Kontakt med munnen?

Jag tänker att det finns väl rätt mkt en ryttare borde kunna innan den ens borde rida med bett så varför inte ha det valfritt i lägre klase åtm?

En fråga till er kunniga, tror ni risken är att domaren inte ser brister hos ekipaget för stt de döljs när de rider utan bett? Jag köper helt att man som ryttare kan ha brister som gör att hästen går betydligt bättre utan bett men menar ni att domaren inte skulle kunna/få svårt att se o bedöma det?

Varför inte lära sig rida INNAN man ger sig ut på tävling? Varför denna tävlingshets?
 
@the_connemara varför hängde du inte i alla dessa trådar för 5-10 år sedan? Det är ingen som orkar upprepa de diskussionerna längre som du vill ha nu! :D
 
Varför inte lära sig rida INNAN man ger sig ut på tävling? Varför denna tävlingshets?

Du DET undrar jag också!!! Men uppenbarligen så tävlar ju folk. Och jag tänker att vill en del av dem skona deras hästars munnar så why not typ. Jag tycker alltså det finns ganska många saker domaren borde kunna se/fokusera på/blabla osv innan man liksom ens kommer till kontakten med bettet. Tänker lite i dressyrryttartestbanorna. Eller ja allmänt bara sitsfokus. Snarare frågan "Vilken kontakt erbjuder ryttaren hästen" (vilket ju är helt oberoende av betsling) på den lägsta nivån. Alltså känns för mig då bett/bettlöst som en lite sekundär fråga. Men jag är liksom inget proffs. Jag kan fatta att man vill ha en röd tråd men alltså den börjar ju i att ryttaren öht kan sitta på sin häst i hyfsat balans o det lär ju domaren kunna bedöma oavsett vad hästen /inte) har i munnen tänker jag?
 
@the_connemara varför hängde du inte i alla dessa trådar för 5-10 år sedan? Det är ingen som orkar upprepa de diskussionerna längre som du vill ha nu! :D

Nej men ni är jävligt bra på att upprepa allt annat så varför inte mina konkreta frågor nu då?? :rofl: Jag vet inte om jag visste att man kunde tävla dressyr då :angel:

Eller vänta! Det borde varit när jag o min stackars då unghäst faktiskt skulle ställa upp för klubben o rida i Div 2 laget när vi hade seriösa problem att ens hålla oss inom ett staket i galopp. Jag kanske helt enkelt inte kommit så långt i mina tankebanor då och mitt nuvarande jag hade behövt ställa dessa frågor till mitt dåvarande jag :angel:
 
Nej men ni är jävligt bra på att upprepa allt annat så varför inte mina konkreta frågor nu då?? :rofl: Jag vet inte om jag visste att man kunde tävla dressyr då :angel:

Eller vänta! Det borde varit när jag o min stackars då unghäst faktiskt skulle ställa upp för klubben o rida i Div 2 laget när vi hade seriösa problem att ens hålla oss inom ett staket i galopp. Jag kanske helt enkelt inte kommit så långt i mina tankebanor då och mitt nuvarande jag hade behövt ställa dessa frågor till mitt dåvarande jag :angel:



Haha nej, det finns inga sådana diskussioner här längre! Har nog inte funnits på minst 5 år iallafall!
 
Jovisst, efter att ha utbildat på bett, hur svårt är det då att rida utan, ibland? och spänna bågen bakom kulisserna nästa dag med bettet?

Men varför är du så otroligt på och fyrkantig i hur du tolkar diskussioner av denna typ ?
Det är ju jättebra och insiktsfulla och seriösa reflektioner från alla håll som verkligen dessutom är intresserade av just diskussion ?
Jag upplever oftast att du inte är mottaglig för olika åsikter alls även när diskussion är en enligt mig produktiv sådan ???
 
Du DET undrar jag också!!! Men uppenbarligen så tävlar ju folk. Och jag tänker att vill en del av dem skona deras hästars munnar så why not typ. Jag tycker alltså det finns ganska många saker domaren borde kunna se/fokusera på/blabla osv innan man liksom ens kommer till kontakten med bettet. Tänker lite i dressyrryttartestbanorna. Eller ja allmänt bara sitsfokus. Snarare frågan "Vilken kontakt erbjuder ryttaren hästen" (vilket ju är helt oberoende av betsling) på den lägsta nivån. Alltså känns för mig då bett/bettlöst som en lite sekundär fråga. Men jag är liksom inget proffs. Jag kan fatta att man vill ha en röd tråd men alltså den börjar ju i att ryttaren öht kan sitta på sin häst i hyfsat balans o det lär ju domaren kunna bedöma oavsett vad hästen /inte) har i munnen tänker jag?

Jag håller för det första helt med om att man inte måste tävla. Jag har själv valt att inte göra det(ev kanske jag gör det framöver). Man kan rida för tränare och göra annat och fortf utvecklas. Vill man bli bedömd kan man väl rida tävlingsträning för domare.

Jag tror betygrejen är lika mycket en säkerhetsfråga. Och då en fråga om att folk som inte är så kunniga eller har så väldresserade hästar inte klarar av att kontrollera sin häst på tävlingsplats utan bett.

Då kan man ju tycka att folk borde träna på det innan de åker och tävlar, kunna leda och rida sin häst under rimligt kontrollerade former.
Men det gör inte alla.
Regler måste vara utformade så att inte ens idioter gör fel.
 
Men varför är du så otroligt på och fyrkantig i hur du tolkar diskussioner av denna typ ?
Det är ju jättebra och insiktsfulla och seriösa reflektioner från alla håll som verkligen dessutom är intresserade av just diskussion ?
Jag upplever oftast att du inte är mottaglig för olika åsikter alls även när diskussion är en enligt mig produktiv sådan ???

Har skrivit hur många ggr som helst att jag inte är emot bettlöst men här påstod någon att han fått dispens- det har han inte- och dessutom svarade jag att det ska vara lika, får en rida, handha sin häst bettlöst på tävling så ska alla få det.
Och ja, jag har svårt för de som applåderar bettlöst som om det alltid är bettlöst och bettlöst är bäst, jo jag har svårt o se svårigheten med att rida med grimma eller liknande alltså utan bett emellanåt. Det svåra, omöjliga ? (då ingen vet någon) är att rida bettlöst full time och komma upp i klasserna.

Får gärna bli bettlöst på tävling men då ska alla ha den möjligheten, och så får TR ändras såklart i flera avseenden. Men lika.

Och du är rätt snar att klaga över andras inlägg typ, men inte skriver jag det till dig- egentligen.
 
@ginnies ok . Har nog blivit ngt missförstånd om du tolkade min reflektion som att den just gällde bettlöst :confused:

Jag är kritisk absolut, allmänt .
 
Jag håller för det första helt med om att man inte måste tävla. Jag har själv valt att inte göra det(ev kanske jag gör det framöver). Man kan rida för tränare och göra annat och fortf utvecklas. Vill man bli bedömd kan man väl rida tävlingsträning för domare.

Jag tror betygrejen är lika mycket en säkerhetsfråga. Och då en fråga om att folk som inte är så kunniga eller har så väldresserade hästar inte klarar av att kontrollera sin häst på tävlingsplats utan bett.

Då kan man ju tycka att folk borde träna på det innan de åker och tävlar, kunna leda och rida sin häst under rimligt kontrollerade former.
Men det gör inte alla.
Regler måste vara utformade så att inte ens idioter gör fel.

Det där har jag tänkt på en hel del iom att WE får ha sina hästar i grimma o kedja men inte vi som rider fälttävlan (eller för all del hopp o dressyr kan ju också ha långa dagar).

Jag tycker problemet är skitlätt att lösa. Det farliga är lösa hästar. Sätt böter på lösa hästar :idea: Eller gult kort eller vad man nu har för system/inför något vettigt.
 
Det där har jag tänkt på en hel del iom att WE får ha sina hästar i grimma o kedja men inte vi som rider fälttävlan (eller för all del hopp o dressyr kan ju också ha långa dagar).

Jag tycker problemet är skitlätt att lösa. Det farliga är lösa hästar. Sätt böter på lösa hästar :idea: Eller gult kort eller vad man nu har för system/inför något vettigt.

Är väl inte så konstigt, WE tävlingarna har typ 7 anmälningar :D Min WE tävling här i oktober blev inställd pga 3 anmälda :mad:
 
Är väl inte så konstigt, WE tävlingarna har typ 7 anmälningar :D Min WE tävling här i oktober blev inställd pga 3 anmälda :mad:

+@the_connemara
Fast jag var på någon westerntävling med några hundra startande iaf. Och boende/camping och eventpark och shoppingområde ca 50 m från banan. Fanns bla mekanisk tjur 50 m från banan.

De hade boskap inne på banan och flera ekipage red fram inne på banan medan någon tävlade. På banan fanns också en pickis med domare, några funktionärer till häst och några utan.

Där tränsade man av i för domaren för att visa trut och bett.

Och man kan inte skylla på slöa westernhästar här. De här som vallar kor är det drag i.
Däremot var de uppfostrade på ett annat vis.
Då går det. Även med dressyrhalvblod tex.
 
Det står att han hade dispens också och det hade han inte,.

Där är en rättelse gällande föregående artikel under bilderna:
Rättelse: I en tidigare version av artikeln stod det att Per Waaler hade fått dispens att rida programmet bettlöst. Någon sådan dispens har dock inte utfärdats av Svenska Ridsportförbundet, därför kunde inte de svenska domarna döma ritten. Sue McMahon, som gästade från Storbritannien, kunde däremot välja att ge en bedömning.
 
+@the_connemara
Fast jag var på någon westerntävling med några hundra startande iaf. Och boende/camping och eventpark och shoppingområde ca 50 m från banan. Fanns bla mekanisk tjur 50 m från banan.

De hade boskap inne på banan och flera ekipage red fram inne på banan medan någon tävlade. På banan fanns också en pickis med domare, några funktionärer till häst och några utan.

Där tränsade man av i för domaren för att visa trut och bett.

Och man kan inte skylla på slöa westernhästar här. De här som vallar kor är det drag i.
Däremot var de uppfostrade på ett annat vis.
Då går det. Även med dressyrhalvblod tex.

Internationellt får du promenera och hantera hästen i grimma på tävlingsplatsen. Det är ju bara enligt Tr.
 
+@the_connemara
Fast jag var på någon westerntävling med några hundra startande iaf. Och boende/camping och eventpark och shoppingområde ca 50 m från banan. Fanns bla mekanisk tjur 50 m från banan.

De hade boskap inne på banan och flera ekipage red fram inne på banan medan någon tävlade. På banan fanns också en pickis med domare, några funktionärer till häst och några utan.

Där tränsade man av i för domaren för att visa trut och bett.

Och man kan inte skylla på slöa westernhästar här. De här som vallar kor är det drag i.
Däremot var de uppfostrade på ett annat vis.
Då går det. Även med dressyrhalvblod tex.

Jag vet. Tog bara WE som exempel då det kändes "närmst". Distans likaså. Jag tycker det borde i föras i alla grenar så hästar faktiskt blir hanterbara. Helt ärligt så tycker jag det är ett skämt att vi tillåts ha så dålig koll på ett sådant stort flyktdjur.
 
Rätta mig gärna om jag har fel, men det jag har hört som anledning till tränskravet på tävlingsplatsen är att det får folk att tränsa sina hästar i kärran innan de går ut. Annars utgör själva bytet från grimma till träns en möjlighet för hästen att komma lös. Alltså i första hand inte att man har så mycket mer kontroll med träns istället för grimma, istället är det själva bytet som anses utgöra en risk för att hästen kommer lös.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 739
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: tuaphua
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: Nepenthe
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 209
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp