att hästen blev bättre så ägaren ville inte att vi skulle åka dit. Hon blev bättre i några dagar men efter det har det varit jobbigt till och från från dag till dag. I förrgår började det som varit jobbigast igen. Hoppas på en glad tjej idag utan värme någonstans.

För att svara på hur hon rör sig:
Hon går på bra i skritt. Ibland får hon "tacktmissar" och vissa dagar markerar hon på något ben eller haltar litegrann. Oavsett hur hältan varit så har hon alltid gått på väldigt bra. Det har endast varit vid dom här två gångerna när hon blivit hängig som hon blivit seg i skritten.

När hon ska vända mm så går hon helt normalt. Ingen stapplig gång, ingen obalans, ingen värre hälta än på rakt spår (om hon ens visar någon hälta den dagen).

Igår är enda dagen hon vägde fram och tillbaka på frambenen och vilade konstigt med bakbenen. Men hon visade ingenting i skritten mer än det jag skrev. Hon va något segare tillbaka mot stallet i tömkörningen och in från hagen men ut till hagen gick hon på bra.

Jag har gjort allt jag kunnat och kommer fortsätta med det i väntan på kliniken.

Och som sagt, ingen av veterinärerna som sett henne samt annat kunnigt hästfolk har trott att det varit fång. Hovslagaren hade inte heller några teorier om vad det var förutom att han inte trodde på fång. Jag ser inte heller några vanliga fång symptom.

Så, om det inte skulle vara just fång, vad kan det då vara?
 
Hon hade för övrigt inga som helst problem med att bli helskodd utan smärtlindring för 2,5 vecka sedan.
 
Just det. Gamla ägaren med veterinär trodde allting berodde på dåligt behandlad mugg.

En annan har haft teorier på borelia.

En tredje tror att det inte sitter i något ben utan högre upp (typ i ryggen eller nått).

En ET har gått igenom henne samt behandlat med en speciell strålning. Hon hittade endast en pytteliten spänning i länden på höger sida. Svullnaden gick ner och var nästan borta efter några dagar men kom sedan tillbaka.
 
Jag skulle nog vilja ha lite blodprover tagna, kolla för borrelia eller liknande, kanske kan vara någon annan infektion också.

Tråkigt att höra att hon är dålig, hoppas ni får bra svar på kliniken!
 
Jag skulle nog vilja ha lite blodprover tagna, kolla för borrelia eller liknande, kanske kan vara någon annan infektion också.

Tråkigt att höra att hon är dålig, hoppas ni får bra svar på kliniken!

Jag ska be dom ta prover så vi vet om det är någon sjukdom som ställer till det för henne. Hoppas på det bästa!

Igår blev hon bortglömd i hagen (igen..) och jag förmodar att hon inte va stilla då hon panikat dom andra gångerna. Det är jättebra i hennes tillstånd..

Idag är frambenen mycket mer svullna än dom någonsin varit. Bakbenen är lite värre än igår. Idag har hon ingen direkt värme någonstans utan va lite ljummen på vissa ställen. Dock är det soligt och vindstilla här så det kan ju påverka värmen i benen. Hon va lite piggare idag än igår och hon gick på bra både in från hagen och ut igen. Inte alls lika halt idag som igår. Idag markerar hon mest på vänster fram. Ingen jätte tydlig hälta på något ben. Fortfarande ingen feber.
Det gick bra att kratsa hovarna idag med. Räknar minuterna tills vi ska lasta och åka till kliniken..

Tack alla för svar!
 
Tänker inte försöka mig på att ens chansa på vad det kan vara för fel.

Men, jag hade en häst jag misstänkte fått fång pga minskad bjudning mot hinder.
Tog ut hemmaveterinär, ej fång.
Åkte till klinik, ej fång.
Ställer ändå av och behandlar som fånghäst och vid nästa hovslagarbesök syntes små förändringar, fång.

Med det vill jag säga att tyvärr kan fång vara knepigt att förstå och diagnostisera. Även för veterinärer.

Kan vara bra att ha i åtanke.
 
@DarkInNight : tack för svar! Självklart är ingenting uteslutet men jag tror fortfarande inte på fång. Men det är klart, det kan visa sig på många sätt antar jag. Vi får se vad veterinärerna säger.
Uppdaterar här när jag varit på kliniken :)
 
Vi håller tummarna!
Se till att vara lite jobbig och fråga och be dem förklara vad de undersöker och varför. Be dem kolla extra sånt som kanske inte verkar så troligt (tex fång) om de inte hittar något direkt.
Bättre att få till en ordentlig undersökning när man ändå är där, än att man låter de hafsa igenom det och att man sedan känner det som att man vill åka in igen.
 
Jag kommer vara med och ifrågasätta vad dom gör och be dom gå igenom hela kroppen eftersom det kan sitta högre upp. Om de inte tror på fång så vill jag göra ett böjprov också. Ska även be dom titta i munnen när vi ändå är där.
Självklart ska blodprover tas.

Har ni något annat jag bör tänka på?
Kommer troligtvis glömma hälften. Det brukar ju vara så att man kommer på de väsentliga frågorna efteråt..
Som tur är ska en nära vän med då hennes häst har tid efter min. Så vi kan hjälpa varandra om den ene glömmer något :)

En i stallet tyckte jag skulle ta med sadel om de ville ha ett ridprov. Men det vägrar jag. Tänker inte sitta upp på en häst som har så ont som hon verkar ha :(

Något jag bör tänka på att ta med förutom träns, longeringslina och spö?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 125
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 280
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
12 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp