Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

DarkInNight

Trådstartare
Tänkte vi kunde samla ihop lite köp-och-sälj-historier här, eller bara gnälla ur oss om hur hopplösa köpare respektive säljare är :p
 
...och såklart finns det en anledning till varför jag startade tråden.
Jag är överlag rätt trött på att sälja saker, köpa med för den delen, men då och då gör jag ändå försök med att sälja lite saker. Det är så onödigt att ha en massa saker (pengar) liggandes som inte används.


Har lagt ut ett par fina ridstövlar på annons, måtten står i annonstexten.
Först får jag svar av en tjej som var jätteintresserad och ville köpa dem, vi skulle mötas på vägen när jag skulle till en annan stad. Men så kommer hon på att hon inte kan köpa dem, OK, sånt händer, ingen fara. Tack iallafall för att du berättar.

Nästa tjej vill ha en massa bilder, jag tar bilder och skickar. Då kommer hon på att nej stövlarna passar inte... tack, kunde hon inte kommit på det innan hon svarade på annonsen och jag la ner tid på att ta bilder etc. :banghead:
 
sen undrar jag ju alltid hur folk tänker som säljer stövlar utan att ange någon som helst storlek, varken skostorlek eller mått. överlag folk som säljer grejer utan storleken angiven. täcken som "passar D-ponny" känns ju lite si och så också, min drar 115 medan boxgrannen på samma mankhöjd har det snudd på trångt i sina 135-täcken.
 
Jag har haft min sadel ute på annons ett tag. Jag fick rättså många svar, de ville ha fler bilder och undrade om de kunde prova den, om jag kunde skicka den osv. Så svarar man, tar bilder kollar upp frakt osv osv. Men så får man inte något svar tillbaka! Det tycker jag är väldigt irriterande speciellt när man verkligen vill ha något sålt! :meh:
 
Min värsta säljupplevelse var när jag ringde på annons om tvättställ på blocket. Bad om mått och skulle sedan höra med sambon. Frågade även om vi isf kunde kolla dagen efter om sambon tyckte det var intressant, vilket skulle gå bra. Sambon tyckte det var för långt bort och fel mått, så då tänkte jag inte mer på det, hade ju inte avtalat något med killen.
Några dagar senare kom ett sms: "håll den åt mig, jag kommer! Sedan, inget. Men vet att du är välsignad och efterlängtad!"
Fattade noll, kollade ägaren till numret och kände igen namnet. Skickade tillbaka att vi inte avtalat något och därför fick han väl självklart sälja till vem han ville, jag hade absolut inte bett honom hålla något åt mig. Skrev också att det var ett obehagligt sms och frågade om detta var hans första annons på blocket?
Svar: "du missförstod mig, det var Jesus som skickade. (Blabla något mer, om att många ringt men han hade hållt den åt mig) ha en välsignad dag "

Jätteläskigt att få de sms:en, tänkte på Fossmo-galningen. Det är ju absolut inte religiöst menat som han skrev det, kändes liksom olycksbådande, funderade ju på om jag råkat reta upp en galning som skulle vänta utanför mitt hus nu.
 
Eller för den delen mindre smarta "sökesannonser" man svarar på ..
Svarade på en annons där man sökte ponnysaker , allt och vad som helst.
Samlade ihop alla ponnysaker jag inte använder och sände bilder och info om allt.
Det va blandad kompott med storlekar som kunde passa B till D ponnies.
Efter lagt ner jobb på allt detta så svarar hon att det va nog inget som passade , då hon hade en minishettis :banghead:
Hade ju inte varit helt fel att ta med det i annonsen :meh:
 
jag hade min sadel ute för 4500 inklusive en ny sadelgjord värd 800kr, = billigaste på hästnet i området. fick flera mail som bjöd 2000kr, och att jag sen skulle skicka den o_O, och någon skrev att hen set en likadan för 3500kr så då ville hen ha min för samma pris . köp den då istället var mitt svar :p.

sålde den igår för 4000 utan gjorden, snabbt och lätt utan prutning.
 
Köpte beg täcke betalade in pengar o allt sedan kom säljaren på att täcket visst var 125 och inte 135 som det stod i annonsen..... vart ju förlitet för min så jag fick sälja det vidare, dock mkt billigare än vad jag köpt det för då jag betalat frakt osv plus att kvaliteten inte var så bra så jag kunde sälja set för samma pris.
 
Jag har inte några dåliga upplevelser än så länge, dock har jag precis köpt en sak av en säljare som jag är skeptisk till, men hoppas att jag har fel :)

Däremot tycker jag att det är märkligt när folk lägger upp väl använda grimmor för 20-80:-. Är det lönt?
 
Gällande prylar som man försöker sälja. Jag höll på att bli tokig vid ett tillfälle. Jag hade lagt upp en hel del grejer till salu. Fick svar från en som ville köpa en nosgrimma av mig och ville mötas vid plats XX si och så tid. Fair enough. Jag var på plats, fick sms om att "oj, jag hinner inte". Nehe, byte av tid och plats, hinner inte dit heller. Kan jag mötas på si och så plats om x antal minuter? Till slut fick jag mött upp människan, men det kändes som orimligt mycket velande för en pryl för 20 kr... Och jag ska nog inte ens börja prata om folk som hör av sig och är intresserad och vill köpa, om en/två veckor/sedan och som sedan aldrig hör av sig :meh:

Just nu har jag en hel del saker som bara ligger som jag skulle vilja bli av med, men jag blir trött bara av tanken på att försöka sälja dem själv...
 
jag hade min sadel ute för 4500 inklusive en ny sadelgjord värd 800kr, = billigaste på hästnet i området. fick flera mail som bjöd 2000kr, och att jag sen skulle skicka den o_O, och någon skrev att hen set en likadan för 3500kr så då ville hen ha min för samma pris . köp den då istället var mitt svar :p.

sålde den igår för 4000 utan gjorden, snabbt och lätt utan prutning.

Så har jag faktiskt gjort. :o För nåt år sedan skulle jag ha nytt träns, som var ganska dyrt även begagnat, och hittade det i svart till ett bra pris. Men ville egentligen ha ett brunt, så när jag såg en annons med ett brunt för ett högre pris frågade jag helt enkelt om det var ok att sälja till samma pris som det svarta, och det var det. Annars hade jag köpt det svarta, snål som man är! :D
 
Sånt krångel gör att jag har ett berg av saker jag inte behöver. Jag vet inte om det är värt besväret.

Svarade på en annons där en person sökte ridbyxor. Jag erbjöd 2 par till ett bra pris och hon skulle ha dom. Jag väntade på pengar så hon kunde skicka men det var bara ursäkter hela tiden. Hon var på sjukhus med dottern och hade glömt mina uppgifter hemma, hon var inte i stan, hon var återigen på sjukhus och glömt mina uppgifter. Efter drygt en månads krångel fick jag mail om att dottern dött så nu behövde hon inte ridbyxorna. Det värsta är att jag misstänker att hon ljög då hon fortsatte att köpa kläder från folk på samma ställe. Känns inte som något man gör precis när dottern dött.

En annan kvinna skulle köpa ett träns. Hon skulle absolut, helt säkert ha det. Hon väntade bara på lön... och väntade... och väntade. Det blev ingen affär.

En annan människa skulle jag köpa ett par boots av. Problemet var att hon inte visste när vi kunde mötas upp. Det var hela tiden "nästa vecka". Till slut orkade jag inte krångla. Ett par boots för 20 kr var inte värt allt krångel.
 
Jag har 5 sadlar i olika storlekar och modeller plus bett, täcken mm jag behöver få sålt.

Men jag orkar inte med allt tjafs från oseriösa köpare. ...

Verkar bara vara "fjortisar" som är ute efter senaste modet till inget pris. ...

Kvalité verkar vara helt ute :(
 
Så har jag faktiskt gjort. :o För nåt år sedan skulle jag ha nytt träns, som var ganska dyrt även begagnat, och hittade det i svart till ett bra pris. Men ville egentligen ha ett brunt, så när jag såg en annons med ett brunt för ett högre pris frågade jag helt enkelt om det var ok att sälja till samma pris som det svarta, och det var det. Annars hade jag köpt det svarta, snål som man är! :D
ja men det är också lite vilken formulering man använder :p. t ex hej jag är intresserad av din sadel kan du gå ner i pris?
istället för; hej prutar du ngt?
eller; bjuder 2000kr. (faktiska mail som jag fått, slänger dem direkt.)
 
Sen kan man ju sucka åt det faktum att när jag födde upp så hade jag föl ute för mellan 40-55 tusen.
Fick mail "Bjuder 10 000 kr för stofölet". Jo men visst.. hon kostade det dubbla att bara tillverka!
 
Inte bara jag som stör mig på folk ser jag... :P

Blev precis lite irriterad, jag loggade in på tradera och såg att mitt totala omdöme gått från 4.8 till 4.6 på två dagar. Har plötsligt bara 4.5 i fraktkostnad, jag som krånglar med att köpa in rabattfrimärken för att KÖPAREN ska få billigare frakt, letar efter billigaste fraktbolaget, tar aldrig ta ut exp.avg etc.

*mutter*... fattar folk inte att jag inte kan göra något åt att vissa SKRYMMANDE saker kostar mer i frakt?? Hästsaker brukar just bli skrymmande.
 
Jag har fått nedslag på fraktkostnad och leveranstid. Inte mitt fel schenker tar längre tid än posten :(

Så nu skriver jag ut i annonser: Jag postar inom 24 h men tänk på att Schenker tar 3-4 dagar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
488
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 266
Senast: Squie
·
Kultur Jag har en oöppnad inplastad julkalender från 1985 med Trolltider. Kan den vara intressant för någon att köpa tror ni? Var hittas en...
Svar
2
· Visningar
365
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp