Konsumentköplagen?

Vidstige

Trådstartare
Om man köper eller säljer en häst som är momsad och den andra parten är privatperson, är det alltid konsumentköplagen som gäller då eller finns det kryphål så att köplagen i stället gäller?
 
Om man köper eller säljer en häst som är momsad och den andra parten är privatperson, är det alltid konsumentköplagen som gäller då eller finns det kryphål så att köplagen i stället gäller?
Om ett avtal sluts mellan någon i sin roll som näringsidkare och en privatperson så är det konsumentköplagen som gäller
 
Räknas man då alltid som näringsidkare även om företaget är väldigt litet som på hobbynivå?
Jag har en bekant som påstår att köplagen gäller om man inte har större verksamhet!
 
Studsa tillbaka frågan och berätta att det inte är din uppfattning. Vad stöder sig bekanten på när denne påstår att det finns undantag? Några sådana undantag finns nämligen inte i lagtexten (läs gärna igenom själv)

Tröttnar man på att diskutera kan man alltid säga "jag delar inte din uppfattning, då får vi gå till Tingsrätten och se vad de anser"
 
Räknas man då alltid som näringsidkare även om företaget är väldigt litet som på hobbynivå?
Jag har en bekant som påstår att köplagen gäller om man inte har större verksamhet!
Så länge ena parten sluter avtalet i form av näringsidkare så spelar det ingen roll hur litet företaget är. Det är konsumentköplagen som gäller.

Alltså: så länge hästen anses vara en del av personens företag så anses denna vara näringsidkare vid avtalsslutandet.

/Affärsjurist med inriktning avtalsrätt
 
Jag har heller aldrig hört talas om att det finns undantag.

Sedan är det frågan om det spelar någon roll i det aktuella fallet. Det finns några avgörande skillnader, men även köplagen ger rättigheter och skyldigheter åt båda parter.

För tydlighets skull; konsumentköplagen gäller när en konsument (ej näringsidkare) köper något av en näringsidkare. Om näringsidkaren köper något från en privatperson är den inte applicerbar på något sätt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 449
Juridik & Ekonomi Kort fråga. (Eftersom konsumentrådgivare el liknande är lediga över helgen) Begagnad bil (årsmod 2011) köpt av bilhandlare för ca 5...
Svar
5
· Visningar
831
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 855
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Om man har kommit överens om att köpa en häst, ett köpeavtal har upprättats och en del av betalningen är erlagd. Kan då försäljaren helt...
Svar
10
· Visningar
1 919
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp