Bukefalos 28 år!

Konstigt beteende, tumörer?

N

Nina83

Jag skulle vilja ha lite information om vad inre tumörer kan ge för symptom på en häst? Givetvis beror det väl på vart tumören sitter, men ni kan säkert berätta om lite olika erfarenheter ändå?

Kan en häst som har ngn inre tumör t.ex. helt plötsligt sluta äta ett mål, för att sedan vara jättehungrig. Eller spränga staketet för att sedan bara stå och glo på stallplan? Eller inte "se" sin höhög i hagen utan måste få en utpekad vissa dagar, för att andra dagar se den från andra sidan hagen..?

Säg att dessa symptom uppkommit ett par-tre gånger, och emellanåt är hästen helt normal att sköta, rida och är pigg och glad, äter normalt osv.. Kan det finnas några andra orsaker? Hästen är 17 år.

MVH Nina
 
Detta verkar inte vara helt OK, kan kanske vara ett hormonellt problem, synfel.. eller i värsta fall nånting i hjärnan som spökar!?

Jag har inte träffat på nån häst med dessa symtom, men däremot min 9-åriga systerdotter som vimsade omkring ibland och emellanåt fick raseriutbrott och gråtattacker i samband med huvudvärk. Det visade sig vara en tumör bakom ena ögat som ej gick att operera, hon dog straxt efter sin 10-årsdag :cry:

Jag håller tummarna för att din häst har nåt helt annat 'enklare' lösbart problem!!
 
hej... jag har erfarenhet av en häst som hade en tumör (i hjärnan tror jag). Vi kunde inte ana något förrän hästen delvis började falla ur men också ha konstig päls. Vinterpäls på sommaren, alldeles tovig och ingen glans alls. När han haft så ett tag fick vetrinären undersöka honom och fann att det var en tumör. Men i övrigt var hans beteende som vanligt.

Jag har erfarenhet från hästar som har olika typer av synfel... på din beskrivning låter det som att hästen har problem med synen. Även här har jag ett exempel om en häst som såg utmärkt men en skada på hornhinnan (tror jag det var) gjorde att det plötsligt blev mörkt då och då (som att världen trillade ner) vilket gjorde att hästen helt plötsligt kunde kasta sig osv.

Tipset till dej är att låta vetrinären undersöka hästens ögon.

Lycka till
 
Låter nästan som cushings på den hästen?

Och tumörer kan ju sitta varsomhelst och ge upphov till de mest mysko saker.
 
Ekförgiftning ger bl.a. dessa konstiga beteénde + - en hel del till. Så har ni inte ek eller haft så kan du utesluta det i allafall.

MVH/
 
Det är lite svårt att veta vad det kan vara. För hon kastar sig absolut inte... Hon är världens snällaste att hålla på med. Det enda som jag har märkt under de 9 år jag skött om henne är att hon ibland kan kasta upp huvudet eller rycka till, då hon står och käkar hö under krubban, eller om man kommer vid huvudet när hon står och käkar vid en vägg.. Men det har hon ju "alltid" gjort.. Så har inte reflekterat över det så mycket.

Ett annat "symptom" är att hon ibland har stannat utanför stalldörren vid insläpp och verkligen sänkt huvudet och kollat ordentligt innan hon gått in..

Kollade hennes syn med en bomullstuss för ett tag sen. Då kastade jag den mot ögat osv, och jag märkte inget konstigt då..

Hon har skimmelcancer, bl.a. i juvret, den har växt lite nu på sistone. Så det kanske kan vara att den tumören påverkat hormonerna på något sätt? Eller så är det någon tumör inne i henne på ett annat ställe. Eller så har hon lite problem med synen. I våras satte jag upp "gardiner" för hennes boxöppning i hennes gamla box, pga myggor etc. Detta tyckte hon var otroligt läskigt och hon följer mig "alltid" annars, vi ledarskapstränar osv och har fullt förtroende för varandra, men detta var alltså något otroligt farligt. Fick henne att gå igenom några gånger dock.

När hon gick igenom grinden i förrgår eller vad det var, så stog hon liksom och tryckte sig mot banden tills de gick av..? Vi har ingen ström på.. Så hon kanske hade tråkigt och tänkte att nämen ser man på.. ;) Hon HAR rymt förut.. Då har hon hoppat "jämfota" och rivit ned hela staketet.. Tror ju att hon är en jätteduktig hopphäst. :smirk: Iof är hon duktig, men att hoppa jämfota över 1.20 meter klarar inte ens hon.. Hehe..

I våras fick hon ett sår på ögat, veterinär lös och kollade med sån här grön vätska, fanns inget hornhinnesår då iaf, på det ögat.. Hm hm..

Svårt detta, men det är ju inget akut iaf, och ja, jag vet inte men visst är jag lite orolig och fundersam, men vad kan jag göra? Mer än att hålla koll och kanske ta ut en veterinär för allmän undersökning.

Cushings syndrom tycker jag också att det låter som, det som någon skrev om. Det har inte min pålla.

Hon var verkligen jättefräsch och som den unga galoppör hon var förut, när jag longerade henne på fälten för några dagar sedan.. Hon var SÅ FIN... Ojoj.. Så så länge som hon inte är hängig och ser ledsen ut, eller matvägrar så är det väl bara att fortsätta rida och så..

Vi har inga ekar i hagen, men fanns i hennes förra hage där hon gick i ca 1 år, men de flesta ekar var avspärrade.

Tar gärna emot fler svar.

MVH Nina
 
Tror inte du behöver oroa dig. Äldre hästar blir lite konstiga och får för sig saker. Precis som gammla människor!! :D Men det betyder ju inte att det är nåt fel. Din häst verkar ju må bra annars, så jag skulle nog inte vara så orolig. Att hon inte gick genom gardinen tycker jag låter som ett sundhetstecken, hästar SKA vara skeptiska, det är så dom överlevar.
 
Ang melanomet vid juvret. Melanom ("skimmelsjuka") är inte en hormonproducerande tumör, så att hon skulle vara påverkad av hormoner pga detta låter inte troligt. Däremot metastaserar melanom emellanåt till ögats iris, där det kan ge problem med synen.

Tumörer kan ju ge vilka symptom som helst, beroende på var de sitter. En generell spridning av tumörer i kroppen brukar yttra sig genom avmagring och glanslös hårrem.

Vad gäller Cushing så är ökad pälssättning, viktminskning, ökat bukomfång, ökad törst och ökad urinmängd andra symptom jämte synproblem.

Om hon tidigare haft problem med ögonen utan att man kunnat konstatera hornhinnesår kan man ju tänka sig att en utökad undersökning av ögonen vore på plats. Vänd dig till djursjukhus där de har speciella resurser för detta.

Lycka till!
 
Det kanske kan vara en tumör.
Men jag tror att sådant beteende oftast har "enklare" orsak.
En "hård" häst som inte visar smärta värst tydligt, som länge gått med ngn sorts fysisk smärta, som inte ryttare/ägare märkt, kan ju till slut reagera på det sättet.
När det till slut börjar göra så in i h-e ont att den inte vet var den ska ta vägen.

Med "hård" häst menar jag inte en tuff och kaxig häst, utan en häst som inte är sjåpig, utan en sådan som härdar ut smärta mkt längre än stora flertalet andra hästar.
Jag har en av varje, en sjåpis som beter sig som om han brutit benet om han kliver fel i hagen, och en annan som inte haltar förrän han inte kan stödja på benet.
Det min ena häst inte bryr sig om, hoppar den andra på tre ben för.
 
Fast min häst visar smärta för minsta lilla.. Hon är rätt sjåpig. Å andra sidan är hon väldigt snäll och tålmodig också.

Men varför skulle en sån smärta ge symptom som att hon ibland inte ser saker, eller inte äter. Och senare är busig, glad och pigg..?

Vette sjutton vad som är fel, men ska ta ut en veterinär för allmän check när min kompis kommit hem, om 1 vecka.
 
Så då kan hon alltså ha ätit dom. Det behöver inte visa sig akut just när de äter utan kan komma som diffusa problem när kroppen försvagas.

Ta blodprover HB, lever och se hur värdena ser ut om ni skall ta ut vet.och kolla upp om hon ser normal ut i sin köldskötel med tanke på den höga kvot hon måste stå på för att må bra, tänker då på ämnesomsättningen.

MVH/
 
Hon står på typ 6,5 nu eller så. Kvoten 7,7 var ju förut med mitt förra hö som hade så mkt protein. Så hon är inte onormal så.

Ska ta ut en veterinär, som jag litar på och tycker är jättebra och KUNNIG, och som också vet hennes "historia". Så får vi se. :crazy: :(
 
Stress kan också ge knepiga symtomer.
Min "klena" häst flippade ur totalt ibland ett tag. Det visade sig att han var enormt stressad av min dåvarande medryttare. Det hela slutade med att hästen blev fullkomligt blockerad, så vi höll på att slå ihjäl oss!
Det för att jag struntat i de andra relativt små "idiotrycken".

Min "hårda" häst blev också helkonstig och började med lite sådana saker som du beskriver. Det visade sig sedan att han hade skitont, det i kombination med att han sköttes helt fel av fodervärden.

Båda hästarna slutade med sina "ryck" när de blev att må bra fysiskt respektive psykiskt igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 397
Senast: FUNNY
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: mily
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 553
Senast: MML
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 356
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp