Köp och sälj - gnälltråd II

Jag hade några annonser ute på blandade saker men har tröttnat på folk som inte läser vad det står. Eller som slutar svara. Tog bort alla annonser idag och fick då svar av en tjej som varit tyst i flera veckor. "Är 'saken' såld?" Nej, jag tog bort annonsen för jag tröttnade. Det kan stå kvar på min vind liksom, inget som stör mig. "Jag är fortfarande intresserad, måste bara kolla mått". Måtten har stått i annonsen hela tiden, vilket jag även svarade när du frågade. Men skitsamma, tog bort annonsen när jag inte fick svar. Det kan lika gärna vara kvar. "Grejen är att jag har ett litet barn och glömde bort...". Och jag är gravid och har fan inte energi över att ha att göra med veliga köpare! "Hör av dig om du fortfarande vill sälja". Nej, annonsen är borta! För mycket jobb för en jäkla hundralapp liksom. Gaaah!
Hmmm, det där för mig att vela om jag ska lägga ut min saker av blandad kompott jag inte behöver längre... :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
 
Jag är trött på folk - köper hellre nytt för det dubbla priset än att leta begagnat om det är en vara som fortfarande finns i butik osv. Ett exempel är bett. Dyra bett (nypris ca 750-1500:-) : i vissa fall står inte storleken, men det som gör mig frustrerad är att tjockleken tamigfaen aldrig skrivs ut! Och i de flesta fallen blir jag idiotförklarad av säljaren när jag tackar men avstår pga helt fel tjocklek för min häst - "Du, den här modellen görs inte tunnare än XXmm. Så tunna bett finns knappt. :grin:". Jaså, då är det ju väldigt märkligt att det enligt tillverkaren görs i tjocklekar mellan 10-18mm alt 12-18mm, i just precis den modellen och storleken.... Och i säkert hälften av fallen kommer inget svar öht. Äh. Ironiskt att de som inte ens orkar svara ofta är de som skriver nåt i stil med "snabb affär önskas!". Jomen! :up:
 
Köpte ett träns via Hästnet.
Storlek i annonsen: Full.
Storlek i verkligheten: Cob (ja, märkningen syns tydligt).

Köpte benskydd via Hästnet.
Storlek i annonsen: Cob.
Storlek i verkligheten: X Full.

Varför är det så svårt att kolla på produkten man ska sälja och sedan ange sanningen i annonsen, istället för att blunda och gissa!?
 
Jag har rätt mycket fritid atm så har försökt sälja en hel del grejer. I perioder går det bra. Och ibland händer ingenting. Men jag har lärt mig att köra korta koncisa annonser med övertydlig info. Sen har jag också insett att jag aldrig kommer få mycket pengar för grejerna. :meh:och för enkelhetens skull brukar jag skicka i postens blå påse. Då vet både jag och köparen exakt vad frakten blir. Och jag har nog haft tur med folk som Swishar direkt. Har blivit några hundralappar rikare. Finns bra grupper på fb där man kan sälja hästsaker för hundralappen och under. Där går mycket. :up:

Men framförallt i såna 'billiga' grupper kan man få sig ett gott skratt. Folk söker allt möjligt som är sjukt dyrt och tror på riktigt att de ska få tag i varan för under 100 kr. Någon sökte ett sprenger eller beris bett för max 100kr inkl frakt.. Tror inte hen fått tag i bett ännu. :laugh: Man får vara lite realistisk. ;)
 
Men framförallt i såna 'billiga' grupper kan man få sig ett gott skratt. Folk söker allt möjligt som är sjukt dyrt och tror på riktigt att de ska få tag i varan för under 100 kr. Någon sökte ett sprenger eller beris bett för max 100kr inkl frakt.. Tror inte hen fått tag i bett ännu. :laugh: Man får vara lite realistisk. ;)

Ja, i samma grupp är det någon som vill köpa back on track stallbandage, en annan vill köpa hinderstöd och en tredje PS of Sweden nackstycke. :idea:
Tror man verkligen att man ska hitta dessa grejer för max hundralappen? :confused:
 
Ja, i samma grupp är det någon som vill köpa back on track stallbandage, en annan vill köpa hinderstöd och en tredje PS of Sweden nackstycke. :idea:
Tror man verkligen att man ska hitta dessa grejer för max hundralappen? :confused:
Det finns en bortskänkesgrupp (ej hästinriktad) i min kommun, och folk söker bilar, iphones och annat värdefullt.
 
Jag har rätt mycket fritid atm så har försökt sälja en hel del grejer. I perioder går det bra. Och ibland händer ingenting. Men jag har lärt mig att köra korta koncisa annonser med övertydlig info. Sen har jag också insett att jag aldrig kommer få mycket pengar för grejerna. :meh:och för enkelhetens skull brukar jag skicka i postens blå påse. Då vet både jag och köparen exakt vad frakten blir. Och jag har nog haft tur med folk som Swishar direkt. Har blivit några hundralappar rikare. Finns bra grupper på fb där man kan sälja hästsaker för hundralappen och under. Där går mycket. :up:

Men framförallt i såna 'billiga' grupper kan man få sig ett gott skratt. Folk söker allt möjligt som är sjukt dyrt och tror på riktigt att de ska få tag i varan för under 100 kr. Någon sökte ett sprenger eller beris bett för max 100kr inkl frakt.. Tror inte hen fått tag i bett ännu. :laugh: Man får vara lite realistisk. ;)
Jag hittade faktiskt ett äldre sprengerkandar på tradera för 30 kr. Dock tror jag inte riktig att säljaren visste att det kunde vara mer värd för det stod inget om märket i annonsen utan det var jag som tyckte att det såg fint ut och såg märkningen när jag fick hem det.
 
Jag brukar aldrig köpa eller sälja något på internet men tänkte ta den oskulden nu. Jag blev osäker på vad som är kutym vid köp och kom att tänka på den här tråden. Hur ska jag göra för att inte bli gnälld på?

Har hittat ett bett jag vill köpa. Pratat med säljaren och hon sade att om jag betalar med swish så fotar hon paketet. Men i vilken ordning ska allt ske? Ska jag betala direkt och hon fotar efteråt? Eller ska hon fota det först och att jag betalar då? Vad brukar man normalt göra?
 
Jag brukar aldrig köpa eller sälja något på internet men tänkte ta den oskulden nu. Jag blev osäker på vad som är kutym vid köp och kom att tänka på den här tråden. Hur ska jag göra för att inte bli gnälld på?

Har hittat ett bett jag vill köpa. Pratat med säljaren och hon sade att om jag betalar med swish så fotar hon paketet. Men i vilken ordning ska allt ske? Ska jag betala direkt och hon fotar efteråt? Eller ska hon fota det först och att jag betalar då? Vad brukar man normalt göra?
Har ni kommit överens om att du ska köpa det? (Förstår inte riktigt)

När jag bestämt mej om att köpa en vara så brukar jag betala den och så hoppas jag på att säljaren skickar. Nu köper jag inte saker som måste skickas om jag inte känner att jag kan förlora de pengarna ifall det skulle skita sig på nått sätt.
 
Har ni kommit överens om att du ska köpa det? (Förstår inte riktigt)

När jag bestämt mej om att köpa en vara så brukar jag betala den och så hoppas jag på att säljaren skickar. Nu köper jag inte saker som måste skickas om jag inte känner att jag kan förlora de pengarna ifall det skulle skita sig på nått sätt.

Ja, precis så. :) tack för svar!
 
Har ni kommit överens om att du ska köpa det? (Förstår inte riktigt)

När jag bestämt mej om att köpa en vara så brukar jag betala den och så hoppas jag på att säljaren skickar. Nu köper jag inte saker som måste skickas om jag inte känner att jag kan förlora de pengarna ifall det skulle skita sig på nått sätt.
Exakt!
Säljaren vill ha betalt innan hen skickar.
Köparen vill betala först när prylen kommit.
En av dem måste ge sig om affären ska bli av.
Blocketpaketet är ett hyfsat alternativ, då får säljaren pengarna först när köparen hämtat ut sin pryl.

Det bästa är att man möts personligen och gör upp affären, men funkar inte det så köper jag bara saker på detta viset för max 500 kr, som jag kan överleva utan om jag råkat stöta på en oseriös säljare.
För oavsett om det är köparen eller säljaren som tar risken, så är det i båda fallen en medveten risktagning där man riskerar att förlora prylen man skickar före betalning, eller pengarna man satt in i förskott.
 
Någon söker BB? En hästsida köp&sälj. Body bandage är de enda jag kommer på? Står ingen storlek eller nånting.
 
Någon söker BB? En hästsida köp&sälj. Body bandage är de enda jag kommer på? Står ingen storlek eller nånting.
BB är en plats där kvinnor föder barn, i min värld...
Jag lyckades inte komma på en enda hästrelaterad betydelse...

Men jag är helt enig, det är väldigt många som tar för givet att presumtiva köpare eller säljare är tankeläsare...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 756
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 867
Senast: Valle
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 427
Senast: Squie
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 757
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp