Kontrakt för medryttare

Du verkar ta för givet att medryttaren skulle ta hjälp av någon annan, för ägaren okänd person, utan att kommunicera med hästägaren, bara för att den tar det ansvar den avtalat om?
Men du skrev om medryttaren inte kan fullfölja sin del i avtalet(att ta hand om hästen den dagen) ska medryttaren köpa tjänst av någon.

Det borde vara en för ägaren okänd person?
 
Vad är en ok orsak för att bryta avtalet?

Brutna revben? 39 feber? Magsjuka?

För enligt er skulle ingen orsak vara en ok anledning?
 
Har svårt att tro att ägaren känner hela medryttarens bekanskapskrets. Jag brukar själv inte bjuda in mina bekanta till ägaren.

Det kanske kan tänkas finnas kommunikation?
Medryttaren kontaktar ägaren om att medryttaren har fått förhinder. Ägaren föreslår personer som kanske kan hjälpa till.
Eller så kan det tänkas att hästen står inhyrd på en anläggning. Då kan det vara tänkbart att medryttare och ägare båda känner till en stallägare, eller stallkompisar?

Eller så kan det tänkas att hästägaren äger eget stall och det bara är ägarens hästar på anläggningen. I så fall kanske, som sagt, ägaren kan föreslå alternativ.
 
Det kanske kan tänkas finnas kommunikation?
Medryttaren kontaktar ägaren om att medryttaren har fått förhinder. Ägaren föreslår personer som kanske kan hjälpa till.
Eller så kan det tänkas att hästen står inhyrd på en anläggning. Då kan det vara tänkbart att medryttare och ägare båda känner till en stallägare, eller stallkompisar?

Eller så kan det tänkas att hästägaren äger eget stall och det bara är ägarens hästar på anläggningen. I så fall kanske, som sagt, ägaren kan föreslå alternativ.
Jag tycker det är rätt stor skillnad att fråga stallkompisar än att köpa en tjänst.
 
Jag har aldrig skrivit kontrakt/avtal varesig när jag själv varit medryttare eller när jag som nu sen +6 år har medryttare.
I min erf som även haft inackorderade med nogsamma avtal osv, så hur noga avtal man än må ha finns det alltid utrymme för krångel om individer ”väljer den vägen”. Det går aldrig att via avtal friskriva sig från problem.
För mig är att vara medryttare eller ha medryttare byggt på ömsesidig respekt och ett samarbete. Funkar den biten så blir det sällan problem.

Nu är min medryttare en nära vän till mig som har haft egna hästar själv hela livet samt jobbat som tränare osv, men som pga en ryggskada inte kan rida många dagar i veckan regelbundet. Hon rider normalt en dag/vecka men de gånger jag är bortrest några dagar eller några veckor rider hon flera /merparten dagar och tar hästens skötsel varje dag. Hon har även hjälpt mig på heltid med hästen ett par gånger genom åren när jag själv varit skadad långvarigt.
För mig som medryttare när jag varit det, eller för min medryttare skulle det aldrig hända att jag eller denne ”missbrukade” förhållandet med att ställa in överenskommen planering osv bara för att nån är lite normalt sjuk . Det har aldrig hänt nånsin under alla år och är jag bortrest och medryttare har feber osv fixar hon självklart ändå . Jag hade aldrig velat ha ett avtal att ”då får medryttare fixa nån annan” i tredje hand .

Det enda jag tänkt på genom åren ang avtal är att man generellt borde vara tydligare och ha avtalat om än ”bara” muntligt, är om det skulle hända någon stor olycka med personskador. Nu är jag inte ett dugg bekymrad att det i mitt fall är ett problem eller nånsin skulle bli, men ja - generellt sätt oavsett ändå tror jag det är en god idé att ha den biten tydligt avtalad.
 
Senast ändrad:
Du verkar ta för givet att medryttaren skulle ta hjälp av någon annan, för ägaren okänd person, utan att kommunicera med hästägaren, bara för att den tar det ansvar den avtalat om?

Nej inte nödvändigtvis, men jag ser hellre att medryttaren hör av sig till mig så att jag i första hand kan ta hästen själv, eller i andra hand själv kan höra med någon. Skulle hen be om hjälp av någon jag känner och litar på med hästen känns det ändå lite som att den personen gör mig en tjänst som tar hästen den dagen (vilket jag tycker känns lite jobbigt).

Och som sagt kan jag tänka mig att det går åt båda hållen (med min ytterst fiktiva medryttare :laugh:), att hen är den jag i första hand tillfrågar om jag får förhinder.

Sen finns det väl massor av omständigheter som jag säkert skulle tycka vore helt okej ändå, men i regel ser jag gärna att bollen kommer tillbaka till mig om inte medryttaren kan en dag.
 
Jag tycker det är rätt stor skillnad på att skicka ett sms och säga "jag kan inte ta hand om hästen idag för jag är sjuk" och att kontakta ägaren och tillsammans försöka lösa situationen. Jag har inte medryttare, men när vi åker bort har vi två hästvakter. De känner inte varandra på annat sätt än att de båda hjälper oss med hästarna, men jag har sett till att de träffats och jag lämnar alltid bådas kontaktuppgifter i stallet när jag åker + på instruktionslapparna de får. I första hand kontaktar de varandra om det uppstår problem.
 
Jag tycker att ni kommer med bra inputs - åt båda håll. Alltså både ur medryttar- och hästägarperspektiv.

Själv tänker jag såklart att det yttersta ansvaret för hästen är mitt. Det kan jag aldrig lasta någon annan för. MEN; jag kan också bli sjuk eller få förhinder och det som gäller för mig då är att jag får "byta mockning" med någon annan i stallet, betala stallpersonalen att mocka eller faktiskt åka ner själv och göra det, även om jag är krasslig.

Ovanstående har liksom "drabbat" mig även när medryttaren helt plötsligt får förhinder av olika slag, och jag känner att det är en sak som jag skulle vilja avtala om så att säga. Att medryttaren får lösa mockning vid förhinder genom att be någon (jag godkänt) eller faktiskt betala bort mockningen den dagen.
Om det nu inte är så att jag faktiskt kan åka till stallet istället. Hittills har jag ju fixat det varje gång, men med ett visst mått av irritation och en hel del pusslande med jobb och privatliv.
 
Bra input! :up:

Jag upplever att det är lite si och så med att verkligen rida de dagar vi bestämt. Det är t om enkelt att helt plötsligt få förhinder osv. För mig blir det väldigt besvärligt då jag inte alltid har bilen till jobbet och jag behöver bil för att ta mig till stallet. Det är ingen höjdare att sitta på jobbet, utan bil, och få ett sms ifrån medryttaren att hen inte kan ta hand om hästen helt plötsligt.

Jag bollar idéer med dig nu @Ace , eftersom du varit vänlig nog att svara, men är det något man skulle kunna avtala om? Alltså att ansvaret för hästen verkligen ligger på medryttaren de dagar vi har bestämt att hen ska rida?
Eller blir det som något slags "slavkontrakt"? Jag kanske ska tillägga också att jag inte tar betalt av medryttaren. Jag vill ha medryttare för att jag själv behöver avlastning mellan varven.

Jag tror inte att ett kontrakt kan ändra på en medryttare som inte kommer när hen lovat att komma. Tyvärr. Vad händer om man har kontrakt och medryttaren ändå inte kommer de dagar hen lovat? Är det inte bättre att ha en diskussion om det och funkar det inte så säg åt medryttaren att nu får det räcka. Tack och hej! Du har ju medryttare för att det ska underlätta för dig.
 
Jag tror inte att ett kontrakt kan ändra på en medryttare som inte kommer när hen lovat att komma. Tyvärr. Vad händer om man har kontrakt och medryttaren ändå inte kommer de dagar hen lovat? Är det inte bättre att ha en diskussion om det och funkar det inte så säg åt medryttaren att nu får det räcka. Tack och hej! Du har ju medryttare för att det ska underlätta för dig.

Absolut. Alltså; kommunikation är A och O i alla relationer. Och i detta fall får jag nog "skylla mig själv" som inte varit riktigt tydlig med vad jag verkligen vill. Därav min fundering om att skriva avtal med eventuell ny medryttare. Så att båda parter vet vad man ska förhålla sig till helt enkelt.
Och i ett avtal kan jag ju ta med t ex försäkringsfrågor, förhållningsregler för stallet hästen står i och andra praktiska saker som faktiskt kan vara bra att veta. Innan problem uppstår.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 715
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 539
Senast: Mumfie
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 724
Utrustning Efter flera år borta från ridningen verkar det som om jag ev ska kravla mig upp på en hästrygg igen. Men, mina gamla ridbyxor verkar ha...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 437
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp