Konstiga provridningar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Emmastenstrand

Trådstartare
Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en ny?
Vad har ni varit med om?
Varför jag kom att tänka på det här var för att jag började leta efter en till häst i vintras. Såg en annons på Hästnet med en fin varmblodsvalack på 11 år. Det fanns en bild där den blev riden, och den såg ut att ha riktigt fina gångarter. Jag mejlar annonsören och får snabbt svar, efter lite småprat över telefon bestämmer vi en dag att provrida. Han låter som en toppenhäst; inte rädd för någonting, supersnäll att lasta, okomplicerad i all hantering.. Det låg trots allt bara 40 minuter bort.
Vi säger klockan 12:00.

Jag kommer fram och antar att ägaren är beredd på att jag ska komma och i full gång i stallet; oftast är ägarna där och hälsar en välkommen när man kör in på gården.
Det var ett litet rött hus och ett litet rött stall. Ingen människa syntes så jag gick in i stallet för att se om någon var där. Inte en häst, inte en människa.
Jag gick och knackade på, men ingen öppnade. Jag stod där i kanske fem minuter tills jag insåg att "det måste vara fel hus."
Men det var rätt adress. Jag sms:ade ägaren och fick svar efter kanske tre minuter.
"Glömde bort! Är hemma om tjugo minuter. Du kan ta in honom och borsta så länge :-)" Svarar hon. Äsch, det var ju trots allt i förrgår vi bokade provridningen så det är inte konstigt att hon glömde!...:confused:

Jag går till hagarna och tar in den jag tror är valacken. Ställer i stallgången och tar av täcket. Inte mycket muskler och en liten tjockis. Inser att jag inte alls kan komma in i sadelkammaren; det är ju låst. Ligger en borste i det stökiga stallet som jag börjar borsta med.
Så småningom kommer hon hem. Hon ber inte om ursäkt utan säger hej och låser upp.

Benskydd på, dags för sadling. "Jag tar nog och sadlar, han kan bli lite.." Hon säger något i den stilen och hämtar en sadel. Hästen kikar bak, börjar gå fram och tillbaka, stryker bak öronen och biter i luften. Hon får på sadeln efter några minuter.
"Okomplicerad"...
Dags att tränsa, det var betydligt enklare. "Det är ju inte minusgrader ute och paddocken är inte fryst så du kan rida där. Jag kan leda ut honom." Något sånt säger hon och tar hästen i tyglarna och leder.
Den tvärstannar så fort vi kommer ut. Det ligger en grep på stallplanen som hästen tycks tro är ett farligt monster.
"Ibland är han tittig men oftast kolugn. Fåglar tycker han är lite konstiga, till exempel fasaner. Men INGET annat."
Vi kommer förbi och det är dags att sitta upp. Jag skrittar på långa tyglar samtidigt som jag för en konversation med ägaren.
Allt går lugnt, ända tills hästkraken skräms av en kråka på åkern bredvid och gör stora ryggskjut. Jag hamnar självklart i backen och slår i armen ganska rejält.

Det blev inget köp där inte.
 
Jag minns när jag skulle köpa en C-ponny åt min 10 åriga dotter! Hittade en snygg 13 årig valack på Hästnet och åkte dit två dagar efter. De verkade schyssta på sms och ville gärna att vi skulle provrida, dottern lät "perfekt".
Det var 2,5 timmar att åka så jag och dottern hoppade in i bilen och påbörjade resan.

När vi kom fram var hovis där och skodde ponnyn. Ägarna sa till oss att komma någon annan dag; hästen var öm efter skoningen och kunde inte ridas samma dag..
Alltså spenderade jag och dottern 5 timmar i bil den dagen och dottern var så sur att hon inte ville åka nästa dag.
Till slut hittade vi en supersöt C-ponny vi köpte till henne.


En annan gång var när hon skulle hoppa över till D-ponny när hon fyllt 13 år. Det var andra hästen vi skulle provrida. I annonsen stod det att ponnyn skulle vara ca 145 cm, inget mätintyg och var sex år gammal. Aja, den var så otroligt fin och kostade inte allt för mycket så vi tänkte "vi provar", nu låg det bara 25 minuter bort. Kontrollmätning skulle fixas av ägarna ifall vi ville köpa..

När vi kom fram såg både jag och dottern genast att nej, det var ingen 145 ponny här inte. Den måste varit cirka 135 cm... Vi förklarade, men ägarna skällde istället ut oss och lovade "Här har vi en D-ponny, UPPENBARLIGEN." vi ursäktade och åkte sedan hem igen.
Samma ponny las ut en vecka senare och nu var den 137 cm och C-ponny..
 
När jag letade häst sist åkte jag 20 mil enkel väg för att kolla på ett fullblod som enligt annonsen skulle vara redo för att gå LA dressyr och även hoppning i lägre klasser. Har kontakt med ägaren samma dag både över telefon och sms om att vi var på väg. Väl framme var ägaren såklart inte där utan en annan som var på gården fick hjälpa oss istället. Hästen va en mager stackare som knappt var svängbar inom padocken. Jag hoppade av ganska snabbt då hästen inte alls var det jag önskade, och istället försökte de packa på mig andra yngre fullblod som stod gömda i sina mörka boxar.. De gav inget seriöst intryck alls på mig :crazy:
 
Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en ny?
För att det skrevs i den gamla tråden senast i höstas och den inte är full än? Föreslår att moderator lägger ihop den här tråden med "Den mest bisarra provridningstråden", så slipper vi ha två trådar i samma ämne aktiva.
@ricca @ameo
 
För att det skrevs i den gamla tråden senast i höstas och den inte är full än? Föreslår att moderator lägger ihop den här tråden med "Den mest bisarra provridningstråden", så slipper vi ha två trådar i samma ämne aktiva.
@ricca @ameo
Jag låser den här tråden och hänvisar till den andra, som är länkat till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 399
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp