Kontrakt för medryttare

Mona

Trådstartare
Jag fattar inte riktigt hur man söker ämnen i trådarna så ber om ursäkt redan nu ifall det redan finns tusen trådar i ämnet, men jag skulle vilja komma i kontakt med hästägare som skrivit kontrakt med sina medryttare.

Vad är viktigt att ha med i ett kontrakt med en medryttare? Uppsägningstid - är det något som ska avtalas om?
Hur gör man med försäkringar för medryttaren?
Kan man avtala om ett visst mått av stallhjälp? Och framförallt; är det relevant att skriva ett avtal med en medryttare överhuvudtaget??

Vad anser alla Bukefalister? :)
 
Jag vill ha kontrakt med mina medryttare där eventuell avgift/vad medryttaren lovas för den avgiften samt skador regleras. Vem betalar för skadad utrustning eller självrisk om hästen går sönder?

Sedan hur man gör i dessa frågor kan variera stort från olika hästar och människor men det ska finnas reglerat så att det inte behöver bli tvist och bråk när olyckan är framme.
 
Jag vill ha kontrakt med mina medryttare där eventuell avgift/vad medryttaren lovas för den avgiften samt skador regleras. Vem betalar för skadad utrustning eller självrisk om hästen går sönder?

Sedan hur man gör i dessa frågor kan variera stort från olika hästar och människor men det ska finnas reglerat så att det inte behöver bli tvist och bråk när olyckan är framme.


Hur har du "presenterat" att du vill skriva kontrakt? Är det något du gjort gemensamt med din medryttare; alltså att ni båda tänkt till om vad som skall finnas med eller har du bara langat fram ett färdigt?
 
Hur har du "presenterat" att du vill skriva kontrakt? Är det något du gjort gemensamt med din medryttare; alltså att ni båda tänkt till om vad som skall finnas med eller har du bara langat fram ett färdigt?
Jag sade helt enkelt att jag ville reglera ovan saker och frågade hur medryttaren såg på dem olika sakerna. Vi hade samma åsikter i stort så jag skrev ett kontrakt och mejlade över, sedan fick hen komma med åsikter (fast det behövdes inte för medryttaren var nöjd) och därefter skrev vi på det.

Jag var noga med att skriva ner mina skyldigheter som ägare också. Kontraktet ska vara till för bådas välbefinnande. För si mycket pengar är hästägaren skyldig att låta medryttaren rida så mycket osv.

När det kommer till skador på häst och utrustning var medryttaren skyldig att lösa omhändertagande och transport till klinik vid akut behov men bara betalningsskyldig om skadan skett på grund av uppenbar oaktsamhet från hens sida. Och den bevisbördan ligger på mig.
 
Bra input! :up:

Jag upplever att det är lite si och så med att verkligen rida de dagar vi bestämt. Det är t om enkelt att helt plötsligt få förhinder osv. För mig blir det väldigt besvärligt då jag inte alltid har bilen till jobbet och jag behöver bil för att ta mig till stallet. Det är ingen höjdare att sitta på jobbet, utan bil, och få ett sms ifrån medryttaren att hen inte kan ta hand om hästen helt plötsligt.

Jag bollar idéer med dig nu @Ace , eftersom du varit vänlig nog att svara, men är det något man skulle kunna avtala om? Alltså att ansvaret för hästen verkligen ligger på medryttaren de dagar vi har bestämt att hen ska rida?
Eller blir det som något slags "slavkontrakt"? Jag kanske ska tillägga också att jag inte tar betalt av medryttaren. Jag vill ha medryttare för att jag själv behöver avlastning mellan varven.
 
Bra input! :up:

Jag upplever att det är lite si och så med att verkligen rida de dagar vi bestämt. Det är t om enkelt att helt plötsligt få förhinder osv. För mig blir det väldigt besvärligt då jag inte alltid har bilen till jobbet och jag behöver bil för att ta mig till stallet. Det är ingen höjdare att sitta på jobbet, utan bil, och få ett sms ifrån medryttaren att hen inte kan ta hand om hästen helt plötsligt.

Jag bollar idéer med dig nu @Ace , eftersom du varit vänlig nog att svara, men är det något man skulle kunna avtala om? Alltså att ansvaret för hästen verkligen ligger på medryttaren de dagar vi har bestämt att hen ska rida?
Eller blir det som något slags "slavkontrakt"? Jag kanske ska tillägga också att jag inte tar betalt av medryttaren. Jag vill ha medryttare för att jag själv behöver avlastning mellan varven.
Om parterna är överens kan man avtala om vad som helst. Bestämmer ni dagar vecka för vecka? Kan tänka mig kontraktsmässigt att det är enklare med "onsdagar är det Claras ansvar att hästen får omvårdnad".

Jag tycker dock att det låter som ett problem som inte ska skrivas bort. Går det inte att prata bort problemet behöver du kanske en annan medryttare. Om hen ofta ställer in samma dag har hen antingen för lite tid eller för dålig motivation. Och en sådan medryttare fungerar inte som avlastning.
 
Om parterna är överens kan man avtala om vad som helst. Bestämmer ni dagar vecka för vecka? Kan tänka mig kontraktsmässigt att det är enklare med "onsdagar är det Claras ansvar att hästen får omvårdnad".

Jag tycker dock att det låter som ett problem som inte ska skrivas bort. Går det inte att prata bort problemet behöver du kanske en annan medryttare. Om hen ofta ställer in samma dag har hen antingen för lite tid eller för dålig motivation. Och en sådan medryttare fungerar inte som avlastning.

Du har rätt. Jag är lite ambivalent i frågan hur jag ska tackla det bara. Och skaffar jag ny medryttare vill jag verkligen vara tydlig med vad som gäller, t ex genom ett kontrakt.

Jag gjorde just en goolge-sökning och fick upp både färdiga kontrakt och synpunkter på ämnet. Bland annat en jurist på Hippson som listade en hel del bra saker jag aldrig tänkt på.
Jag har nog mest bara förutsatt att den som rider min häst ska ha ett sunt förnuft i alla möjliga sammanhang. Trots att jag vet att det faktiskt inte finns något kollektivt sunt förnuft...

Så det kan nog vara bra att ha på papper vad jag vill och vad jag menar med det jag vill så att säga.
 
Jag är medryttare och vi har skrivit kontrakt. Där står det med pris, uppsägningstid och vad jag förväntas göra och även ägarens ansvar. Även vem som står för utrustning som går sönder. Vi har inte skrivit med specifika dagar eftersom vi ibland byter med varandra osv. Det här med att inte få ställa in samma dag kan ju bli svårt att ha med i ett avtal tänker jag, vad ska medryttaren göra om den blir sjuk? Vem bestämmer hur sjuk man måste vara för att inte åka till stallet? Blir ju jobbigt om medryttaren ställer in i tid och otid, men svårt att kunna avgöra om personen är slarvig eller faktiskt inte kan? Jag hade en period i vintras då jag var sjuk ofta, försökte såklart att åka ut ändå även om jag kanske inte alltid red, men hade inte blivit jätte glad om ägaren antytt att jag var oengagerad eller strulig. Men det kanske inte är så du menar? Men som någon annan skrev, fungerar det inte på ett bra sätt kanske det är bättre att leta efter en annan medryttare. Men ett avtal är nog alltid bra att ha för båda parter tycker jag.
 
Det står i kontraktet att jag ska meddela ägaren snarast vid förhinder och att jag själv ska föreslå en annan dag att rida istället. Antal dagar/vecka står också med i kontraktet. :)
 
Jag är medryttare och vi har skrivit kontrakt. Där står det med pris, uppsägningstid och vad jag förväntas göra och även ägarens ansvar. Även vem som står för utrustning som går sönder. Vi har inte skrivit med specifika dagar eftersom vi ibland byter med varandra osv. Det här med att inte få ställa in samma dag kan ju bli svårt att ha med i ett avtal tänker jag, vad ska medryttaren göra om den blir sjuk? Vem bestämmer hur sjuk man måste vara för att inte åka till stallet? Blir ju jobbigt om medryttaren ställer in i tid och otid, men svårt att kunna avgöra om personen är slarvig eller faktiskt inte kan? Jag hade en period i vintras då jag var sjuk ofta, försökte såklart att åka ut ändå även om jag kanske inte alltid red, men hade inte blivit jätte glad om ägaren antytt att jag var oengagerad eller strulig. Men det kanske inte är så du menar? Men som någon annan skrev, fungerar det inte på ett bra sätt kanske det är bättre att leta efter en annan medryttare. Men ett avtal är nog alltid bra att ha för båda parter tycker jag.

Det är svårt.
Men om ägaren skaffar medryttare för avlastning, så är det ju viktigt att avlastningen verkligen sker.
Visst kan alla bli sjuka, och det är det ingen som planerar för.
Men vad är det som gör att du tänker att en medryttare eventuellt inte behöver fullgöra sin del av avtalet?
 
Det är svårt.
Men om ägaren skaffar medryttare för avlastning, så är det ju viktigt att avlastningen verkligen sker.
Visst kan alla bli sjuka, och det är det ingen som planerar för.
Men vad är det som gör att du tänker att en medryttare eventuellt inte behöver fullgöra sin del av avtalet?
Jag menar inte att medryttaren inte ska fullgöra sin del av avtalet. Menade att jag tycker att just det som TS beskrev, att medryttaren ställer in samma dag, kanske är svårt att ta med i ett avtal. Vad ska man skriva? Medryttaren måste åka till hästen sina dagar oavsett orsak? Man kan ju plötsligt bli sjuk, få migrän eller bli magsjuk. Därför tycker jag personligen att ett avtal blir svårt att formulera på ett schysst sätt. Ibland vet man ju faktiskt inte förens samma dag att det inte funkar att åka till stallet. Men det är ju bara hur jag tänker.
 
Jag menar inte att medryttaren inte ska fullgöra sin del av avtalet. Menade att jag tycker att just det som TS beskrev, att medryttaren ställer in samma dag, kanske är svårt att ta med i ett avtal. Vad ska man skriva? Medryttaren måste åka till hästen sina dagar oavsett orsak? Man kan ju plötsligt bli sjuk, få migrän eller bli magsjuk. Därför tycker jag personligen att ett avtal blir svårt att formulera på ett schysst sätt. Ibland vet man ju faktiskt inte förens samma dag att det inte funkar att åka till stallet. Men det är ju bara hur jag tänker.

Så medryttaren har bara rättigheter men inte skyldigheter?
 
Jag menar inte att medryttaren inte ska fullgöra sin del av avtalet. Menade att jag tycker att just det som TS beskrev, att medryttaren ställer in samma dag, kanske är svårt att ta med i ett avtal. Vad ska man skriva? Medryttaren måste åka till hästen sina dagar oavsett orsak? Man kan ju plötsligt bli sjuk, få migrän eller bli magsjuk. Därför tycker jag personligen att ett avtal blir svårt att formulera på ett schysst sätt. Ibland vet man ju faktiskt inte förens samma dag att det inte funkar att åka till stallet. Men det är ju bara hur jag tänker.

Jag tänker så här. Det spelar ingen roll om man är sjuk eller inte, hästen måste ha sitt. Så krasst, det är bara att åka.
 
Jag tänker så här. Det spelar ingen roll om man är sjuk eller inte, hästen måste ha sitt. Så krasst, det är bara att åka.
Japp, det är så man måste göra om man äger egen häst. Bara att maka sig ner till stallet.
På medryttardagarna är det ju ändå ''ens egna häst''.

Men visst ska man inte gå om man mår riktigt pyton.
 
Jag menar inte att medryttaren inte ska fullgöra sin del av avtalet. Menade att jag tycker att just det som TS beskrev, att medryttaren ställer in samma dag, kanske är svårt att ta med i ett avtal. Vad ska man skriva? Medryttaren måste åka till hästen sina dagar oavsett orsak? Man kan ju plötsligt bli sjuk, få migrän eller bli magsjuk. Därför tycker jag personligen att ett avtal blir svårt att formulera på ett schysst sätt. Ibland vet man ju faktiskt inte förens samma dag att det inte funkar att åka till stallet. Men det är ju bara hur jag tänker.

Fast om jag skaffat medryttare som avlastning, och på eftermiddagen får ett samtal att vederbörande har huvudvärk och därför avhänder sig ansvar - vad ska jag göra? Jag hade t ex medryttare för att jag reste en del i jobbet. Att sitta 60 mil ifrån och få ansvaret för mockning och mat hemma känns ju galet.
 
Så medryttaren har bara rättigheter men inte skyldigheter?
? Nej det menar jag inte. Men det finns ju faktiskt tillfällen då man faktiskt inte kan åka till stallet, även om det är avtalat. Därför tycker jag att det blir svårt att avtala att medryttaren ALLTID måste åka till stallet sina dagar. Absolut att man meddelar så snart som möjligt, men ibland kan man ju inte det. Men som sagt så är det ju bara vad jag själv tycker. Nu har jag en bra relation till hästägaren och vi ställer upp för varandra vid behov(åt båda håll), så det kanske är därför jag tycker som jag gör. Funkar det inte förstår jag att man behöver göra något åt det. Men återigen tycker jag att det borde vara svårt att skriva ett avtal som innebär att medryttaren aldrig får ställa in.
Så medryttaren har bara rättigheter men inte skyldigheter?
Nej det menar jag inte. Men det jag personligen tycker är att det blir svårt att skriva ett vettigt avtal, ska man skriva att medryttaren alltid måste åka sina dagar? Jag tycker inte att det är rimligt att åka till stallet för någon annans häst om jag har feber eller är magsjuk och står och kräks i stallgången. Men återigen, det är vad jag själv tycker. Vill man ha ett sånt avtal får man väl ha med det i kontraktet.
 
Min telefon är helknäpp, blev flera inlägg då jag inte trodde att det jag skrev laddades upp... Sorry
 
Fast om jag skaffat medryttare som avlastning, och på eftermiddagen får ett samtal att vederbörande har huvudvärk och därför avhänder sig ansvar - vad ska jag göra? Jag hade t ex medryttare för att jag reste en del i jobbet. Att sitta 60 mil ifrån och få ansvaret för mockning och mat hemma känns ju galet.

Ja att det är ett problem förstår jag. Och det blir ju väldigt sårbart om man bara har medryttaren att förlita sig på.
 
Ja att det är ett problem förstår jag. Och det blir ju väldigt sårbart om man bara har medryttaren att förlita sig på.

Men hur menar du att man inte ska behöva ta ansvar som medryttare? Om man tar på sig ansvaret för vissa dagar (enligt kontraktet) så har man ju det ansvaret. Det går inte att bolla över till hästägaren för att man har migrän, magont eller vrickat foten. Så ser inte hästeriet ut.
 
Nej det menar jag inte. Men det jag personligen tycker är att det blir svårt att skriva ett vettigt avtal, ska man skriva att medryttaren alltid måste åka sina dagar? Jag tycker inte att det är rimligt att åka till stallet för någon annans häst om jag har feber eller är magsjuk och står och kräks i stallgången. Men återigen, det är vad jag själv tycker. Vill man ha ett sånt avtal får man väl ha med det i kontraktet.
Klart du inte ska åka in om du är riktigt dålig. Men hosta, låg feber etc tycker jag man klarar av.
Nu vet jag ju inte vad du ställer in över så det är absolt inte att hacka på dig :)

Jag ställer in mina dagar när jag har sjuklig mensvärk, yrsel, illamående och ONT.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 468
Senast: Mumfie
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 666
Utrustning Efter flera år borta från ridningen verkar det som om jag ev ska kravla mig upp på en hästrygg igen. Men, mina gamla ridbyxor verkar ha...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 410
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp