Konstiga utslag!

alenchik

Trådstartare
Vad kan det vara? Utslagen ser ut som små finnar och hunden kliar sig, ca 5-7 st. Pälsen ser även glesare ut där (halsen). Kan det vara halsbandet som irriterar eller är det demodex? Annars har hunden bra päls, pigg och glad. Jag upptäckte utslagen igår när jag kelade med hunden. Kommer åka in till vet men vill veta vad man ska förbereda sig på. Är så orolig.:confused:
 
Sv: Konstiga utslag!

Början på fukteksem?
Svårt att säga utan bild tex. Tror inte du behöver vara orolig att det ska vara nåt superfarligt.
 
Sv: Konstiga utslag!

Låter som inflammerade hårsäckar..
Jag skulle prova klorhexidinschampo innan jag åker till veterinär!
 
Sv: Konstiga utslag!

Är det receptfritt? Isåfall så ska köpa schampot och se ifall utslagen försvinner om några dagar. Håller tummarna!!
 
Sv: Konstiga utslag!

Använd dock inte shampot om du skulle åka till vet, det förfalskar provresultaten.
Demodex kliar inte.
Kan vara allt möjligt, går ej att säga vad det är utan att se och undersöka hunden samt ta olika prover. Kanske är det bara en bakteriell hudinfektion som i bästa fall går bort med ett shampo :)
 
Sv: Konstiga utslag!

Japp! Finns hos vissa apotek, här i stan säljs det på det apotek som har lite större utbud för djur.
 
Sv: Konstiga utslag!

Låter som inflammerade hårsäckar..
Jag skulle prova klorhexidinschampo innan jag åker till veterinär!

Håller med. Jag skulle ta en tur till veterinär trots att det inte är speciellt farligt.
Klorhexidinschampo finns på t.ex Hööks också. Men vänta innan du hört med veterinär
 
Sv: Konstiga utslag!

Viktigt vid schamponering med medicinskt schampo är att man blöter ner hunden ordentligt, tar lagom mycket schampo och masserar in, sen ska man låta det verka i minst 10 minuter för att sedan skölja ur ordentligt.

Om man inte låter det verka så länge har schampot i gen möjlighet att tränga in i huden ordentligt och bekämpa infektionen. Att skölja ur ordentligt är också viktigt då klorhexidinet kan reta huden.
 
Sv: Konstiga utslag!

Dessutom ska hunden inte slicka i pälsen efteråt heller (oftast). Man får vakta, eller torka ordentligt.
 
Sv: Konstiga utslag!

En av mina hundar hade något liknande. Han var ganska ung, kanske 1-2 år. Jag åkte till veterinär och han fick antibiotika, tror han fick det 3-4 gånger. Det kom alltid cirka 1 vecka efter jag hade badat honom kom jag på den sista gången. Jag gissade att det kunde vara shampot så jag bytte till ett helt oparfymerat schampo, sen såg jag inte till plitorna fler gånger.

Men plitor som ser ut som finnar kan bero på många olika saker, så bäst att låta veterinären kolla.
 
Sv: Konstiga utslag!

Hunden började klia ännu mer efter schampot. Kliar intensivt och utslagen finns nu även på nacken. Hunden har även furunkulos, började med 1 tass nu alla 4. Så det blir att boka tid hos vet trots allt och hoppas på det bästa!!!

underhalsen har tappat mycket päls, finnarna är röda efter allt kliande och känns tydligt, nu på fler ställen kring det kala området!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Konstiga utslag!

Vad är det för ras? Hur gammal? Hormonell fas?
Vad äter den för foder?
Låter som den är lite försurad.
 
Sv: Konstiga utslag!

Använd dock inte shampot om du skulle åka till vet, det förfalskar provresultaten.
Demodex kliar inte.
Kan vara allt möjligt, går ej att säga vad det är utan att se och undersöka hunden samt ta olika prover. Kanske är det bara en bakteriell hudinfektion som i bästa fall går bort med ett shampo :)

Min valp fick demodex när hon var 4 månader, eller iaf på papperet, hon hade de säkert redan när jag hämtade henne utan att jag märkte det.

Själva demodexet kliar inte, meen hon blev jättetorr i huden av utslaget och kliade SUPERMYCKET. Sedan blev utslagen/såren inflammerade och det kliade också SUPERMYCKET.

Hon började medicineringen i december och blev friskförklarad för en månad sedan.. Så jag kanlova att jagär trött på den sjukdomen nu..
 
Sv: Konstiga utslag!

Min valp fick demodex när hon var 4 månader, eller iaf på papperet, hon hade de säkert redan när jag hämtade henne utan att jag märkte det.

Själva demodexet kliar inte, meen hon blev jättetorr i huden av utslaget och kliade SUPERMYCKET. Sedan blev utslagen/såren inflammerade och det kliade också SUPERMYCKET.

Hon började medicineringen i december och blev friskförklarad för en månad sedan.. Så jag kanlova att jagär trött på den sjukdomen nu..

Kan tillägga hur jag började ana något..
Det är en AmStaff, väldigt rynkig i pannan och va lite tunnhårig där, jag trodde det var pga rynkorna, men sen blev hon mer och mer tunnhårig.

Sen fick hon finnar i ljumskar och armhålor, veterinären som jag pratade i telefonen med sa att det nog va valpfinnar, tvätta med klorhexidinschampo så går det nog över.
Icke, hon började istället klia som en tok.
Upptäckte sedan "finnar" på rumpan, ryggen, nacken, huvudet och då gick det SNABBT.Åkte in till veterinären som gjorde skrapprov och hundstackarna var FULLi demodexkvalster och blev satt på stark medicin och antibiotika..

Jag önskar så att jag åkte in tidigare, men det gick verkligen jättefort när hon väl började på finnar på kroppen, några dagar bara.

sen tappade hon ALL päls dessutom, mitt i kalla vintern i Dalarna..

Men nu börjar hon bli fin igen, nästan fullpälsad och de flesta ärren syns inte längre.
 
Sv: Konstiga utslag!

Den vanligaste arten av demodex kliar inte, däremot kan sekundära infektioner orsaka klåda. Men det börjar alltid med hårlösa ställen sen kan klådan komma pga infektion.
 
Sv: Konstiga utslag!

Jag hade börjat med att tvätta av hunden på området där plitorna sitter och lite utanför och även tvättat halsbandet med ett helt oparfymerat hundschampo. Eventuellt hade jag bytt till ett annat halsband. Om hunden brukar rulla sig kan det ha fastnat något på halsbandet (fågellort t ex som fräter).

Brukar hunden bada i sjö/hav? I så fall kan det vara s k badklåda som orsakas av vattenloppor (cerkarier).

Kliande plitor kan ha väldigt många orsaker, så om de inte försvinner inom några dagar, eller blir fler, så kontakta veterinären.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 055
Övr. Hund Hur stort behov har hundar av att umgås/bo med andra hundar? Jag tycker att min hund verkar lite nedstämd ibland (sjukdom/skada helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 680
Senast: Wingates
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 690
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp