Konstiga svar på säljannonser på nätet

Alindra2000

Trådstartare
Jag har gjort några försök att sälja saker på nätet men det bara slutar med att jag blir irriterad på alla konstiga svar man får. Är det jag som är känslig? Bara jag som får dessa svar?

Exempel 1: En barnvagn och skrev klart och tydligt att det är en specialvagn som endast finns i få exemplar och att det är det som gör den speciell. Får svaret-Hej! Jag vill köpa suffletten på din vagn för ****kr. (Varför skulle jag vilja plocka isär delar av designvagnen och sedan stå med en vagn som är värd mkt mindre?)

Exempel 2: Skulle sälja en sadel för 8000, skriver i annonsen att jag vill att man respekterar att det inte går att pruta på priset och att jag inte har bråttom att bli av med den. Får svaret- Hej, jag kommer och hämtar den idag för 3500. (Med tanke på att personen kunde skriva den meningen så förutsätter jag att de även klarade av att läsa annonsen).

Exempel 3: En olåst iPhone 5 där jag skriver att den är använd 3 veckor och att det inte går att pruta på priset. Får svaret- Jag vet vad en sån är värd, du borde lyssna på mig. Hur försvarar du att du satt priset så högt? (Försvarar? Köp den någonstans där du får den för priset du vill ha den? Du måste ju inte köpa just min?)

Exempel 4: Sålde ett soffbord i "befintligt skick" och fick svaret- Jag ser att det finns repor på sidan av bordet, då vill jag köpa den billigare. (Ok, befintligt skick innebär väl att man säljer det i just det skicket det är? I detta fall var det ett bord jag sålde för 250 kr...)

Detta är bara några exempel. Visst finns det större problem (ja ok det är ett väldigt litet problem men jag lyckas ändå bli irriterad på att folk inte bara kan respektera det som står? Eller som kommer med förslag som att jag ska sälja delar på en produkt).

Funkar det bättre för er andra eller är det bara så det är när man annonserar?
 
Min erfarenhet är att folk inte läser annonserna eller så läser de och tänker att de kan alltid pröva.

Men ibland undrar man- Jag hade en gång för många år sedan en annons om att jag ville köpa äldre läromästare. Skrev tydligt att jag ville ha en viktbärande häst runt 160. Vad får jag för svar?
Jo folk som vill sälja shettisföl...? En unghäst som skulle bli B-ponny...
Hur tänker folk då? :confused:
 
Det bara är så.

Jag sålde tex en defekt pryl på Tradera en gång och en köpare budade och vann den för 1 kr.

Fick sen ett mail någon dag senare om att köparen ville skippa affären för hen hade varken kollat på bilderna eller läst vad som stod i aktionen O_o :banghead:

Idioter finns det överallt!
 
När jag hade uppfödning hände det titt som tätt när jag hade annons ute att det ringde folk som ville SÄLJA.

De gjorde tankevurpan att eftersom jag hade häst till salu så ville jag nog köpa en annan, gärna ett avelssto helt utan meriter. Dvs ett sto. Vilket som helst. Gärna för dålig för att kunna funka som tävlingshäst.
 
Sälja saker är ett elände. Jag har en oreggad kontantkortsmobil bara för sådant (fast jag inte gillar oreggade kort), för det finns inte en suck i helvete att jag ger ut mitt "riktiga" nummer.

Jag kan pruta men då gör jag det på plats och får jag nej har jag redan innan bestämt om jag vill ha saken eller inte. Vill jag ha den betalar jag det önskade priset, om skicket osv gjorde att den/det var prissatt för högt tackar jag för titten och åker hem.

Finns inte en suck i helvete att jag prutar per telefon.
 
Man får vara med om mycket! Jag vann en Iphone 4 och hade ändå en hyfsat ny mobil då och slängde ut en annons på Blocket. Var tydlig med inga byten endast pengar. Fick ändå erbjudande tre gånger om att byta med tatueringar dvs personen vill gadda mig för ett antal x tusen! Ehhh...
 
Man får vara med om mycket! Jag vann en Iphone 4 och hade ändå en hyfsat ny mobil då och slängde ut en annons på Blocket. Var tydlig med inga byten endast pengar. Fick ändå erbjudande tre gånger om att byta med tatueringar dvs personen vill gadda mig för ett antal x tusen! Ehhh...

O_o det var nog ett av de bisarraste förslag jag hört om.
 
jag svarade på en annons... Det var en som sålde pallar med halmbalar. Jag skickade iväg ett mail och frågade vad balarna väger? Svaret jag fick var "jag har tre pallar kvar".

Lagom kul var det när jag skulle sälja en ponny. Han var fyra år och hingst, vilket stod tydligt i annonsen, samt att jag skrivit väldigt tydligt att han inte är lämplig som nybörjarponny p.g.a sin ålder.. Jag fick säkert 15 mail och samtal med "men lilla Lisa är sju år och har ridit en termin på ridskola nu, och du skriver ju att han är snäll...så vi köper honom!" ehh....nej tack.

Har sålt två bilar i mitt liv.. båda som reservdelsbilar/repobjekt.. Första bilen var en tjugo år gammal audi som var avställd och obesiktigad.
Följande samtal utspelade sig:
Köpare (ringde med riktnummer 08- ) ; "hej, jag ringer angående bilen du annonserar ut, är den körbar?"
Jag: "jodå, två mil i taget, sen dör den och startar inte förrän motorn är kall igen".
Köpare: "okej, men det är inga problem, duuu...Luleå, det är några mil norr om Uppsala va?"
Jag (trodde att köparen skojade): "haha ja precis, 80 mil sådär"
Köpare(SURT!): "VA?! SÅ LÅNGT?!! nää det tar ju flera dagar att köra hem den då?!! "
 
Senast ändrad:
När jag sålde min förra häst, skrev jag ut i annonsen "endast säljes, vill inte byta till annan häst, lämna ut på foder eller sälja på avbetalning". Ändå fick jag många mail om detta...
 
Har ute min bil för 2000:-
Den är avställd och har bara sommardäck.

Mitt i januari, när vi faktiskt hade snö, får jag ett sms med bud på 1000 kr + en platt-tv om jag körde hem bilen till personen omedelbart. Ehhh.. nej?
 
Det kan vara lika illa när man skänker bort något, det finns ju sådana sidor t.ex. på Facebook nu för tiden. Om jag GER bort en grej och anger att den hämtas i närheten av mitt hem, då vill jag inte ha svar som "jag vill ha, men det är ju så långt... du kan väl köra hem den till mig?" (andra sidan av stan) Personerna vill alltså inte bara ha saken gratis, de vill ha den hemkörd också.
 
En kompis ville köpa en stilig tupp. Hon fick en massa snusk-svar från män och slöt sig till att det måste vara en kod för något annat. :crazy:

Mm. Testa sälja stövlar. Alltså vanliga stövlar för en höstdag. Förvånansvärt många trevliga män som vill köpa till sin flickvän men som har lite svårt att föreställa sig hur de ser ut på. Om man kunde ta en bild med dem på? Och skicka dem? Bara för att se...
 
Det kan vara lika illa när man skänker bort något, det finns ju sådana sidor t.ex. på Facebook nu för tiden. Om jag GER bort en grej och anger att den hämtas i närheten av mitt hem, då vill jag inte ha svar som "jag vill ha, men det är ju så långt... du kan väl köra hem den till mig?" (andra sidan av stan) Personerna vill alltså inte bara ha saken gratis, de vill ha den hemkörd också.

Jajamensan. Eller: "Kan vi mötas i Ekerö C?"
Jag; "Jaha, var bor du då?"
Lat person; "Ekerö C"

Då är det ju inte "mötas", då är det ju "Gabbi kör hem gratis sak åt någon."
 
Personerna vill alltså inte bara ha saken gratis, de vill ha den hemkörd också.

För att inte tala om de som vill att man ska bjuda på frakten för till exempel täcken, som man sålt väldigt billigt och skrivit i annonsen "skickar helst inte, köpare betalar frakt". Det var en som undrade om jag kunde skicka en bokhylla och bjuda på frakten :banghead:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 651
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi Jag har en låda med grejer som är sålda och betalda. De är skickade en gång redan men köparen hämtade inte ut så jag fick vackert betala...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 527
Senast: Lyan
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: kma
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp