Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har haft ute annons om byte av häst. Har skrivit klart och tydligt i min annons vad jag söker i ras, ålder och storlek. Kan säga att av ungefär 15 svar så är 2 relevanta :grin:
Bland annat står det att jag söker i ålder upp till 10år. Ett av svaren är en häst född -91.. Svarar då att den är för gammal för mig och får sedan svar tillbaka "oj skrev fel, mena -94. Men hon känns som 10" :up:

:rofl::rofl:

Ja du....när jag sökte ponny till min dotter skrev jag B eller C ponny, förklarade att hon hade Downs syndrom o att det var viktigt att det var en välriden, supertrygg typ, sto eller valack spelade ingen roll. Fick erbjudande om att köpa en 2-årig ardennerhingst :eek: oinriden förstås men han kunde en massa tricks :D
 
Kan någon förklara för mig vad "intressekoll" är? Har sett ett flertal annonser där det står "intressekoll" om hästar, info om hästen, pris osv men det är ett "intressekoll" o inte "hästen är till salu". Är hästkräken till salu eller inte????? Slösar jag med min tid om jag tar kontakt med den säljaren, eller inte??
 
Kan någon förklara för mig vad "intressekoll" är? Har sett ett flertal annonser där det står "intressekoll" om hästar, info om hästen, pris osv men det är ett "intressekoll" o inte "hästen är till salu". Är hästkräken till salu eller inte????? Slösar jag med min tid om jag tar kontakt med den säljaren, eller inte??
Folk fattar ju inte att det är en sak man ska undvika att skriva ut i annonsen. Det skrämmer ju bort köpare och det är ju inte som att en annons är juridisk bindande. Men det kanske är ett sätt att förvarna folk om att det kanske är slöseri med tid? Men det känns väldigt bakvänt att lägga ut en "intressekoll" och sen skrämma bort de som är intresserade..... :confused:
 
Kan någon förklara för mig vad "intressekoll" är? Har sett ett flertal annonser där det står "intressekoll" om hästar, info om hästen, pris osv men det är ett "intressekoll" o inte "hästen är till salu". Är hästkräken till salu eller inte????? Slösar jag med min tid om jag tar kontakt med den säljaren, eller inte??

Kanske lite samma sak som "säljes om rätt hem dyker upp annars inte"? Fast då kan man ju så klart skriva det tycker jag!
 
Jag har svarat på en massa köpesannonser, har en häst till salu. Och jag är så knävlans less på folk som inte kan tacka för att man hörde av sig och säga att nej, det är inte det jag söker. Minst 75% av de annonser jag svarat på har jag inte hört något från alls. :meh:

Och idag har jag svarat på en mass frågor på fb, där hästen finns utannonserad. Och inte ett enda ljud från dem som frågat.

Varför är det så svårt för folk att tacka nej?? :arghh:
 
:(:confused::confused:

Jag syftade mer på att hästen blir osåld. Eftersom man inte skrev en annons som var tydlig om att den ska säljas ....
Var mest en reflektion till tidigare som svarade i ämnet också, som träd var längst ner och multi citat ville inte samarbeta.

Dvs om intresse koll och att hästen endast säljs till rätt hem.
 
Jag har svarat på en massa köpesannonser, har en häst till salu. Och jag är så knävlans less på folk som inte kan tacka för att man hörde av sig och säga att nej, det är inte det jag söker. Minst 75% av de annonser jag svarat på har jag inte hört något från alls. :meh:

Och idag har jag svarat på en mass frågor på fb, där hästen finns utannonserad. Och inte ett enda ljud från dem som frågat.

Varför är det så svårt för folk att tacka nej?? :arghh:

Jag hade inte uppfattat de situationerna du beskriver som situationer där det förväntades att jag tackade nej faktiskt.
Svarar jag på köpes-annonser förväntar jag mig bara svar om någon är intresserad. Att ställa frågor på facebook tänker jag mig är detsamma som i butik, och där känner jag inget behov att tacka nej bara för att jag ställde en fråga om en vara.
Så olika det kan vara :)
 
Jag hade inte uppfattat de situationerna du beskriver som situationer där det förväntades att jag tackade nej faktiskt.
Svarar jag på köpes-annonser förväntar jag mig bara svar om någon är intresserad. Att ställa frågor på facebook tänker jag mig är detsamma som i butik, och där känner jag inget behov att tacka nej bara för att jag ställde en fråga om en vara.
Så olika det kan vara :)

Jo...men t o m om ardennerhingsten som jag skrev om ovan klarade jag av att klämma ur mig ett "tack men inte riktigt vad jag söker" (årets understatement :D). Tycker det är allmän hyfs att om någon har gjort sig besväret att skriva så kan jag göra mig besväret att svara så dom slipper undra om meddelandet har gått fram.
 
Jag hade inte uppfattat de situationerna du beskriver som situationer där det förväntades att jag tackade nej faktiskt.
Svarar jag på köpes-annonser förväntar jag mig bara svar om någon är intresserad. Att ställa frågor på facebook tänker jag mig är detsamma som i butik, och där känner jag inget behov att tacka nej bara för att jag ställde en fråga om en vara.
Så olika det kan vara :)
I min värld är det brist på vanligt hyfs att inte återkoppla till den som hör av sig med svar på en annons/svar på frågor.
 
I min värld är det brist på vanligt hyfs att inte återkoppla till den som hör av sig med svar på en annons/svar på frågor.
Jag började med att svara alla som mailade när jag hade en köpesannons ute, men till slut tröttnade jag på alla nötter som mailade och ville sälja allt möjligt utom det jag ville ha. Nej, jag är inte intresserad av att hänga med på hingstvisningar i Tyskland bara för att jag annonserade efter ett sto 10 - 16 år. Nej, jag är inte intresserad av en 1-årig ponny hingst. Nej, jag vill inte åka på hästauktion utomlands. Nej, jag vill inte hålla en lång utläggning till alla varför jag inte var intresserad av vissa linjer när det redan står att det inte är intressant, fatta!

Om man mailar om allt annat än det som eftersöks i annonsen så tycker jag man får finna sig i att svar eventuellt uteblir.
 
Om man mailar om allt annat än det som eftersöks i annonsen så tycker jag man får finna sig i att svar eventuellt uteblir.
Det kan jag förstå och om jag hade svarat att jag har en hästtransport att sälja som annonsören kan transportera sin nya häst i, så hade jag också tyckt att det var okej att inte få något svar.
Men om jag berättar att jag har en häst som stämmer ganska bra på det de söker, enligt min uppfattning, så tycker jag att det hör till normalt hyfs att svara även om det inte är rätt häst för dem.
 
Jo...men t o m om ardennerhingsten som jag skrev om ovan klarade jag av att klämma ur mig ett "tack men inte riktigt vad jag söker" (årets understatement :D). Tycker det är allmän hyfs att om någon har gjort sig besväret att skriva så kan jag göra mig besväret att svara så dom slipper undra om meddelandet har gått fram.

I min värld är det brist på vanligt hyfs att inte återkoppla till den som hör av sig med svar på en annons/svar på frågor.

Jag håller med om att det är trevligast att svara "Tack, men nej tack". Men jag tycker nog ändå inte att det är ett måste.
Behöver jag ställa en enkel fråga (som det blir i facebook-kommentarerna) innan jag kan ta ställning till om jag ens är intresserad av det som annonseras, då beror det ju på brister i annonsen ifrån början. Så jag tycker nog inte att det finns särskilt mycket att tacka för när jag har fått lägga tid på att fråga om något som borde funnits i annonsen från början.
Lägger jag ut en köpesannons och folk svarar med något som stämmer in på kraven, ja då är jag ju intresserad och hör av mig. Svarar folk med sådant som inte lever upp till de krav jag satt i annonsen så känner jag inte att det är värt att lägga tiden att svara och tacka nej. Det är ju inte mitt fel att någon annan svarar på köpesannonser som inte stämmer överens med vad de vill sälja.
 
Behöver jag ställa en enkel fråga (som det blir i facebook-kommentarerna) innan jag kan ta ställning till om jag ens är intresserad av det som annonseras, då beror det ju på brister i annonsen ifrån början. Så jag tycker nog inte att det finns särskilt mycket att tacka för när jag har fått lägga tid på att fråga om något som borde funnits i annonsen från början.
Tycker du att det är bra med annonser som ser ut som smärre romaner?
Eller kan du tänka tanken att det är en ganska utförlig annons, som fått någon att bli så intresserad att hen ställer en radda följdfrågor? Alltså inte "en enkel fråga" utan sånt som kräver ett större engagemang för att skriva ett utförligt svar. Det är SÅNA frågor jag besvarat, utan att få minsta feedback.
 
Tycker du att det är bra med annonser som ser ut som smärre romaner?
Eller kan du tänka tanken att det är en ganska utförlig annons, som fått någon att bli så intresserad att hen ställer en radda följdfrågor? Alltså inte "en enkel fråga" utan sånt som kräver ett större engagemang för att skriva ett utförligt svar. Det är SÅNA frågor jag besvarat, utan att få minsta feedback.
Det är dålig stil. :down:
 
Tycker du att det är bra med annonser som ser ut som smärre romaner?
Eller kan du tänka tanken att det är en ganska utförlig annons, som fått någon att bli så intresserad att hen ställer en radda följdfrågor? Alltså inte "en enkel fråga" utan sånt som kräver ett större engagemang för att skriva ett utförligt svar. Det är SÅNA frågor jag besvarat, utan att få minsta feedback.

Hellre en roman än att man ska behöva dra ur säljaren vad det är hen faktiskt säljer. Vill man bli av med sina grejer får man vara beredd att lägga tid på att skriva en komplett annons, eller så får man vara beredd på att svara på en massa frågor. Det får vara något väldigt speciellt som säljs om en bra annons ändå ger upphov till "en radda följdfrågor".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
486
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 264
Senast: Squie
·
Kultur Jag har en oöppnad inplastad julkalender från 1985 med Trolltider. Kan den vara intressant för någon att köpa tror ni? Var hittas en...
Svar
2
· Visningar
365
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp