Kontakt med svenskar i Tyskland

Tessani

Trådstartare
Min dotter har fått ett "drömjobb" i norra Tyskland där hon rider flera hästar om dagen!
Det finns bara ett problem, när hon är klar i stallet strax efter lunchtid så känner hon sig isolerad på gården som ligger avsides! De människor som finns är i medelåldern, snälla men kanske inte så roliga för en tjugoåring! Finns det något forum för svenska hästtjejer/ aupair eller annat ?
 
Jag var i precis samma sits när jag jobbade i Tyskland, då utanför Düsseldorf. Jag löste det genom att först gå en tyska kurs, det var säkert 2/3 unga människor på kursen, främst ungdomar från Polen som åkte till Tyskland för att jobba ihop lite pengar (typ som svenskar åker till Norge). Det räcker egentligen med att man träffar 1-2 personer, för de i sin tur känner någon osv.
Jag har aldrig haft svårt att prata med nya människor heller, så det har ju varit en stor fördel, vet inte hur din dotter är, men tipsa henne om att först ta en tyska-kurs! Jag kan nästan garantera att hon kommer träffa många i samma ålder på kursen, och när hon känner sig säker i språket så är det ju enklare att komma ut till stan och träffa människor där. Hon kan ju testa att gå andra kurser, gympass, träningsgrupper med hästarna, engagera sig i olika organisationer... Det tar egentligen aldrig slut, men första stegen kan vara lite knepiga :)

Hoppas hon trivs i Tyskland, det är världens bästa erfarenheter och sjukt bra att ha i CV:t med, oavsett om hon vill jobba med hästar eller inte i framtiden! :)
 
Min dotter har fått ett "drömjobb" i norra Tyskland där hon rider flera hästar om dagen!
Det finns bara ett problem, när hon är klar i stallet strax efter lunchtid så känner hon sig isolerad på gården som ligger avsides! De människor som finns är i medelåldern, snälla men kanske inte så roliga för en tjugoåring! Finns det något forum för svenska hästtjejer/ aupair eller annat ?
Det var samma gör mig när jag var ny, men jag har lärt känna andra beridare och hästmänniskor från olika länder vid det här laget. Det tog kanske 2 månader innan jag hade fick bra vänner.

Så mitt tips är att leta bland hästfolk i stallet eller i andra stall dit hennes arbetsplats har en koppling.
 
Tycker inte att man ska försöka umgås med svenskar när man bor utomlands. Då lär man sig aldrig språket på samma sätt. Tycker att du har fått bra tips ovan :) !
 
Svenska kyrkan finns dock bara (så vitt jag vet) i Hamburg här i norra Tyskland. Här där jag bor finns de inte representerade. Kollade de finns i Hamburg, Frankfurt, Berlin och München.

Själv tillhör jag dom som inte umgås med svenskar när jag bor utomlands och på så sätt har jag mycket snabbt lärt mig språket. Jag var liksom tvungen att tala tyska från dag 1.
 
Min dotter har fått ett "drömjobb" i norra Tyskland där hon rider flera hästar om dagen!
Det finns bara ett problem, när hon är klar i stallet strax efter lunchtid så känner hon sig isolerad på gården som ligger avsides! De människor som finns är i medelåldern, snälla men kanske inte så roliga för en tjugoåring! Finns det något forum för svenska hästtjejer/ aupair eller annat ?

Jag har många kontakter i Tyskland till stall och hästmänniskor. Om din dotter vill, kan hon meddela vart hon är i Tyskland och kanske jag känner någon i närheten.
 
Min dotter har fått ett "drömjobb" i norra Tyskland där hon rider flera hästar om dagen!
Det finns bara ett problem, när hon är klar i stallet strax efter lunchtid så känner hon sig isolerad på gården som ligger avsides! De människor som finns är i medelåldern, snälla men kanske inte så roliga för en tjugoåring! Finns det något forum för svenska hästtjejer/ aupair eller annat ?
Det finns även en grupp på Facebook som heter svenskar i Tyskland. Där kan hon också kolla
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 485
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 472
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 776
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp