Kontakt med munnen?

Jag vill inte vara den som är den, men 2,54 in i filmen tycker jag hästen t o m försöker slå sig fri från stången. Jag var inte där, så jag säger bara vad jag ser på filmen.

+ @fio Gud vad intressant!! Fast denna tråden kanske kommer ryka snart? Jag har ju alltid velat diskutera med bilder/filmer men det blir ju alltid svårt om man inte själv har något att visa (hehe) just för att jag vill veta vad folk faktiskt tycker de ser o inte.

Jag tycker Pers hand är lång ifrån oberoende o det ser lite hejsansvejsan ut (föredrar tex Gräf o Klimke) MEN jag tycker det ser betydligt trevligare ut för hästens del än mycket av världseliten om jag ska dra in @fio s jämförelse. Mindre spänt liksom, mindre press/krav från sträckt tygel o skänkel/sporre samt att hästen får göra fel utan att det ser ut att bli "kris o panik".

Men jag gissar att vi eg inte får diskutera detta på detaljnivå o att jag inte heller får lägga in en film på ngt jag gillar mindre o peka på varför? Får väl vänta tills mitt trehundrasjuttioelfte liv när jag kanske lärt mig rida på den nivån så jag kan dissekrera mig själv :D
 
Jag hittade denna, http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/per-waaler-rider-grand-prix-med.htm, så en tävling bör han ha genomfört på dispens.

Fast nä, dispens innebär att man får lov att vara med och tävla trots att du använder något som inte ryms inom regelverket. Hade dispensen beviljats hade hans resultat fått räknas med i tävlingen.

Det står ju i artikeln oxå!

Har ansökt om dispens
Per har sökt dispens för att få rida bettlöst, då hans häst har en skada i munnen som gör att hon inte kan ridas med bett. Men han har ingen större förhoppning om ett positivt besked.
– Så jag kontaktade arrangören i Laholm och frågade om jag fick komma och göra en uppvisning bettlöst och med sidepull. För mig är det viktigt att få visa upp att det går.

Vill få till en förändring – för hästarnas skull
Tio minuter före Grand Prix-klassens start på söndag, närmare bestämt 14.20, rider Per in på banan med Welba. De kommer att göra Grand Prix-programmet och bli bedömda av domarna, men resultatet räknas inte i tävlingen.



Dock fattar jag inte riktigt varför det är viktigt att visa att det går? Har någon sagt att det inte går? Varför skulle det inte gå?
 
Mitt misstag. Skummade bara.

Det handlar väl inte bara om att visa att det går. Det handlar väl om att få till en ändring i reglerna.
 
Mitt misstag. Skummade bara.

Det handlar väl inte bara om att visa att det går. Det handlar väl om att få till en ändring i reglerna.

Ja men han skrev ju att det var viktigt för honom att visa att det går? Har någon tvivlat på det liksom? Jag ser egentligen ingen anledning till att inte ge honom dispens, hästen har bevisligen en munskada och han kan bevisligen utbilda sina hästar både på och utan bett!
 
Ja men han skrev ju att det var viktigt för honom att visa att det går? Har någon tvivlat på det liksom? Jag ser egentligen ingen anledning till att inte ge honom dispens, hästen har bevisligen en munskada och han kan bevisligen utbilda sina hästar både på och utan bett!

Det finns väl folk som tvivlar på allt.
För honom tror jag inte det handla om bara hans häst utan den allmänna inställningen till bett inom dressyrvärlden. Det är så jag uppfattat det.
 
Det finns väl folk som tvivlar på allt.
För honom tror jag inte det handla om bara hans häst utan den allmänna inställningen till bett inom dressyrvärlden. Det är så jag uppfattat det.

Det är möjligt, men jag håller fast vid att bett är ett väldigt avslöjande verktyg för att se att hästen är korrekt utbildad. Det är fritt fram för vemsomhelst att rida bettlöst så länge dom inte tävlar dressyr. Förstår inte varför tävling i dressyr ska vara det primära för just dessa människor?
 
Det är möjligt, men jag håller fast vid att bett är ett väldigt avslöjande verktyg för att se att hästen är korrekt utbildad. Det är fritt fram för vemsomhelst att rida bettlöst så länge dom inte tävlar dressyr. Förstår inte varför tävling i dressyr ska vara det primära för just dessa människor?

Tror dressyren kom till dessa människor först. Bett eller inte bett kom nog senare.
 
Det finns väl folk som tvivlar på allt.
För honom tror jag inte det handla om bara hans häst utan den allmänna inställningen till bett inom dressyrvärlden. Det är så jag uppfattat det.

Det handlar inte om tvivel men alla ? fattar väl att det finns en anledning till att han rider och utbildar på bett och bara visar upp det han får fram med hjälp av bettet på uppvisningar.
Sedan är handhjälperna med bett och utan bett väl så hårda emellanåt, jo jo.....
 
Nä en överdomare som inte gjorde sitt jobb och en ryttare som inte har respekt för TR.

Fio svarade mig tidigare och påpekade att det bara var en uppvisning så det var väl varken det ena eller det andra av det du nämner.

Att utmana TR är väl inte samma sak som att inte respektera reglerna.
Även TR bör väl utvecklas och förändras.
 
Det handlar inte om tvivel men alla ? fattar väl att det finns en anledning till att han rider och utbildar på bett och bara visar upp det han får fram med hjälp av bettet på uppvisningar.
Sedan är handhjälperna med bett och utan bett väl så hårda emellanåt, jo jo.....

Jag förstår inte första meningen.
Jag har inga åsikter om hans ridning. Det är jag inte byxad att ha.
 
Fio svarade mig tidigare och påpekade att det bara var en uppvisning så det var väl varken det ena eller det andra av det du nämner.

Att utmana TR är väl inte samma sak som att inte respektera reglerna.
Även TR bör väl utvecklas och förändras.

Det var ingen uppvisning. Det var på en tävlingsplats där man enligt TR inte får ha sina hästar utan iaf huvudlag MED bett.
Varför ska hans häst få vara utan bett men inte andras?, det du kallar utmana TR kan och borde ge en avstängning/gult kort om ryttaren vägrar rätta felet.Det ska väl vara lika för alla???
 
Ang tråden så fick jag en sådan cool aha-upplevelse senaste (för länge sedan...) träningen. Jag hatar att skritta, är värdelös på det. Min häst hatar verkligen min hand när vi inte kan maskera det med lite fart. Så det är ju bra att jag tvingas öva under uppsikt (jag vet inte hur många pass hemma jag tänkt jag ska öva på att korta tyglarna men det händer liksom inte för jag är så lycklig att jag äntligen börjar lära mig skritta på lång tygel åtm) när hästen varit ofräsch och skullat skritta.

I alla fall. När jag den där lilla biten faktiskt fick till min arma kropp och mina händer och hade turen att hästkraken för tillfället inte var helt less utan gav mig direkt feedback (min tränare säger han gör det hela tiden men min hjärna vill fortf tycka att ibland är han bara SÅ less på matte att han gett upp, hehe) så fick jag äntligen nog faktiskt den där känslan av att hästen verkligen gick fram till bettet. Han verkligen tog oss båda framåt och blev nöjd med min hand. Den känslan var på ett vis ganska olik tidigare känsla där kontakten ändå känts bra. Det kändes som att han äntligen hade (den stunden) förtroende för min hand och då var det också mycket lättare för mig att faktiskt kunna ha en bra hand. Jag var liksom inte rädd att förstöra, störa eller bara att ha fel strategi med målet hos just kontakten med munnen.

Jag kände mig efter det ännu mer övertygad om att kontakten är något som man faktiskt får, inte något man bestämmer så mycket själv. Eller ja, man får den kontakten man förtjänar helt enkelt. Innan har jag liksom inte kommit längre i min tanke än att jag tar den kontakten jag vill ha o sedan rider jag så bra jag kan för att få en bra känsla i hela kroppen o då kommer suget framåt på köpet. Mer fokus för mig på vad jag kan erbjuda hästen för att få det jag vill ha i denna frågan känner jag fattats just hos mig.
 
Fio svarade mig tidigare och påpekade att det bara var en uppvisning så det var väl varken det ena eller det andra av det du nämner.

Att utmana TR är väl inte samma sak som att inte respektera reglerna.
Även TR bör väl utvecklas och förändras.

Ja det finns mycket mossigt i TR absolut, dock tvivlar jag att just bett skippas av rätt anledning. Klart att det finns en del hästar som pga skada och annat inte kan ha bett, men att var och varannan hobbyhäst inte kan ha bett köper jag inte! Där handlar det mer om ryttarens brister.
 
Det var ingen uppvisning. Det var på en tävlingsplats där man enligt TR inte får ha sina hästar utan iaf huvudlag MED bett.
Varför ska hans häst få vara utan bett men inte andras?, det du kallar utmana TR kan och borde ge en avstängning/gult kort om ryttaren vägrar rätta felet.Det ska väl vara lika för alla???

Jag vet inte mer än vad som står här, http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/per-fick-staende-ovationer-av-domaren.htm, och där står det att han kunde rida bettlöst då det var en uppvisning.
 
Ja det finns mycket mossigt i TR absolut, dock tvivlar jag att just bett skippas av rätt anledning. Klart att det finns en del hästar som pga skada och annat inte kan ha bett, men att var och varannan hobbyhäst inte kan ha bett köper jag inte! Där handlar det mer om ryttarens brister.

Jag tänker att det finns väl rätt mkt en ryttare borde kunna innan den ens borde rida med bett så varför inte ha det valfritt i lägre klase åtm?

En fråga till er kunniga, tror ni risken är att domaren inte ser brister hos ekipaget för stt de döljs när de rider utan bett? Jag köper helt att man som ryttare kan ha brister som gör att hästen går betydligt bättre utan bett men menar ni att domaren inte skulle kunna/få svårt att se o bedöma det?
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 851
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 465
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
799
Senast: tuaphua
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp