Kontinentalsäng eller dubbla ramsängar?

cherie

Trådstartare
Jag och sambon ska köpa ny säng men detta är ju en djungel. Vår budget är väl max 20 000. Det känns som jag fortfarande är på första steget - kontinental eller ramsäng? Jag är väldigt känslig för gropar och sättningar vilket jag förstått att kontinentalsängar lider mer av (de går ju inte heller att vända fram och tillbaka på samma sätt som en ramsäng för att jämna ut sättningen?) men samtidigt sover jag och sambon i princip uteslutande i mitten av sängen ihoptrasslade (ibland tillsammans på ena sidan). Och hur bra är det för kroppen att jämt ligga i skarven mellan ramsängarna?

Och sen behöver jag bara allmänna tips vad man ska tänka på :) Hur resonerade ni som köpt ny säng?
 
Jag och sambon ska köpa ny säng men detta är ju en djungel. Vår budget är väl max 20 000. Det känns som jag fortfarande är på första steget - kontinental eller ramsäng? Jag är väldigt känslig för gropar och sättningar vilket jag förstått att kontinentalsängar lider mer av (de går ju inte heller att vända fram och tillbaka på samma sätt som en ramsäng för att jämna ut sättningen?) men samtidigt sover jag och sambon i princip uteslutande i mitten av sängen ihoptrasslade (ibland tillsammans på ena sidan). Och hur bra är det för kroppen att jämt ligga i skarven mellan ramsängarna?

Och sen behöver jag bara allmänna tips vad man ska tänka på :) Hur resonerade ni som köpt ny säng?

Jag köpte en kontinentalsäng (ekens säng) för typ 3 år sen. Mitt bästa köp ever. Sover gott i den och det är så skönt att inte hamna i skarven. Mitt tips är att ta hjälp och att prova många olika sängar! Efter ett tag känner man vad man gillar och inte!
 
Jag har en kontinentalsäng med en fast- och en medelhård resårbotten + en hel dyna över det och en memoryfoam bäddmadrass, funkar hur bra som helst. :)
 
Vi bokade en sängprovning på Sova. Det var faktiskt riktigt bra. Vi fick information om och provligga olika typer av sängar. Det kostar ingenting och är inget köptvång. Vi köpte en kontinentalsäng sen och är jättenöjda med den. Vi valde bort sänggavel för att istället lägga mer krut på själva sängen.
 
@hvala Bokade ni det? Jag köpte också på Sova, provlåg flera sängar i samråd med anställda men hade inte bokat något. Nog fattar de väl att vilken kund som helst behöver prova när man köper säng för tiotusentals kronor? Det låter mest som ett sätt att få folk att känna sig tvingade att köpa även de säger att det inte är något köptvång (hur det nu skulle kunna vara det ... Jag är inte jätteimponerad av Sova, nej ;))
 
Ville prisklass låg era sängar på? Och hur ska man tänka med zon-sängar? Bu eller bä?
 
@hvala Bokade ni det? Jag köpte också på Sova, provlåg flera sängar i samråd med anställda men hade inte bokat något. Nog fattar de väl att vilken kund som helst behöver prova när man köper säng för tiotusentals kronor? Det låter mest som ett sätt att få folk att känna sig tvingade att köpa även de säger att det inte är något köptvång (hur det nu skulle kunna vara det ... Jag är inte jätteimponerad av Sova, nej ;))
Ja vi bokade. Vi hade rabatt via Villaägarna och man var tvungen att boka provning för att få rabatten. Det kändes rätt fånigt men det var verkligen bra. Då kunde vi avskriva de typer av sängar vi inte gillade (Tempur/memory foam, Hästens/naturmaterial), vi fick beskrivet hur sängarna var uppbyggda och vad som skiljde dem åt osv. Vi var till 4-5 butiker och provade sängar på egen hand innan sängprovningen men fastnade inte för någon då.
 
Jag och sambon ska köpa ny säng men detta är ju en djungel. Vår budget är väl max 20 000. Det känns som jag fortfarande är på första steget - kontinental eller ramsäng? Jag är väldigt känslig för gropar och sättningar vilket jag förstått att kontinentalsängar lider mer av (de går ju inte heller att vända fram och tillbaka på samma sätt som en ramsäng för att jämna ut sättningen?) men samtidigt sover jag och sambon i princip uteslutande i mitten av sängen ihoptrasslade (ibland tillsammans på ena sidan). Och hur bra är det för kroppen att jämt ligga i skarven mellan ramsängarna?

Och sen behöver jag bara allmänna tips vad man ska tänka på :) Hur resonerade ni som köpt ny säng?
Har ni redan en säng? Det kan funka att bara byta bäddmadrass på en äldre säng, upptäckte vi nu i sommar. Vi trodde vår säng var kass, men så testade vi att köpa en ny memory foam-bäddmadrass och sängen blev då helt underbart behaglig att sova i igen... :)
 
Ja vi bokade. Vi hade rabatt via Villaägarna och man var tvungen att boka provning för att få rabatten. Det kändes rätt fånigt men det var verkligen bra. Då kunde vi avskriva de typer av sängar vi inte gillade (Tempur/memory foam, Hästens/naturmaterial), vi fick beskrivet hur sängarna var uppbyggda och vad som skiljde dem åt osv. Vi var till 4-5 butiker och provade sängar på egen hand innan sängprovningen men fastnade inte för någon då.
Ja, var det förutsättningen för rabatten så förstår jag ju. Men de där beskrivningarna fick jag också. Och jag avskrev också Tempur och Hästens efter provligg, det har jag ångrat många gånger för båda hade nog varit bättre än den jag valde (Carpe Diem). Har fått köpa till en Tempurmadrass för att få den dräglig.
 
Ja, var det förutsättningen för rabatten så förstår jag ju. Men de där beskrivningarna fick jag också. Och jag avskrev också Tempur och Hästens efter provligg, det har jag ångrat många gånger för båda hade nog varit bättre än den jag valde (Carpe Diem). Har fått köpa till en Tempurmadrass för att få den dräglig.
Men då har du ju i princip gjort en sängprovning, bara att du inte hade bokat i förväg. Trist om det inte blev bra för dig! Men menar du att det var Sovas personal som gjorde att du valde fel säng för dig eller vad?
 
Men då har du ju i princip gjort en sängprovning, bara att du inte hade bokat i förväg. Trist om det inte blev bra för dig! Men menar du att det var Sovas personal som gjorde att du valde fel säng för dig eller vad?
Nejdå, absolut inte deras fel. Men jag behöver sova flera nätter i en säng för att kunna avgöra om den är bra för mig eller inte. Det visste jag dessvärre inte då.
 
@bettysmatte Det är ett alternativ vi funderat på (då vi hatar vår nuvarande bäddmadrass som är exakt en sån du har :D) men det är ramsängar vi har och tror nog jag lutar åt att jag vill ha en kontinental ändå.
 
Vi var på SOVA och Sängjätten idag men jag blir nästan avskräckt av försäljarna. Jag tycker inte det känns som man riktigt kan lita på dem när man vet att de jobbar delvis på provision, gör mer vinst på vissa sängar osv. På Sova fanns det inte så många kontinentalsängar inom vår prisklass så det var inte så svårt (men googlade sedan på en jensen-säng jag tyckte var skön men som folk tydligen har haft problem med stora sättningar i efter bara nåt år). På Sängjätten fick vi bara pröva tre sängar (fast det fanns fler i vår prisklass) och det var som att försäljaren direkt gjorde en deal åt oss på en av sängarna (som jag egentligen inte tyckte så mycket om). Kände mig nästan taskig när jag tackade nej eftersom han redan pratade som om vi köpt den.

En jäkla djungel det här alltså. Och det viktigaste för mig när jag köper såhär dyr säng är nästan att den HÅLLER FORMEN, men hur ska jag veta det...
 
Det går absolut att vända på madrasserna i en kontinentalsäng. Dock lite krångligare :)
Men det går ju att vända på den stora bäddmadrassen och oftast så har man väl två mellanbottnar (iaf de jag kollade på som inte är jättedyra) i ett stort fodral, de går ju att ta ur och vända på om man vill.

Jag köpte kontinentalsäng senast, köpte på Mio och blev jättenöjd. Tyckte de hade lite mer spridning på priser än tex SOVA som ju mest har dyrare sängar.
Jag var dock singel när jag köpte sängen och valde två mjuka mellanmadrasser (jag själv behöver mjuk) men min sambo nu skulle egentligen behöva en hård. Hans del av sängen har blivit "extra mjuk" på ganska kort tid, men det är ju för att den egentligen inte passar honom. Min del av sängen har inte alls satt sig konstigt eller så utan känns som ny :)

Tror Mio har rabatt på sängar nu!
 
Senast ändrad:
Är det inte brådis med ny säng så vänta till runt årsskiftet. Jag har för mig att vi köpte vår från Sova men vid årsskiftet när de fick in nya färger/modeller på sängarna så de gamla skulle säljas ut. Det blev några tusen kronor billigare i alla fall.

Det enda aktuella här var kontinental faktiskt. Inga skarvar i min säng minsann :p
 
Tänk på att billigare kontinentalsängar har också "skarv". Mellanmadrassen är då två madrasser i samma fodral, det blir inte uppenbart direkt men märks med tiden.
 
Tänk på att billigare kontinentalsängar har också "skarv". Mellanmadrassen är då två madrasser i samma fodral, det blir inte uppenbart direkt men märks med tiden.
Precis. Och tänk också på att provligga mitten av sängen om ni väljer olika fasthet på madrasserna. När/om man får barn sen är det inte säkert att man får ligga på "sin" sida ;) plus att det kan vara mysigt att kunna ligga nära sin partner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp