Bukefalos 28 år!

Konstig muskelfordeling...

S

sleepy

Det finns hästar som har spiss/"tunn" manke och rygg hvor ryggraden stikker upp, men likevel har dom KRAFTIGE muskler på bakdelen/krysset, så kraftige at det går innover der ryggraden er... :confused: Hva kan dette skyldes?
 
Sadeln! Även om man tycker sadeln ligger bra, och även fått den utprovad så är många sadlar för trånga för att hästen ska kunna sätta muskler, eller lägger trycket fel.
 
Det kan också vara att de arbetats fel; att de blivit "uppresta" för tidigt (alltså att ryttaren lyft hästen i fram istället för att jobba med att sänka bakdelen).
 
Håller med båda, min häst ser också så ut, och han har båda haft fel sadel och tendens att gå med spänd rygg och huvudet i vädret pga han är så tittig och rädd när man rider ut. Håller på att "bygga om" honom nu, vilket innebär mkt arbete i låg form med nosen långt fram och galopparbete på stora voltar. Jag har ibland tagit en mkt lös spänd gogue till hjälp för att få honom att ville sänka huvudet och slappna av när vi rider ut. Det var på equiterapeuts inrådan, och verkar fungera bra. :)
 
Vad är gouge??? :confused:
Har en spänd 12-åring som jag "bygger"om... , så gott det går och det här var ett nytt ord. Ett nytt tips??
 
Det är ett ardennersto i stallet som är så. Hon är lite riden (lite ridd) tror jag, och är därför lite närvös och spänd pluss att hon har fel sadel... Det ser jättekonstig ut! Bakdelen är KRAFTIG och ryggen er "tunn"! :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 044
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Etter at jeg brakk ryggen i vår så bruker jeg ofte tigerbalsam på ømme muskler i ryggen når jeg skal legge meg. Men balsamen setter seg...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 697
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 883
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp