Konstigt hästbeteende?

Pyttestor

Trådstartare
Min häst är 26 år gammal, lugn och trygg och alltid varit hög i rang, alltid varit en god ledare och alla andra hästar älskar honom :love:
Men! Nu till sommaren så har jag som vanligt tagit med honom till mitt sommarställe där han går med några islandshästar. Allt är frid och fröjd, förutom en häst som det bara inte funkar med och ingen förstår varför!:confused:
Den islandshästen, Ove, är aldrig dum eller sparkas eller någonting men min gamling blir helt galen om dom ska gå i samma hage. Det tar inte ens 1 timme så har min häst gått igenom staketet.:eek:
Vi har stått och tittat vad som händer, men det enda som händer är att Ove går mot min häst med öronen framåt, pigg och glad men min häst tvärvänder och springer åt andra hållet och vägrar komma fram!:confused:Aldrig varit med om nåt liknande och det är som sagt inget bråk. Det går bra med alla dom andra hästarna, men Ove kan han inte dela hage med. Det var likadant förra året.
Funderingar?? Jag har aldrig varit med om nåt liknande och då har jag ändå haft min häst i 14 år och hållit på med hästar i 25 år.
Please help! :bow:
 
Ove? :rofl: Förlåt, men vilket himla roligt namn på en häst! :rofl: För övrigt så vet jag inte... kan det vara något med färgen? Min valack är rent generellt inte rädd för små hästar, så länge de inte är svarta... då DÖR han! Fråga mig inte varför. :confused:
 
Min häst är 26 år gammal, lugn och trygg och alltid varit hög i rang, alltid varit en god ledare och alla andra hästar älskar honom :love:
Men! Nu till sommaren så har jag som vanligt tagit med honom till mitt sommarställe där han går med några islandshästar. Allt är frid och fröjd, förutom en häst som det bara inte funkar med och ingen förstår varför!:confused:
Den islandshästen, Ove, är aldrig dum eller sparkas eller någonting men min gamling blir helt galen om dom ska gå i samma hage. Det tar inte ens 1 timme så har min häst gått igenom staketet.:eek:
Vi har stått och tittat vad som händer, men det enda som händer är att Ove går mot min häst med öronen framåt, pigg och glad men min häst tvärvänder och springer åt andra hållet och vägrar komma fram!:confused:Aldrig varit med om nåt liknande och det är som sagt inget bråk. Det går bra med alla dom andra hästarna, men Ove kan han inte dela hage med. Det var likadant förra året.
Funderingar?? Jag har aldrig varit med om nåt liknande och då har jag ändå haft min häst i 14 år och hållit på med hästar i 25 år.
Please help! :bow:
Synen?
 
Ove? :rofl: Förlåt, men vilket himla roligt namn på en häst! :rofl: För övrigt så vet jag inte... kan det vara något med färgen? Min valack är rent generellt inte rädd för små hästar, så länge de inte är svarta... då DÖR han! Fråga mig inte varför. :confused:

Jag skulle också fundera på färgen, eller om hästen har flugtäcke, huva eller något annat som din häst kan tycka är läskigt?
 
Kan ni rida dem ihop? T.ex. kan ni båda rida på ridbana/i ridhus samtidigt? Kan ni rida ut tillsammans? Eller blir det samma reaktion då också?
 
Skulle gissa på att det är något med Oves utseende som skrämmer honom. Hade en häst en gång som blev helt vettskrämd av en skäckponny. Ändå hade han en skäck som kompis i hagen. Vi red bara samtidigt som ponnyn i ridhus men det var något som skrämde honom. Har ingen aning om vad. Finnns ju någon film om en häst som rider ut och alla hästar som de möter blir vettskrämda av hennes häst.
Jag skulle testa att låta dom hälsa under kontrollerade former, kanske äta några morötter ihop när ni håller i dom så han får se att det inte är någon fara
 
Ove? :rofl: Förlåt, men vilket himla roligt namn på en häst! :rofl: För övrigt så vet jag inte... kan det vara något med färgen? Min valack är rent generellt inte rädd för små hästar, så länge de inte är svarta... då DÖR han! Fråga mig inte varför. :confused:

Haha, han heter igentligen Reifnir, men eftersom alla tycker han är socialt obegåvad så kallas han för Ove Sundberg
Tror inte det är färgen, dom andra hästarna är skäckar och helfärgade om vartannat och det har han aldrig brytt sej om :-/ Han har gått med allt från minishettisar till ardenner i sina dagar men aldrig reagerat såhär förut.
 
Dom har delat hage hemma hos mej och då gick det bra när det bara var dom två. Dom rids ihop hela somrarna utan problem. Det är just dela hage han inte vill :grin:
Ove kanske helt enkelt är efterbliven?? :confused: och enligt min häst skitjobbig och översocial :cautious:
 
Dom har delat hage hemma hos mej och då gick det bra när det bara var dom två. Dom rids ihop hela somrarna utan problem. Det är just dela hage han inte vill :grin:
Ove kanske helt enkelt är efterbliven?? :confused: och enligt min häst skitjobbig och översocial :cautious:


Då har han väl ett rörelsemönster eller beteende socialt i gruppen som din häst reagerar på.

Under ryttare så får de inte ta egna beslut på samma sätt, så antingen märks det inte lika mycket eller så har din häst annat att tänka på då.

Märkligt att de funkar om de bara är två i hagen, men inte i flock?
 
Ja det är jättemärkligt allting. Dom rids ihop utan problem, gnäggar åt varandra från hagarna. Men dela hage går inte! :confused::eek:
Förstår ingenting, min häst får spelet och springer igenom staketet om han måste gå med Ove. :banghead:
 
@Pyttestor din häst är ganska gammal .
Den tappar sin status utifrån mycket gammal även om du själv inte ser ngt för ditt mänskliga öga än så länge .
En annan häst plockar dock upp detta snabbt .

Utifrån beteendet och att din äldre häst uttrycker sig så hade jag inte haft honom i den hagen med den indviden.

Det spelar ingen roll hur de "kommer överrens" under ryttare på uteritt . Detta har typ inget att göra alls med hur hästarna fungerar i hagen .
 
Ja det är jättemärkligt allting. Dom rids ihop utan problem, gnäggar åt varandra från hagarna. Men dela hage går inte! :confused::eek:
Förstår ingenting, min häst får spelet och springer igenom staketet om han måste gå med Ove. :banghead:

Tillägg : det är inget konstigt:"jättemärkligt"
Hästarna har en relation ändå de är flockdjur och inte fiender till liv och kniv även när de gör upp om rang .
Din gamla häst som tidigare hållit rangen, har stött på en annan individ som nu vill ha den rangen /rollen.

De är ändå så att individer emellan har de en relation.

Men som sagt : utifrån det du redovisar: låt din fina gamle vän slippa att gå i hage med denne . Då slipper ni skador och dåligt mående för hästen i fråga ! Din gamle häst springer igenom staketet för att den inte fixar längre att vara högst i rang som den tidigare varit nu med en annan häst som tar den positionen .

Låt den slippa att bli jagad genom staket osv är mitt råd .. Alla inkl hästen, du, och övriga kommer må bättre utifrån läget med just din senior .
 
Senast ändrad:
Ove? :rofl: Förlåt, men vilket himla roligt namn på en häst! :rofl: För övrigt så vet jag inte... kan det vara något med färgen? Min valack är rent generellt inte rädd för små hästar, så länge de inte är svarta... då DÖR han! Fråga mig inte varför. :confused:

Han heter igentligen Reifnir men han är socialt obegåvad enligt alla och lite...speciell...:laugh: så vi kallar honom för Ove Sundberg :D:p
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 228
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp